گزارش جی پلاس/ حواشی روز هفتم جشنواره فیلم فجر ۳۸

وقتی نشست خبری به جلسه بازجویی تبدیل می‌شود/ سلفی مجری پرانتقاد/ اوج جنجال در حضور مشاور رییس جمهور/جدل حجازی فر در یک نشست خلوت!

نخستین سانس سینمای رسانه‌ها در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به اکران فیلم لباس شخصی اختصاص داشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس از سی و هشتمین حشنواره فیلم فجر، روز هفتم جشنواره در سینمای رسانه‌ها با اکران فیلم لباس شخصی آغاز شد.

این فیلم که ساخته امیرعباس ربیعی است، به یکی از برهه‌های تاریخی دوران دفاع مقدس و مسائل امنیتی پرداخته است.

اولین حاشیه نشست خبری قبل از شروع آن رخ داد؛ محمود گبرلو، مجری نشست‌های امروز (جمعه) که در روزهای قبل بسیار مورد انتقاد خبرنگاران قرار گرفته بود، قبل از شروع نشست با سالن برگزاری نشست و خبرنگاران عکس سلفی گرفت.

مجری برنامه بیش از ۱۰ بار از عوامل فیلم خواست که وارد سالن نشست خبری شوند که این موضوع باعث شروع با تاخیر نشست شد.

آرش خوشخو، منتقد سینما درباره فیلم لباس شخصی گفت: فیلم جدا از نقایصش نوری به گوشه‌ای از تاریخ ایران می‌اندازد و قطعا درباره‌اش زیاد بحث می‌شود که نقطه مثبت است.

او ادامه داد: فیلم در بیان جزییات واقعه صداقت دارد و این بزرگترین مزیت فیلم است. او البته بعد از این که فهمید سه سکانس فیلم حذف شدت ابراز تاسف کرد.

در بخشی که کارگردان درباره حذف برخی سکانس‌های فیلم توضیح داد، بسیاری از خبرنگاران همزمان پرسیدند که کدام نهاد خواسته این سکانس‌ها حذف شوند که این مساله همهمه‌ای در سالن ایجاد کرد.

پیگیری خبرنگاران و همهمه آنقدر زیاد بود که مجری به خبرنگاران گفت: شما در فیلم، بازجویی دیدید و فکر می‌کنید اینجا هم باید بازجویی کنید!

photo_2020-02-07_16-25-02

دومین فیلم اکران شده امروز در سینمای رسانه‌ها، تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا با نام خروج بود؛ فیلمی از جنس فیلم‌های قبلی این کارگردان با بن‌مایه سیاسی و اجتماعی که به اعتراض تعدادی از کشاورزان و سفرشان برای دیدار با رییس جمهور پرداخته است.

نشست خبری این فیلم هم مانند فیلم درخت گردو بسیار شلوغ و پرجمعیت بود و بسیاری از خبرنگاران روی راه‌پله و گوشه و کنار سالن نشسته و برخی هم ایستاده بودند.

استقرار عوامل فیلم در جایگاه خود هم خیلی طول کشید و حاشیه‌هایی داشت. به عنوان مثال، محمد فیلی با وجود آنکه نامش درج شده بود همراه سایرین نیامد. او وقتی رسید که حدود ۱۰ دقیقه از آغاز نشست گذشته بود.

خسرو نقیبی، منتقد سینما درباره این فیلم گفت: فیلم قهرمان دارد و لحظه به لحظه سکانس‌هایی می‌بینیم که مدل فیلم‌های قدیمی حاتمی‌کیاست.

او ادامه داد: حاتمی‌کیا در فیلم خروج، خشم و اعتراض خودش در چند سال اخیر را که روی سن جشنواره بروز می‌داد وارد فیلم کرده است.

وقتی مجری نشست سوالی را خواند که ابتدایش تعریف و تمجید از بازی پانته‌آ پناهی‌ها بود، اکثر خبرنگاران اعتراض کردند و از گبرلو (مجری) خواستند که فقط سوال‌ها را بخواند ‌و از خواندن نظرها پرهیز کند. گبرلو برای این کار از حاضران رای‌گیری کرد و بیشتر خبرنگاران به اعتراض همکارانشان رای مثبت دادند.

وقتی یک خبرنگار، حاتمی‌کیا را «حاج آقا» خطاب کرد، کارگردان فیلم خروج و سایر حاضران در سالن خندیدند.

وقتی خبرنگاری از حاتمی‌کیا پرسید که چرا در فیلم نقش رییس جمهور را خیلی کوتاه نشان داده و گریم بازیگر هم نزدیک به چهره رییس جمهور نیست؟ گفت: "به شما چه ربطی دارد، من همان قدر که دوست داشتم نشان دادم." نحوه و لحن پاسخ کارگردان اعتراض برخی خبرنگاران را در پی داشت.

حاتمی‌کیا در بخشی از نشست به شدت نسبت به برخی نقدها علیه خود و به طور کلی فضای سینما و نقد آن اعتراض کرد و پس از صحبت‌های او که سه دقیقه طول کشید، تمام سالن او را تشویق کردند.

نشست خبری فیلم خروج، همان طور که انتظار می‌رفت پرحاشیه و جنجالی شد. بیشتر حاشیه‌ها هم به نحوه صحبت حاتمی‌کیا با کسانی بود که از او سوال می‌پرسیدند.

نکته جالب توجه در میان تمام جنجال‌ها داد و فریادها، لبخندهای تلخ و گاه و بی گاه فرامرز قریبیان و چهره درهم و ناراحت محمد فیلی بود.

در میان صحبت‌های حاتمی‌کیا، صالحی، بازیگردان فیلم خروج ناگهان بلند شد و روبروی حاتمی‌کیا ایستاد و حداقل نظم باقی‌مانده را هم به هم زد تا صحبت کند اما به او اجازه صحبت داده نشد

از حاشیه‌های جالب توجه نشست خبری فیلم خروج این بود که حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رییس جمهور به عنوان مهمان ویژه در نشست خبری این فیلم حضور داشت.

نشست خبری فیلم خروج رکورد مدت زمان را شکست و حدود ۸۰ دقیقه طول کشید.

سومین فیلم اکران شده روز هفتم جشنواره فیلم فجر ۳۸ در سینمای رسانه‌ها، آتابای، ساخته نیکی کریمی بود.

نشست خبری این فیلم برخلاف نشست فیلم قبلی (خروج) خلوت بود و به نظر می‌رسید که جو حاکم بر آن هم بسیار آرام‌تر از نشست فیلم حاتمی‌کیا باشد.

برخلاف تمام نشست خبری‌های قبلی جشنواره سی و هشتم، در حالی که عوامل منتظر ورود به سالن نشست خبری بودند، تعداد سوالات نوشته شده توسط خبرنگاران از انگشتان یک دست هم کمتر بود!

جواد عزتی که تاکنون در چند فیلم اکران شده در سینمای رسانه‌ها حضور داشت ولی در نشست‌های خبری بیشتر آن ها شرکت نکرده بود، در نشست فیلم آتابای حضور یافت.

شاهین امین، منتقد سینما درباره فیلم آتابای گفت: این فیلم بهترین فیلم نیکی کریمی در مقام کارگردان و بلکه بهترین فیلم جشنواره امسال است. فیلم توانسته یک جهان خودبسنده را بسازد و با این که فیلم آرامی است، هیج جا فکر نمی‌کنید که ریتم فیلم می‌افتد. همچنین دقتی که روی جزییات دارد بسیار دقیق است.

هادی حجازی‌فر، بازیگر فیلم آتابای در خلال نشست خبری با تلفن همراهش صحبت کرد.

معاون فرماندار خوی هم به همراه عوامل فیلم در سالن نشست خبری حضور داشت.

در ادامه نشست خبری، یک خبرنگار که معمولا سوال‌هایش جنجال و بحث زیادی در نشست‌ها ایجاد می‌کند به ساخته شدن فیلم آتابای به زبان ترکی ایراد گرفت و اعتقاد داشت که فیلم‌ها در ایران فقط باید به زبان فارسی ساخته شود. حجازی‌فر پس از یک بحث و جدل کوتاه با این خبرنگار، نگاه او را «فاشیستی» دانست که با تشویق حاضران همراه شد.

دیدگاه تان را بنویسید