دکتر حسین نیک نهاد شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: پروژه راه اندازی داروخانه های دوستدار سالمند از اوایل سال 1388 و با هدف مداخله سریع و صریح داروسازان و مسئول فنی داروخانه ها در چگونگی تجویز و مصرف داروی سالمندان و جلوگیری از آسیب خطاهای احتمالی داروپزشکی به این قشر از جامعه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز شکل گرفت.
وی بیان کرد: پس از آن شرایط موجود دانشگاه علوم پزشکی شیراز بررسی و در مدیریت تحقیق و توسعه این معاونت، مطالب علمی کاربردی موردنیاز مسؤول فنی یک داروخانه دوستدار سالمند در قالب یک کتابچه علمی تهیه شد و به عنوان مرجع، علاوه بر دانش عمومی و روز داروسازان فارغ التحصیل، در اختیار علاقه مندان به این موضوع قرار گرفـت.
نیک نهاد گفت: داروخانه دوستدار سالمند به داروخانه ای گفته می شود که مسئول فنی آن از قبل گواهینامه علمی ویژه این گونه داروخانه ها را که به اصطلاح GFQ (geriatric friendly qualification) نامیده می شود دریافت کرده باشد و مطابق فضای فیزیکی داروخانه، وجود ابزار مورد نیاز، امکانات آموزشی و رفاهی و سرویس دهی های علمی در داروخانه های دوستدار سالمند، از سوی اداره نظارت بر داروخانه ها تایید شده باشد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اشاره به هرم سنی و بالا رفتن سن امید به زندگی در کشور که موجب افزایش جمعیت سالمند می شود، گفت: سالمندان بزرگترین مصرف کننده داروهای مرتبط با بیماری های مزمن هستند که در بـیشتر موارد از دو یا سه گروه دارویی به صورت همزمان و در دراز مدت استفاده می کنند و شاید نخستین قربانیان تداخلات دارویی، مسمومیت های دارویی و دریافت دارو در دوزهای کمتر و یا بیشتر از حد مجاز باشند.
وی افزود: رفت و آمد برای تهیه دارو در هوای آلوده شهرها و خطر بروز حوادث خیابانی، سرما و گرما، این گروه از بیماران را در معرض خطرات قرار می دهد که به نظر می رسد وجود داروخانه هایی با طراحی کارشناسی شده خدمت به این گروه، آنان را نه تنها از خطرات ناشی از تلاش برای دریافت دارو، بلکه از مشکلات ناشی از فراموشی و اشتباه در مصرف آن حفظ می کند.
نیک نهاد مهمترین شاخص یک داروخانه دوستدار سالمند را برقراری ارتباط پزشکی بین سالمند و مسوول فنی داروخانه عنوان کرد و افزود: در این خدمت، در بیشتر مواقع با تأیید پزشک معالج، داروی موردنیاز سالمند از طرف داروخانه و به وسیله پیک برای او ارسال شود، در این صورت سالمند نیاز به خارج شدن از خانه برای دریافت دارو ندارد و از بروز بسیاری از حوادث ناشی از آلودگی هوا و تصادفات جلوگیری می شود.
این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از جمله موارد پایش داروخانه های دوستدار سالمند را فضای تفکیک شده برای ارائه خدمات ویژه به سالمندان، تهویه و نور کافی، عدم وجود پله در ورودی و یا داخل داروخانه، وجود صندلی مناسب، سیستم های سرمایی و گرمایی، وجود کیسه های دارویی ویژه سالمندان، خط تلفن ویژه با اعلام مناسب بیماران، لیست آدرس و شماره تلفن های ضروری، امکانات ویژه رفاهی، وجود دستگاه دیجیتال اندازه گیری فشارخون و قندخون اعلام کرد.
وی با بیان برنامه های پیش بینی شده برای توسعه این خدمت، وعده راه اندازی داروخانه های هوشمند دوستدار سالمند و افزایش ترغیب داروخانه های بخش خصوصی برای ورود به این عرصه داد.
او اضافه کرد:هم اکنون زیرساخت های لازم برای برقراری ارتباط دیجیتال بین پزشک، داروساز و بیمار، با هدف جلوگیری از بروز هرگونه خطای داروپزشکی و همزمان سرویس دهی علمی بهتر در داروخانه ها همراه با ثبت پرونده دارویی بیمار، پیش بینی شده و واحد فناوری اطلاعات معاونت غذا و داروی دانشگاه موفق شده است تا با همکاری یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نرم افزاری طراحی کند تا در آینده نزدیک شاهد برقراری این ارتباط دیجیتال و ثبت بیماران سالمند همراه با سرویس دهی بهتر علمی ـ دارویی باشیم و می توانیم به زودی شاهد افتتاح داروخانه های هوشمند دوستدار سالمند برای نخستین بار در کشور باشیم.
نیک نهاد گفت: از آنجایی که لزوم این گونه فعالیت های علمی ـ دارویی در داروخانه ها روز به روز روشن تر و گسترده تر می شود، حوزه ستادی معاونت غذا و دارو باید با بهره گیری از همراهی ها و همفکری های واحدهای درون دانشگاه و سایر سازمان ها تلاش می کند تا دیگر داروخانه های بخش خصوصی نیز در این مسیر، همراهی بیشتری داشته باشند.
معاون تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز به خبرنگار ایرنا گفت : علاوه بر شیراز یک داروخانه در شهرستان فیروز آباد نیز داوطلب راه اندای داروخانه دوستدار سالمند است که این تقاضا در حال بررسی است.
دکتر مصطفی قائمی نیا با بیان اینکه ایده راه اندازی داروخانه دوستدار سالمند از شیراز آغاز شد و شکل گرفت گفت : با تحقق این ایده می توان امید داشت که رویکردهای نوین برای دسترسی سریع و آسان سالمندان به دارو در این قبیل داروخانه ها محقق شود.
وی اضافه کرد: کنترل فشار خون و قند خون و اندازه گیری ریسک فاکتورها در سالمندان و آمادگی کادر داروخانه برای انجام عملیات احیای قلبی ریوی مواردی است که اکنون به صورت رایگان در این داروخانه ها انجام می شود.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.