دکتر علی بهادر روز چهارشنبه با بیان اینکه فرهنگ پزشک خانواده در حال نهادینه شدن است، به خبرنگار ایرنا گفت: طرح پزشک خانواده براساس کاهش پرداختی از سوی مردم و در اختیار نهادن داروی رایگان شکل گرفت؛ درحالی که این موضوع تنها هدف پزشک خانواده نیست و نباید این وضعیت رخ می‌داد.
وی ادامه داد: مهمترین اصل پزشکی خانواده موضوع ارجاع است و زمانی میسر می‌شود که بیمار و پزشک هر دو، درک مشترکی از یکدیگر داشته باشند و به هم اعتماد کنند؛ در این صورت است که پزشک خانواده به معنای واقعی تحقق می‌یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: وقتی پزشک به خانواده اطمینان دهد و مردم به او اعتماد داشته باشند، می‌توان از موفقیت این طرح سخن گفت؛ درحالی که پیوستن به طرح پزشک خانواده در فارس اجباری بود و هرکس می‌خواست کار کند باید پزشک خانواده می‌شد؛ بنابراین طرحی آغاز شد بدون آنکه فرهنگ آن وجود داشته باشد.
بهادر تأکید کرد: زمانی می‌توانیم هزینه‌ها را کنترل کنیم که ارجاع به‌درستی صورت گیرد و این در صورتی ممکن است که رابطه بیمار و پزشک در عین اطمینان باشد.
وی با بیان اینکه بسیاری از پزشکان خانواده می‌نشستند تا مردم به سراغشان بیایند، گفت: معتقدم بسیاری از مشکلات تنها به صورت تلفنی قابل حل است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: البته تعداد پزشکان تا این اندازه نیست که بتواند همه مسائل را به‌صورت تلفنی پاسخ گوید و همه مشکلات حل شود.
بهادر خاطرنشان کرد: در این طرح همه چیز باید براساس بررسی و ارزیابی صورت گیرد؛ به این ترتیب نیاز به افزایش تعداد پزشکان خانواده وجود دارد و باید این موضوع را برای پزشکانی در اولویت قرار دهیم که میخواهند پزشک خانواده باشند یا هم‌اکنون با این عنوان خدمت می‌کنند.
وی تأکید کرد: طرح پزشک خانواده باید ارادی باشد و برای آنکه بار هزینه ها از دوش بیمار برداشته شود، افزایش حقوق پزشکان خانواده ضروری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان داشت: بسیاری از پزشکان به اصرار بیماران روش تشخیص را می‌نویسند؛ زیرا بیماران معتقدند تنها با دادن آزمایش‌های مختلف می‌توانند از روند بیماری یا سلامت خود اطمینان حاصل کنند.
بهادر ضمن نادرست خواندن این رویکرد گفت: اگر اعتماد متقابل میان پزشک و بیمار وجود داشته باشد،‌ دیگر شاهد این درخواست‌ها نیستیم؛ زیرا در بسیاری از مواقع نیازی به ام.آر.آی یا سی.تی‌. اسکن نیست، اما از بس شاهد این درخواست‌ها هستیم، دستگاه‌ها سریع‌تر از زمان معمول فرسوده می‌شوند و ناچار باید دوباره تجهیزات وارد کنیم و در این میان بودجه و هزینه از میان می‌رود.
وی افزود: همین هزینه‌های گزاف تجهیزات پزشکی را می‌توان به پزشک خانواده اختصاص داد تا با آموزش درست و همچنین ایجاد اعتماد بین بیماران و خدمات‌رسانی به موقع و رایگان بتواند به‌درستی در نقش پزشک خانواده خدمت کند.
وی همچنین با اشاره به طرح درمان‌گستر که براساس آن تجهیزات بیمارستانی در خانه در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، ابراز داشت: از آنجا که مردم از نحوه مراقبت از بیمار در منزل آگاه نیستند، باید بسیاری از بیماران را روزها در بیمارستان نگه داریم؛ اما درصورت اجرای این طرح می‌توان بیمار را از بیمارستان ترخیص کرد و به صورت تلفنی به روند درمان او رسیدگی کرد.
بهادر خاطرنشان کرد: از مزایای این طرح کاهش ضریب اشغال تخت های بیمارستانی و هزینه است؛ همچنین می‌توان با کمک خیران آنچه مورد نیاز است، همچون تخت یا کپسول اکسیژن در اختیار بیماران قرار دهیم و در مواقع ضروری نیز پزشک بر بالین بیمار حاضر شود.
7375
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.