ابوالحسن داوودی جواب روزنامه کیهان را داد

کارگردانی فیلم رخ دیوانه و زادبوم در یادداشتی پاسخ سوال های روزنامه کیهان را داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ابوالحسن داودی در برنامه هفت درباره فیلم زادبوم و دلیل اینکه چرا تاکنون این فیلم فرصت اکران به دست نیاورده است صحبت هایی مطرح کرد. بعد از آن روزنامه کیهان مطلبی با عنوان  «آقای کارگردان لطفا به این دو سوال پاسخ دهید» منتشر کرد. روزنامه کیهان پرسیده بود: «سوال اول این که چرا در فیلم «زادبوم» یکی از فرماندهان نظامی رژیم پهلوی، شخصیتی مظلوم و مثبت نمایش داده شده است؟ و آیا این گونه تصویرسازی از نیروهای رژیم طاغوت، تحریف تاریخ و القای دروغ به ذهن نسل جدید نیست؟ سوال ما از کارگردان محترم فیلم «زادبوم» این است که آیا تصویرسازی ایشان از گروهی از جوانان این سرزمین که بیشترین نقش را در تثبیت امنیت کشور و آبادانی مناطق محروم در قالب جهادگر ایفا کرده‌اند، نوعی تصویرسازی غیرواقعی به حساب نمی‌آید؟»

پاسخ داودی به این سئوال‌ها که به مسئولان ستون فرهنگی کیهان هم ارائه شده بود، به این شرح است:

از آنجاکه کمترین انتظار از نویسنده و یا مسئول محترم ستون هنرى کیهان این بود که نه حتى براساس قانون مطبوعات!، بلکه صرفاً براساس احترام به خودشان و درج پاسخ چند سئوالى که خودشان (اگرچه با استهزاء) پرسیده اند، مى بایست اقدام به چاپ جوابیه مى کردند، اما افسوس که این جریده محترم ازاین حداقل رفتار  حرفه اى هم دریغ کرده است و در مقابل پیغام هاى متعدد من براى چاپ جوابیه، بى تفاوتى و سکوت مطلق پیشه کرده بودند، البته شاید مسئول ستون کیهان تصور کرده پاسخ مستدل، محترمانه و منطقى به استهزاى بى منطق، ممکن است اصول روزنامه را زیر سئوال ببرد!

لذا براى روشن شدن ذهن مخاطبینى که طرف این نوشته در روزنامه کیهان  و بقیه رسانه هایى که مطلب را بازتاب داده اند، پاسخ  مطلب درج شده درستون هنرى روز یکشنبه سوم بهمن، از طریق این خبرگزارى انتشار مى یابد.

١-  در مورد  صحبت هاى من در برنامه هفت و پاسخ به سئوالاتى که درباره فیلم «زادبوم» ازمن پرسیده شد، نویسنده محترم کیهان همانند اکثر اوقات در قضاوتش کاملاً یکطرفه و به تاخت رفته است. چراکه سئوال هایى را پرسیده که یا اصلاً سندیتى در فیلم ندارد و یااینکه جواب قطعى اش کاملاً در خود فیلم داده شده، ضمن اینکه باید ازاین نگارنده پرسید که آیا  نسخه امروزى و به روز شده  فیلم را که تنها در اختیار تهیه کننده و کارگردان است، دیده است که اینگونه چشم بسته داورى و متهم مى کند!؟ ظاهراً به نظر مى رسد طبق بسیارى از مواضع تند و افراطى اینگونه مطالب، تنها بر شنیده ها حکم صادر شده است!

٢- نویسنده ستون  کیهان پرسیده  که چرا بسیجى ها و حزب الهى ها و جهادگران را در حال بالا رفتن از دیوار نشان داده ام!.. کاش نگارنده  محترم از خودش مى پرسید در نسخه خیالى اش و در صحنه ذکر شده چه نشانه و سندى دیده که فکر کرده  منظور فیلمساز از تصویر این گروه مهاجم، بسیجى ها و یا حزب الهى ها و جهادگران و یا تثبیت گران امنیت کشور  بوده اند؟! آیا ایشان  در طول چند دهه بعد از انقلاب، اینگونه  دعواهاى سیاسى را به خصوص در دهه انتخابات ندیده اند !؟ و یا اینکه تصور مى کنند هر مهاجم از یک طیف سیاسى به طیف دیگر، حتماً  به  حزب الهى ها و  آبادگران و جهادگران و بسیج تعلق دارد؟! فکر نمى کنید خود همین سئوال بدون مدرک، ( حتى اگر این صحنه در فیلم باشد) توهین شخص شماست به همان هایى که نام برده اید  و فکر مى کنید ازشان دفاع کرده اید؟!. اگر دلیل تان صرف داشتن محاسن بعضى از آنهاست که در صحنه تهاجم به ستاد انتخاباتى حضور دارند، باید بگویم که در شرایط امروز منطقه، هم داعشى ها و طالبانى ها بیشتر ازاین  محاسن دارند ، و هم جوانان مُدیست واغلب مرفه بالاشهرى !  ضمن اینکه یادتان باشد من فیلم به روز به تماشاگر عرضه مى کنم.

٣- «حقیقت» نام کاندیداى مورد تهاجم فیلم است ، قطعاً مهاجمین نمى توانستند براى کاندیداى مورد علاقه خودشان شعار بدهند که برود گم شود!.. 

٤- محض اطلاع همین دوست نویسنده ( که احتمالاً همان نسخه اولیه فیلم را نیز، یا اصلاً ندیده ویا به دقت ندیده،) باید بگویم که  شخصیت مورد اعتراض ستون هنرى کیهان  در فیلم یک سرهنگ سابق نیروى دریایى است که در همان اولین صحنه اى که در فیلم ظاهر مى شود، فرستاده اپوزیسیون پاى منقل نشین  خارج نشین کیلومترصفرکرده  واز دور خارج شده را مسخره مى کند و پیشنهادش را براى فعالیت  برعلیه نظام رد مى کند. و در صحنه اى دیگر درانتهاى فیلم در برخورد با نوه اش هم قسم جلاله مى خورد که او هیچ کارى برعلیه انقلاب نکرده جز اینکه بعد از کودتاى نوژه و موج شایعات راست و دروغ بعداز آن ترسیده و از کشور خارج شده و حالا هم در یک خانه قایقى روى آب و با تمیز کردن باغچه دیگران روزگار مى گذراند .

دوست عزیز کدام این تصاویر تحریف تاریخ است !؟ و یا القاى دروغ به نسل جوان!؟ .. فکر نمى کنید تحریف تاریخ را باید در رسانه دیگرى جستجو کنید؟. البته شاید هم این دفاع بد شما از مسئولانى است که در حوزه هنرى ، خودشان این فیلم ملى را سفارش دادند و در همه مراحل نگارش و ساخت فیلم حضور داشته و به دقت نظارت کرده اند اما بعد بدون هیچ دلیل منطقى یک فیلم تحسبن شده  را هشت سال تمام در محاق برده اند و حالا درنمایش عمومى فیلم باید پاسخ جوسازى ها و کم تدبیرى هایشان را بدهند...

دوست عزیز نویسنده، حرف  زادبوم  این ها نیست که شما گفته اید ، حرف اصلى فیلم اهمیت و اعتلاى خانواده است و تکریم و تصویر قداست آن ... دغدغه فیلم  این بوده و هست که سرمایه ها و ذخایر  ملى ما فقط نفت و گاز و...  نیست، بلکه  ماده خاکسترى  جوانان مستعد ماست که خیلى از نوابغ شان رفتند و هنوز هم در حال  رفتن اند  و هیچ برنامه جامع قابل توجهى  براى جلب اعتماد و نگه داشتن شان و بهره گیرى از دانش شان براى اعتلاى کشور وجود ندارد، همان زبدگان و دانشمندانى از المپیادهاى داخلى و یا روستاها و شهرستان هاى دور و نزدیک ایران آغاز کردند و به اداره کنندگان علمى کشورهاى غربى تبدیل شدند، و وقتى دیوانه اى چون ترامپ زنگ نابودى جهان و تحقیر ایران را به صدا درآورد، در صف اول و لیدر مبارزه با او قرار گرفتند.

این فیلم هشت سال قبل درباره این مسائل ملى و انسانى ساخته شده و اکنون هم در حد مقدورات براى نمایش دراین زمان به روز شده ، کاش نویسندگان محترم کیهانى  به جاى این سئوالات  از مسئولان محترم حوزه هنرى مى پرسیدید که کدام یک از سرمایه گذارى هاى ده ها میلیاردى شان دراین چند سال آخر در فیلم هاى دیگر، توانسته بیش از سرانگشتى تماشاگر داشته باشد و یا تاثیرى مثبت برکسى و یا جایى داشته باشد !؟..

خداوند انشاالله یارى تان کند که جز به عدالت قلم نزنید و قضاوت نکنید.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید