نویسنده و منتقد مشهور آمریکایی درگذشت

نت هنتاف رمان‌نویس، منتقد موسیقی و روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی درگذشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، نت هنتاف روزنامه‌نگار، منتقد موسیقی جاز و نویسنده‌ای که بیش از ۲۵ کتاب از جمله «روزی که می‌خواستند کتاب را دستگیر کنند» را به نگارش درآورده بود،‌ در ۹۱ سالگی از دنیا رفت.

هنتاف یکی از افرادی بود که کار باب دیلن، خواننده و ترانه‌سرایی برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ را تحسین می‌کرد و در دوره‌ای با او همکاری داشت.

این چهره فرهنگی سال‌ها در نشریه «ویلج وویس» ستونی به نام خود داشت و به طور حرفه‌ای درباره موسیقی جاز مطلب می‌نوشت. هنتاف از سال ۱۹۵۸ تا ۲۰۰۹ با «ویلج وویس» همکاری داشت و پس از آن در «وال استریت ژورنال» قلم می‌زد.

او همچنین از فعالان حقوق بشر بود و با وجود یهودی بودن، در سال ۱۹۸۲ مخالفت خود را با حمله نیروهای اسرائیلی به لبنان و اشغال سرزمین‌های فلسطین ابراز کرد. پس از این اتفاق سه خاخام یهودی حکم تکفیر او را اعلام کردند. هنتاف همچنین به خاطر مخالفت با سقط جنین از بنیاد زندگی بشر جایزه دریافت کرد.

دوک الینگتون، چارلی پارکر، مالکوم ایکس و آی.اف. استون از دوستان او بودند. او اولین غیرحرفه‌ای بود که عنوان استاد جاز را از سازمان پشتوانه ملی هنرهای آمریکا دریافت کرد.


نت هنتاف متولد سال ۱۹۲۵ در بوستون بود. در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم کار رسانه‌ای خود را در یک شبکه رادیویی آغاز کرد. او در دهه ۱۹۴۰ دو برنامه رادیویی با موضوع موسیقی جاز داشت و در دهه بعدی فعالیت‌های خود را در همین زمینه ادامه داد. او سپس وارد حوزه روزنامه‌نگاری شد و طی سال‌های متمادی با نشریات متعددی چون «واشینگتون تایمز»،‌ «لیگال تایمز»،‌ »واشینگتون پست»، «نیویورکر»، «آتلانتیک»،‌ «نیویورک تایمز» و «نیو ریپابلیک» همکاری داشت.

«روزی که می‌خواستند کتاب را دستگسیر کنند»، «نگهبان را صدا کن»، «بلوز برای چارلز داروین»،‌ «زندگی جازی»، «خالقان جاز»، «برابری نو»،‌ «فرزاندانمان دارند می‌میرند»، «یک زندگی سیاسی»،‌ «سفر به درون جاز» و دو کتاب زندگی‌نامه‌ای «پسر بوستون» و «آزادانه حرف زدن» از جمله آثار «هنتاف» در حوزه نویسندگی هستند. فیلمی نیز در سال ۲۰۱۴ با محوریت داستان زندگی او توسط «دیوید ال. لوییس» ساخته شد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید