سینمای ایران پر رونق است؟

بررسی‌ دقیق‌تر تمام آثار اکران‌شده در سال ۱۳۹۵ از وجود یک بحران اقتصادی جدی در سینمای ایران حکایت می‌کند. فروش کل سینمای کشور در سال گذشته، ۱۵۶ میلیارد تومان و تعداد مخاطب کل سینمای کشور به 23,6 میلیون نفر رسیده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این افزایش قابل‌ملاحظه موجب شده برخی از رونق اقتصادی چشمگیر سینمای ایران سخن بگویند، درحالی‌که سینمای ایران همچنان با رونق اقتصادی به معنای واقعی کلمه فاصله بسیاری دارد. در کشورهایی که صنعت سینمای پررونقی دارند، مثلا در آمریکا، شهروندان آنها حداقل سه‌بار در سال به سینما می‌روند. این در حالی است که هر ایرانی در سال گذشته فقط 0,3 مرتبه به سینما رفته است. همچنین نیمی از فروش و مخاطب کل سینمای ایران در سال ۹۵ فقط متعلق به هفت فیلم است و این نشان می‌دهد که اکثریت ۶۵ فیلم اکران‌شده در سال گذشته را آثار کم‌مخاطب یا حتی مخاطب‌گریز تشکیل می‌دهند. کمااینکه ۶۶ درصد از آثار اکران‌شده در سال گذشته، تعداد مخاطب کمتر از ۲۵۰ هزار نفر داشتند. چنین آماری نشان می‌دهد که با اتکا به فروش قابل‌توجه هفت فیلم نمی‌توان از رونق اقتصادی سخن گفت و درست برعکس، سینمای ایران با یک بحران اقتصادی جدی مواجه است. 
کمتر از ۲۵۰ هزار نفر مخاطب
از میان ۶۵ فیلمی که سال گذشته در سینماهای کشور اکران شدند، ۴۳ فیلم کمتر از ۲۵۰ هزار نفر مخاطب داشتند که درمجموع، ۶۶ درصد آثار اکران‌شده سال ۱۳۹۵ را تشکیل می‌دهند. 
مجموع فروش این فیلم‌ها ۲۳,۶۸۹,۸۷۸,۰۸۰ میلیارد تومان (۱۵ درصد کل فروش) و مجموع مخاطب آنها ۳,۵۶۹,۴۱۷ نفر (۱۵ درصد کل مخاطبان) است؛ از بگیرید تا آثار رئالیستی و آثار به اصطلاح فیلم‌های شانه‌تخم‌مرغی فاخر در این فهرست مشاهده می‌شود. آنچه باعث نگرانی می‌شود، این است که از میان ۴۳ فیلم این فهرست، ۳۳ فیلم، فروشی کمتر از یک میلیارد تومان داشته‌اند. هدف از تولید و اکران آنها هرچه بوده، درنهایت به یک «پول‌سوزی گسترده» در سینمای ایران ختم شده است. اگر این ۳۳ فیلم اکران نمی‌شدند و به تبع آن هفته‌ها و سالن‌های بیشتری در اختیار فیلم‌های پرمخاطب‌تر سینمای ایران قرار می‌گرفت، شاید مجموع مخاطبان سینمای ایران در سال گذشته از ۳۰ میلیون نفر نیز فراتر می‌رفت. فیلم‌های این فهرست، بیانگر واقعیت موجود در سینمای ایران و نشانگر بحرانی هستند که به ‌دلیل عدم وضع سیاست‌های مناسب درباره تولید و اکران فیلم‌ در سینمای ایران پدید آمده است. 
۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر مخاطب
از میان ۶۵ فیلمی که سال گذشته در سینماهای کشور اکران شدند، فقط ۱۰ فیلم بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار نفر مخاطب داشتند که درمجموع، ۱۵ درصد آثار اکران‌شده سال ۱۳۹۵ را تشکیل می‌دهند. 
مجموع فروش این فیلم‌ها ۲۳,۰۳۶,۱۷۶,۵۸۰ میلیارد تومان (14,7 درصد کل فروش) و مجموع مخاطب آنها ۳,۳۵۶,۴۴۸ نفر (14,1 درصد کل مخاطبان) است. این 10 فیلم روی‌هم‌رفته، فروشی تقریبا برابر با ۴۳ فیلم فهرست پیشین دارند. 
۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر مخاطب
از میان ۶۵ فیلمی که سال گذشته در سینماهای کشور اکران شدند، فقط پنج فیلم بین نیم تا یک میلیون نفر مخاطب داشتند که درمجموع، هفت درصد آثار اکران‌شده سال ۱۳۹۵ را تشکیل می‌دهند. 
مجموع فروش این فیلم‌ها ۲۲,۶۵۱,۳۹۲,۴۵۰ تومان (14,4 درصد کل فروش) و مجموع مخاطب آنها ۳,۵۰۵,۷۱۰ نفر (14,8 درصد کل مخاطبان) است. این پنج فیلم نیز تقریبا میزان فروش و مخاطب برابر با ۴۳ فیلم فهرست اول دارند. 
بیش از یک میلیون نفر مخاطب
از میان ۶۵ فیلمی که سال گذشته در سینماهای کشور اکران شدند فقط هفت فیلم توانستند به مخاطب بیش از یک میلیون نفر دست یابند که فقط 10,7 درصد از آثار اکران‌شده سال ۱۳۹۵ را تشکیل می‌دهند. مجموع فروش این فیلم‌ها ۸۶,۶۸۴,۸۷۵,۱۵۰ تومان (۵۵ درصد کل فروش) و مجموع مخاطب آنها ۱۳,۲۳۲,۲۷۹ نفر (۵۶ درصد کل مخاطبان) است. شوخی با روابط زن و مرد، بحران‌های خانوادگی، تروریسم و عشق ناکام، بن‌مایه این آثار پرمخاطب هستند. نکته جالب دیگر، استقبال چشمگیر مخاطب از بازیگران زن خارجی، لوکیشن‌های خارج از کشور و فیلم‌های موسوم به بادی‌فیلم (فیلم‌هایی که دارای دو شخصیت اصلی- غالبا مرد- هستند) است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید