لوکارنو پلنگ افتخاری‌اش را به کارگردان «سیسیلی» می‌دهد

جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو با اهدای پلنگ افتخاری این دوره به ژان-ماری اشتراوب از این کارگردان تجلیل می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ژان-ماری اشتراوب کارگردان فرانسوی که جدیدترین فیلم بلندش با عنوان «کمونیست‌ها» در جشنواره لوکارنو ۲۰۱۴۴ به نمایش درآمده بود، امسال با دریافت پلنگ افتخاری این جشنواره سوییسی تجلیل می‌شود.

امسال هفتادمین دوره جشنواره فیلم لوکارنو از ۲ تا ۱۲ آگوست برگزار می‌شود.

این کارگردان که در فرانسه متولد شده، اما کارش را ابتدا از آلمان، ایتالیا و سوییس شروع کرد بیش از ۶۰ سال است که به عنوان کارگردان فعالیت می‌کند.

اشتراوب که به صورت مستمر با شریکش و همراه زندگی‌اش دانیله هولیه (که سال ۲۰۰۵ درگذشت) همکاری داشته برای ساخت فیلم‌های رادیکال و سیاسی‌اش از جمله «از ابرها تا مقاومت» در سال ۱۹۶۸ و «سیسیلی» در ۱۹۹۹ شناخته می‌شود. هر دوی این فیلم ها در بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده بودند.

فیلم بلند «تاریخچه آنا مگدالنا باخ» که اولین فیلم وی بود سال ۱۹۶۸ در لوکارنو به نمایش درآمده بود. دیگر فیلم‌های بلند وی که در این جشنواره نمایش داده شده‌اند شامل «آنتیگونه» در سال ۱۹۹۲ و «کمونیست‌ها» در سال ۲۰۱۴ بود.   

اشتراوب از دوستان فرانسوا تروفو و همکاران وی در کایه دو سینما بود.

کارلو چاترین کارگردان هنری جشنواره فیلم لوکارنو در این باره گفت بسیار خوشحال است که می‌تواند تقدیری ویژه از شخصیت و دستاوردهای ژان-ماری اشتراوب در هفتادمین دوره جشنواره لوکارنو به عمل آورد.

وی گفت نه به دلیل رابطه نزدیک بین اشتراوب و هولیه و جشنواره فیلم لوکارنو بلکه برای همه فیلم‌های منحصربه فردی که وی ساخته و جایگاه خاصی که با آثارش در تاریخ سینمای مدرن دارد و هنوز نیز بر کارگردان‌های مختلف اثرگذار است، باید این اتفاق می‌افتاد.

اشتراوب در مراسمی که ۱۱ آگوست در پیاتزا گرانده برگزار می‌شود این جایزه را دریافت می‌کند.

از چهره‌های برجسته دیگری که در سال‌های پیش موفق به کسب پلنگ طلای لوکارنو شده بودند می‌توان از ژان لوک گدار، کن لوچ، سیدنی پولاک، ویلیام فردکین، جیا ژانکو، ورنر هرتسوگ و انیس وردا نام برد.

سال پیش این جایزه به الخاندرو خودروسکی اهدا شده بود.

جشنواره فیلم لوکارنو پس از جشنواره‌های کن، ونیز و برلین چهارمین جشنواره معتبر فیلم اروپا به شمار می‌رود.

ویژگی خاص این جشنواره، نمایش فیلم‌ها در میدان معروف پیاتزا، در فضای باز و بر پرده بزرگ، است. در این میدان در حدود ۸۰۰۰ تماشاگر به دیدن فیلم‌ها می‌نشینند و فیلم مورد علاقه خود را نیز برمی‌گزینند. جشنواره لوکارنو یکی از جشنواره‌های مورد تایید انجمن جهانی تهیه‌کنندگان فیلم (FIAPF، فیاپف) به شمار می‌رود و جایزه اصلی این جشنواره یعنی پلنگ طلایی را به بهترین فیلم در بخش اصلی بین‌المللی اهدا می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید