حسین صالح جهرمی، یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: متوسط ورودی آب به سد درودزن از ابتدای تاسیس این سد در 46 سال گذشته تاکنون حدود 970 میلیون متر مکعب بوده،در حالی که در سال زراعی جاری فقط 80 میلیون متر مکعب آب به این سد وارد شده است.
وی ادامه داد: این سد حدود 70 هزار هکتار اراضی کشاورزی زیردست دارد و تامین کننده حدود 25 درصد از آب نوشیدنی شیراز و 80 درصد از آب آشامیدنی مردم مرودشت است و آب مورد نیاز حدود 100 صنعت در استان فارس را تامین می کند.
صالح جهرمی گفت: حجم خشکسالی ها در سال زراعی جاری شکننده و کم سابقه است.
هر سال زراعی از اول مهر ماه آغاز می شود و آخر شهریور پایان می باید.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای فارس ادامه داد: سد درود زن 42 میلیون متر مکعب تبخیر سالانه دارد ، 50 میلیون متر مکعب آب آشامیدنی تامین می کند و 13 میلیون متر مکعب آب صنعتی از این سد تامین می شود ، بنا بر این در مجموع 105 میلیون متر مکعب هر سال از این سد برای مصارف ضروری برداشت یا تبخیر می شود.
وی گفت: چگونه می توان از سدی که فقط 80 میلیون متر مکعب ورودی دارد 105 میلیون متر مکعب برداشت کرد و با تنش و چالش هم مواجه نشد؟
صالح جهرمی اضافه کرد:در2 سال گذشته تقریبا هرسال محصولات کشاورزی 60 هزار هکتار از اراضی زیر دست سد درودزن به علت نرسیدن آب کشاورزی خشک شده و این جای تاسف دارد ، سد درودزن 46 سال دیرینگی دارد وبه علت نگهداری مطلوب تاکنون دوام آورده است.
وی با بیان اینکه مابقی سدهای فارس نیز شرایط مشابه دارند گفت: در عین حال اولویت ما ذخیره سازی آب نوشیدنی شهروندان است، در بسیاری از موارد شرمنده مردم شیراز، زرقان ، خرامه ، مرودشت و روستاهای اطراف هستیم که نمی توانیم آب مورد نیاز کشاورزی و محیط زیست را در این مناطق و آب سد درودزن تامین کنیم ، تحمل این شرایط سخت است و ما هم مشکلات مردم، کشاورزان و روستاییان را درک می کنیم.
سد مخزنی درودزن در فاصله 50 کیلومتری شمال غرب مرودشت و بر روی رود کُر ساخته شده‌است. ساخت این سد در سال 1351 خورشیدی به پایان رسید و آب آشامیدنی شهرهای شیراز و مرودشت و آب کشاورزی منطقه مرودشت و کامفیروز را در سالهای پر باران تامین می‌کند.
مرودشت حدود 45 کیلومتری شمال شیراز است.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.