یک انیمیشن ساز:

جشنواره های انیمیشن افزایش یابد

کارگردان انیمیشن «او بعلاوه آب» که در دهمین جشنواره پویانمایی تهران حاضر است می‌گوید افزایش جشنواره های انیمیشن می تواند به دیده شدن آثار هنرمندان این عرصه کمک کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، رضا هادیانی تهیه کننده و کارگردان «او بعلاوه آب» که در بخش مسابقه ایران و بین الملل دهمین جشنواره پویانمایی تهران حضور دارد درباره این انیمیشن گفت: تکنیک این انیمیشن سه بعدی کامپیوتری و زمان آن سه دقیقه و ۳۶۶ ثانیه  است. این انیمیشن موضوعی مفرح دارد ولی اینگونه نیست که یک خط اصلی داشته باشد بلکه شبیه مدل انیمیشن «تام و جری» است که کاراکترها دنبال هم می روند و یک خط داستانی مشخص ندارد.

وی درباره دهمین جشنواره پویانمایی تهران بیان کرد: به نظرم اکثرا کارهایی در جشنواره حضور یافته اند که در جشنواره های بین المللی جایزه برده یا حضور داشته اند. انیمیشن ما هم در ۳۸ جشنواره جهانی پذیرفته شده و دو دیپلم افتخار برده است. در مجموع فکر کنم در این سال‌ها به لحاظ کیفی و فنی انیمیشن ایران رو به رشد بوده است و نشانه اش همین حضورهای بین المللی است. ما یک زمانی در ایده اولیه دچار مشکل بودیم اما امروز این شرایط بهتر شده است.

هادیانی با اشاره به حضور سه نامزد اسکار بهترین انیمیشن در جشنواره پویانمایی تهران اظهار کرد: جشنواره پویانمایی روند رو به رشدی داشته و نمونه اش حضور سه کاندیدای اسکار در این رویداد است. به نظرم انیمیشن کوتاه یا فیلم کوتاه بسیار خلاق تر و هنری تر از نمونه های بلند است چرا که در آن سفارش دهنده دخیل نیست و وارد بحث های صنعتی و رقابتی گیشه نمی شود به همین دلیل جشنواره پویانمایی هم جشنواره خلاقانه تری است.

وی پیشنهادش برای بهتر دیده شدن فضای انیمیشن کوتاه را اینگونه توضیح داد: امروز مرکز «صبا» بهتر از گذشته عمل می کند اما همچنان بودجه و سفارش به درستی بین هنرمندان این عرصه پخش نمی‌شود. من پیشنهاد می کنم مسئولان به کسانی که در جشنواره های داخلی و خارجی کارهایشان برگزیده می شود سفارش کار بدهند، ضمن اینکه به نظرم زیاد شدن جشنواره های انیمیشن می تواند به بهتر دیده شدن انیمیشن کمک کند. هر ارگانی می تواند یکی از این جشنواره ها را برگزار کند و البته باید جشنواره‌ها را مردمی تر برگزار کرد.

این انیماتور در انتها با انتقاد از اینکه جشنواره پویانمایی تبلیغات زیادی نکرده است و مردم عادی کمتر از آن اطلاع دارند، گفت: به نظرم جا داشت روی جشنواره پویانمایی تبلیغات بهتری می شد چون مردم نمی دانند الان چه تعداد فیلم خوب انیمیشن و حتی کارهای اسکاری را می توانند بدون هزینه ببینند. خبر رسانی در این حوزه بسیار مهم است و باید بیشتر درباره آن کار شود.

دهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه برگزار می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید