پوران درخشنده: «شمعی در باد» هنوز دغدغه من است

برنامه «بهترین شکل ممکن» شب گذشته ۲۸ خرداد با حضور پوران درخشنده کارگردان سینما روی آنتن رفت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مژده لواسانی در شانزدهمین قسمت از ویژه برنامه ماه مبارک رمضان شبکه دو با پوران درخشنده نویسنده، تهیه کننده و کارگردان درباره دغدغه‌هایش به عنوان یک فیلمساز و مسئولیت‌های اجتماعی زنان گفتگو کرد.

پوران درخشنده در این برنامه گفت: انگیزه‌ام را برای فیلمسازی از مردمی که در کنارشان زندگی می‌کنم و عشقی که به آنها دارم، می‌گیرم، از روز اولی که وارد سینما شدم، تلاش کردم خودم را به این عشق وصل کنم و  هرگز از آن جدا نشوم.

کارگردان فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» بیان کرد: تمام بحث و دغدغه‌ام خانواده است. دردهای مردم را می‌دانم، می‌شنوم و در مسیر ساخت سوژه‌ای قرار می‌گیرم که خود مردم به من داده‌اند. 

وی افزود: برای هر کاری تحقیقات میدانی کاملی انجام می‌دهم و آنقدر سوژه را با روان شناس و جامعه شناس جلو می‌برم که برایم نهادینه شود، باورم این است که سوژه‌های اجتماعی به تحقیق و تلاش بسیار نیاز دارد، این سوژه‌ها به باورپذیری نیاز دارد و نمی‌شود یک شبه برایشان برنامه‌ریزی کرد.

درخشنده تصریح کرد: خانواده‌ها مرا در مسیری قرار می‌دهند که مشکلشان را ببینم، مثلاً بچه‌های سندرم دان که در خانه حبس شدند و نمی‌توانند سهمشان را از جامعه بگیرند، در این مواقع آنقدر با سوژه درگیر می‌شوم که بتوانم نقش اصلی فیلم را به یک بچه مبتلا به سندروم دان بسپارم، در چنین شرایطی خودم باید تلاش کنم از این کودک، بازی بگیرم تا دیده بشود و مشکلش شنیده شوند.

درخشنده که این روزها «زیر سقف دودی» را روی پرده سینما دارد، درباره مضمون این فیلم هم گفت: این اثر به موضوع طلاق عاطفی میان زوج‌ها می‌پردازد، بحرانی که به شدت در جامعه وجود دارد و به مرزی رسیده که احساس کردم برای حرف زدن درباره آن دیر هم شده است.

وی ادامه داد: خانواده مهم‌ترین پایگاه و جایگاه رشد و تربیت  فرد است، اگر این جایگاه ذره‌ای دچار خدشه شود، آینده بچه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در طلاق عاطفی که  یک جور آبروداری هم با آن همراه است و حقوقی در آن دیده نمی‌شود، آدم‌ها فقط از کنار هم می‌گذرند و نبود عشق و مهر خانواده را تهدید می‌کند. فکر کردم  ساختن این فیلم گرچه دیر شده، ولی به شدت لازم است.

این کارگردان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود نیز گفت: من بعد از ساخت فیلم سینمایی «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» قول داده بودم که درباره مسایلی که پسرها دچار آن هستند، فیلمی بسازم بنابراین مشغول پژوهش روی این موضوع هستم و فیلمی با عنوان «هیس! پسرها گریه نمی‌کنند» را می‌سازم.

درخشنده در پاسخ به مژده لواسانی مبنی بر اینکه آیا از میان موضوعاتی که به آن پرداخته موضوعی هنوز درگیرش می‌کند؟ افزود: «شمعی در باد» هنوز دغدغه من است، نقشی که بهرام رادان بازی کرد و من هنوز نگران جوانانی هستم که به ناهنجاری اعتیاد مبتلا می‌شوند.

وی عنوان کرد: مواد مخدر در نظر من به شدت هیولاست، هیولایی که جوان‌ها را می‌بلعد و این بسیار خوف انگیز است. من همواره نگران نسلی هستم که با این ناهنجاری‌ها مواجه هستند و قرار است آینده ساز باشند.

«بهترین شکل ممکن» با اجرای مژده لواسانی و به تهیه‌کنندگی محمد سلوکی کاری از گروه اجتماعی شبکه دو سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱ پخش و ساعت ۲:۳۰ بازپخش می‌شود. این برنامه به معرفی زنان تأثیرگذار در روند موفقیت‌های اجتماعی و فرهنگی می‌پردازد.

 

دیدگاه تان را بنویسید