انتقادات جمال شورجه از تلویزیون

در روزهایی که فرج‌الله سلحشور درحال مبارزه با مرگ بود، شاید سرنوشت پروژه تلویزیونی حضرت موسی مهمترین چیزی بود که ذهنش را به خود مشغول می‌کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سریالی عظیم و به قول مدیران تلویزیون و سینما؛ فاخر که سلحشور بعد از ساخت چند سریال درباره تاریخ قوم یهود در دست گرفته بود و امید داشت هرچه زودتر آن را جلوی دوربین ببرد.

 

حضرت موسی با این‌که مدام صحبت از ساختش در میان بود، اما، به عمر مرحوم فرج‌الله سلحشور قد نداد و به نظر می‌رسید باید آن را در رده آثاری که از دستور کار خارج شده قلمداد کرد اما وقتی در فروردین‌ سال پیش جمال شورجه از قصدش برای کارگردانی این سریال خبر داد، همه چیز دوباره از نو آغاز شد. شورجه که دوست داشت آخرین میراث رفیقش سلحشور روی زمین نماند، بارها و بارها با تلویزیون وارد مذاکره شد. او که بارها گفته که در این یک‌سال اخیر نتوانسته با تلویزیون به توافق برسد؛ امیدوار است ظرف یکی دو ماه آینده سرنوشت این سریال روشن شود. گفته‌های شورجه البته رنگی از تهدید نیز دارد: ما می‌خواهیم این سریال در تلویزیون خودمان ساخته شود و با آنها کنار بیاییم اما در غیراین صورت مجبوریم به راه‌های دیگر فکر کنیم.

این راه دیگر که شورجه به آن اشاره می‌کند، می‌تواند ساخته شدن چنین سریالی برای موسسات نمایش خانگی باشد. خصوصا این‌که شورجه از وجود سرمایه‌گذار و اسپانسری نام می‌برد که می‌خواهد هزینه‌ای بیشتر از فیلم محمد رسول‌الله(ص) برای این فیلم اختصاص دهد: سرمایه‌گذار انگیزه اقتصادی دارد و قصد دارد سریال را در سطح دنیا پخش کند و از این‌راه درآمد کسب کند. بودجه‌ای که ایشان در اختیار پروژه می‌گذارد، از بودجه محمد رسول‌الله(ص) بیشتر است، اما به هرحال آن پروژه سینمایی بود و ما قرار است نزدیک به ٥٠-٤٠ قسمت سریال تولید کنیم و بودجه بیشتر از این هم خواهد شد. البته ما قصد نداریم‌ هالیوودی‌ها را پشت دوربین ردیف کنیم، بلکه توانمندی هنرمندان داخلی را دیده‌ایم و می‌دانیم که قدرت کار در سطح جهانی را دارند. تنها مشکل این‌جاست که صداوسیما باید این موضوع را بپذیرد. آن هم با شرایطی که سریال برای صداوسیما مفت در می‌آید. اسپانسر حاضر است پس از تولید سریال آن‌ را به یک‌چهارم قیمت به تلویزیون بدهد و حتی در قبال آن فقط تبلیغ دریافت کند. اسپانسر حتی با واگذاری فیلمنامه و در اختیار گرفتن مدیریت مستقل آن حاضر است دو - سه برابر بودجه هم صرف پروژه کند، اما تلویزیون هنوز با این شرایط کنار نیامده است.

شورجه دلیل مخالفت تلویزیون با آغاز جدی کارهای سریال را نمی‌داند: تلویزیون کیفیت را قبول ندارد و همچنان بر فکر نادرست خود پافشاری می‌کند تا حدی که کار را دچار تشنج کرده و ما هم به جای تمرکز کردن بر کیفیت، حرص مسئولین را می‌خوریم؛ تلویزیون مشکلات مالی دارد و راغب هم نیست که با اسپانسر همکاری کند. درواقع باید گفت که حامی مالی ما برآورد بالایی برای این پروژه در نظر گرفته است ولی تلویزیون می‌خواهد با هزینه کمتر یک کار ساده بسازد. درواقع می‌خواهد یک‌شبه موسی بسازد و به کیفیت اهمیتی نمی‌دهد. این درحالی است که ما با بزرگان سینما و بهترین‌های ایران برای این پروژه صحبت کرده‌ایم. ازجمله آقایان عبدالله اسکندری، مجید میرفخرایی و تورج اصلانی و... چون معتقدیم که این سریال باید با چنین سطحی از کیفیت ساخته شود و نباید از این پایین‌تر باشد. البته می‌توان به شیر بی‌یال و دم و اشکم هم فکر کرد اما ما چنین چیزی در نظر نداریم.

برخی از کارشناسان عقیده دارند کارشکنی تلویزیون به این دلیل است که آنها کارگردان دیگری را برای این سریال مدنظر دارند. شورجه دراین‌باره می‌گوید: البته مرتضی میرباقری، معاون سیما چندباری در گفت‌وگوهایش به این موضوع اشاره کرده که جمال شورجه تنها یکی از گزینه‌های کارگردانی سریال حضرت موسی است. درحالی‌که من اگر سابقه‌ام از مدیران این سازمان بیشتر نباشد کمتر نیست؛ اما باز هم این احتمال را رد نمی‌کنم. به‌هرحال تلویزیون با کارگردان‌هایی ارتباط دارد که بله قربان‌گو باشند و گوش به فرمان مدیران آن کار کنند. اما من اگر قرار باشد سریال با سطح کیفی نازل ساخته شود قطعا این کار را نخواهم کرد. اگر نخواهند شأن را رعایت کنند و بخواهند کاری ساده و سطحی ساخته شود من در این پروژه شرکت نمی‌کنم.

تهدید شورجه به ساخته شدن این سریال در شبکه نمایش خانگی آیا واقعی است؟ آیا قبلا متن این سریال در تلویزیون ثبت نشده است؟ شورجه پاسخی تند می‌دهد: هفتاد ‌درصد این سناریو با استفاده از آیات قرآنی نوشته شده است. البته ما سعی‌مان را می‌کنیم که کار را براساس نوشته آقای سلحشور بسازیم و همه راه‌ها را هم می‌رویم؛ اما یک سناریو هم داریم که ربطی به چیزی که در تلویزیون به ثبت رسیده ندارد و درواقع به قرآن ربط دارد. به‌هرحال قرآن کریم که منحصرا در اختیار صداوسیما نیست و ما حتی این اتفاق ‌را هم پیش‌بینی کرده‌ایم.

 

دیدگاه تان را بنویسید