مهدی قربانپور: آقای اسعدیان به انجمن مستندسازان نسبت کذب داده است

مهدی قربان‌پور مستندساز و بازرس انجمن مستندسازان که در تجمع اعتراض‌آمیز امروز مقابل خانه سینما حضور داشت می‌گوید اعضای انجمن منتظر پاسخ کتبی خانه سینما درباره اتفاقات اخیر هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، صبح امروز (سه شنبه 16 خرداد) گروهی از مستندسازان که نسبت به نحوه همکاری و ثبت صنف خود در خانه سینما اعتراض داشتند، مقابل خانه سینما تجمع کردند و اعتراض خود را با پلاکاردهایی در دست که روی آن‌ها نوشته شده بود خانه مستندسازان کجاست؟ مطرح کردند. مهدی قربان پور مستندساز و بازرس انجمن مستندسازان نیز به عنوان یکی از معترضان در این تجمع حضور داشت.

قربان‌پور، درباره دلیل تجمع اعتراض‌آمیز امروز گفت: «انجمن مستندسازان سینمای ایران فعالیتی 20 ساله در مجموعه خانه سینما دارد و از مهمترین صنوف خانه سینما بوده و دو دوره هم توسط خود خانه به عنوان صنف برگزیده شناخته شده است. اما خانه سینما مسئله‌ای را مبنی بر اینکه انجمن‌های فرهنگی خانه زیر چتر وزارت کار بروند مطرح کرد.»

او افزود: «ما چنین موردی را در اساسنامه خانه سینما نمی‌بینیم که صنوف فرهنگی زیر مجموعه وزارت کار قرار بگیرند و این مسئله با اساسنامه اصلی این نهاد منافات دارد.»

قربانپور ادامه داد: «انجمن مستندسازان 360 عضو دارد و انجمنی عضو محور است که سالهاست مشغول فعالیت است و بیش از 35 درصد اعضا، اعضای شهرستانی هستند که عضو انجمن مستندسازان شده‌اند. در این میان انجمنی  به نام انجمن کارگری استان تهران از دل انجمن مستندسازان درآمده است. ما مخالفتی با انجمن صنفی مستندسازان استان تهران نداریم، این انجمن را ما خودمان به وجود آوردیم و اصالت آن را قبول داریم. اما روشی را که هیئت مدیره انجمن صنفی رفته است را قبول نداریم. من به عنوان بازرس انجمن مدافع 360 عضو انجمن مستندسازان هستم.»

این مستندساز در ادامه صحبت‌هایش توضیح داد: «از زمانی که اصناف به وجود آمده‌اند خانه سینما اعلام کرده انجمن‌های فرهنگی دیگر در این نهاد رسمیت ندارند، ما از طرف انجمن مستندسازان از یک هیئتی خواستیم تا به نمایندگی با آقای حیدریان صحبت کنند. آقای حیدریان با گفت‌و‌گویی که با نمایندگان ما داشتند اعلام کردند انجمن‌های فرهنگی را به رسمیت می‌شناسند و انجمن‌های صنفی قرار بود انجمن‌های مکمل باشند و نه انجمن‌های اصلی خانه سینما.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: «در حال حاضر بدون اینکه 360 عضو ما از این موضوع خبر داشته باشند، یک انجمن صنفی کارگری با 52 عضو راه افتاده است که عضویت صنف آنها هنوز به رسمیت نرسیده است و ما منتظر این بودیم که مسیر قانونی خودمان را طی کنیم. به همین دلیل می‌خواستیم مجمع عمومی برگزار کنیم که متاسفانه خانه سینما با برگزاری مجمع عمومی ما موافقت نکرد. اما ما مجمع‌مان را 22 خرداد در خانه‌ای خارج از خانه سینما برگزار می‌کنیم.»

قربان‌پور ادامه داد: «خانه سینما علیرغم قولی هم که درآخرین دیدار به نماینده ما آقای مختاری دادند که سالن خانه سینما را برای برگزاری مجمع در اختیار ما قرار می‌دهند، متاسفانه تا این لحطه در این زمینه همراهی نکرده است.»

بازرس انجمن مستندسازان درباره واکنش هئیت مدیره خانه سینما به تجمع امروز این انجمن گفت: «امروز آقای اسعدیان نکته‌ای را گفتند که ما مسیر آقای شمقدری را می‌‌رویم، در صورتی‌که همه می‌دانند انجمن مستند‌سازان در تمام اتفاقات خانه سینما پیشرو بوده است، در تجمعات قبلی خانه سینما در اعتراض به بسته شدن در خانه سینما خود مستندسازان بودند که آمدند و در کنار بقیه اعضای خانه سینما حضور داشتند. این نسبتی که آقای اسعدیان به ما دادند نسبت کذب است و ما این رفتار را قبول نداریم.»

او همچنین اظهار داشت: «ما در خانه سینما مدیریت آقای محمدمهدی عسگرپور و رضا میرکریمی را تجربه کردیم که یکی از بهترین دوره‌های مدیریت خانه سینما بوده، اما این رفتاری که آقای شاهسواری در برخورد با بسته شدن درِ انجمن مستندسازان کرده است، خارج از تعریف شخصیتی و عرفی ایشان در خانه سینماست.»

این مستند‌ساز درباره پاسخگویی هیئت مدیره خانه سینما نسبت به تجمع اعتراض‌آمیز امروز نیز توضیح داد: «پاسخی که ما امروز دریافت کردیم همانی بود که ما قبل‌تر هم دوستان هیئت مدیره خانه سینما به ما دادند.»

قربان‌پور افزود: «دوستان هیئت مدیره اعلام می‌کنند یک مدیرعامل داریم که آقای شاهسواری است و ایشان هم پاسخگو هستند اما در خیلی از اتفاقات وقتی ما نامه‌ای از طرف انجمن مستندسازان به طرف دفتر مدیرعامل خانه سینما میفرستادیم، آقای مدیرعامل ما را به هیئت مدیره خانه سینما ارجاع می‌داد. در واقع ما در این مدت پاسخی دریافت نکردیم. امروز هم مطالبه ما بازپس‌گیری کلید دفتر انجمن‌مان بود که خواسته بیشتر اعضای انجمن است. خواسته دیگر ما این بود که حق‌مان به عنوان مجموعه قانونی در خانه سینما به رسمیت شناخته شود.»

او درباره نتیجه تجمع اعتراض آمیز مستندسازان مقابل خانه سینما اظهار داشت: «ما همچنان این فرصت را به خانه سینما می‌دهیم که نسبت به اتفاقت امروز تصمیم گیری کند. افرادی که امروز در این تجمع حضور داشتند، منتظر پاسخ  کتبی خانه سینما نسبت به اتفاقاتی که به وجود آمده است هستند.»

قربان‌پور در پایان گفت: «خانه سینما باید به همه صنوفش به یک اندازه توجه کند و نسبت به 32 صنف عضو خانه مسئولیت پذیر باشد. متاسفانه در خانه سینما به برخی از صنوف به صورت ویژه‌ای نگاه می‌کنند و به برخی دیگر آن نگاه ویژه را ندارند. این ویژه‌نگری باید از خانه سینما حذف شود. همه اعضای خانه سینما با هم برابر هستند و انجمن مستندسازان در همه اتفاقات و تجمعات در کنار سایر صنوف پیشرو بوده است و حق خانه سینما را به رسمیت شناخته است و حالا ما منتظریم که خانه سینما حق انجمن مستندسازان سینمای ایران را به رسمیت بشناسد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید