انتخابات ایران در کن/ عکس

همزمانی انتخابات ریاست جمهوری به عنوان مهمترین اتفاق سیاسی ایران با برپایی جشنواره فیلم کن به عنوان مهمترین رویداد سینمایی جهان که هر ساله ایرانیان زیادی را میزبانی میکند باعث شد صندوقی در این شهر ساحلی در جنوب فرانسه در نظر گرفته شود تا علاوه بر حاضران در این جشنواره، ایرانیان مقیم کن و شهرهای اطراف نیز بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم شرکت کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، از روز قبل از انتخابات اعلام شد، هتل «کارلتون» محل رای گیری خواهد بود و قرار شد سینماگران ساعت 12:30 در آنجا حاضر شوند.
رفته رفته از ساعت 11 سینماگران در چتر سینمای ایران حاضر شدند و با شور و حال خاصی سایر ایرانیان را ترغیب به رای دادن می‌کردند که در این میان فاطمه معتمد آریا و محمد اطبایی نقش پررنگی داشتند.

امیر اسفندیاری، حسن نجاریان، محمد حمیدی مقدم، نسیرین میرشب، پیمان جعفری، مهدی کرم‌پور، محمدرضا عباسیان، کامیار محسنین، داریوش دالوند، نادر معماری، امید معلم، علی قاسمی، الهه نوبخت و ... از جمله حاضران در چتر سینمای ایران بودند که در ساعت 12 به صورت گروهی عازم محل رای گیری شدند.

هتل مجلل کارلتون در نزدیکی کاخ اصلی جشنواره از ساعت‌ها قبل توسط سفارت ایران در فرانسه جهت اخذ آراء آماده شده بود و ایرانیان خارج از کشور برای رای دادن به این هتل آمده بودند.

بعد از ورود سینماگران، اصغر فرهادی که به عنوان سخنران مراسم افتتاحیه این دوره جشنواره در کن حاضر بود به اتفاق همسرش پریسا بخت آور هم برای رادی دادن وارد هتل شدن که حضور این کارگردان جهانی با واکنش ایرانیان و حتی خارجی‌های حاضر همراه شد.

در کنار رای دادن که کارمندان سفارت به نوبت با گرفتن گذرنامه حاضران انجام می‌دادند گرفتن عکس‌های سلفی و اظهار نظرها درباره انتخابات، فضای متفاوت از آنچه تاکنون از صندق های اخذ رای دیده بودیم را بوجود آورده بود.

فاطمه معتمدآریا که پیش از این از حسن روحانی حمایت کرده بود این انتخابات را بسیار مهم عنوان کرد و هنگام انداختن رای خود به صندق گفت: دومین بار است در خارج از ایران رای می‌دهم اما معتقدم این انتخاب در سرنوشت ما بسیار مهم خواهد بود.

اصغر فرهادی هم رای خود را در میان حاضرانی که با دوربین و موبایل‌هایشان به دنبال ثبت این صحنه بودند به صندق انداخت. کارگردانی که اعلام حمایتش از روحانی بازتاب وسیعی در رسانه‌های دنیا داشت و در مناظره‌های انتخاباتی نیز بارها نامش مطرح شد.

فرهادی در حالیکه نام روحانی را بر روی برگه رایاش نوشته بود، خواست به دلیل پیش نیامدن شائبه‌ای در این صندق رای، عکس و فیلم‌اش بعد از معرفی رییس جمهور جدید منتشر شود، درخواستی که پیش از این معتمدآریا هم از حاضران داشت.

کمال تبریزی سینماگر دیگری بود که خود را به همراه محمد مهدی عسگرپور به محل اخذ رای رساند و با حضور در صفی که برای دادن رای تشکیل شده بود رای خود را به صندق انداخت.
سیفالله صمدیان و غلامرضا موسوی هم دیگر حاضران در کن بودند که دقایقی بعد به هتل کارلتون آمدند و در انتخابات این دوره ریاست جمهوری شرکت کردند.

عکس‌ها و تصاویر حضور سینماگران حاضر در کن به سرعت در رسانه‌ها و فضای مجازی منعکس شد و به گفته مهدی کرم پور «انعکاس آن از بسیاری از حوزه‌های شلوغ تهران بیشتر بود و نقش ویژه‌ای را در جهت ترغیب بیشتر مردم جهت شرکت در انتخابات ایفا کرد.»

هنگام نمایش فیلم محمد رسول اف و آناهیتا قزوینی زاده همچنان سینماگران پیگیر اخبار انتخابات در تهران بودند.

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید