به گزارش ایرنا سید محمدرضا موالی زاده، شامگاه شنبه با حضور در یکصد و سومین نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس، و نخستین جلسه این شورا در سال 97 با اشاره به صورت جلسه این شورا مبنی بر تسهیل راههای دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) گفت: در فصل جدید کاری این شورا توجه به موضوع گردشگری زیارت یکی از برنامه هایی است که در شورای فرهنگی عمومی کشور به تصویب رسیده است.
وی با بیان اینکه فرهنگ عمومی، مجموعه کنش ها و واکنش های همگن جامعه به موضوع مشخصی است، اظهار داشت: شناسنامه فرهنگی و مختصات فکری و فرهنگی یک جامعه که رفتارهای قابل پیش بینی افراد را در بر می‌گیرد، در قلمرو فرهنگ عمومی تعریف می‌شود.
موالی زاده با تاکید بر اینکه هر موضوعی که در حوزه فرهنگ عمومی قرار می‌گیرد، فرهنگی است اما هر موضوعی که فرهنگی است در حوزه فرهنگ عمومی نیست، گفت: باید این تمایز را در موضوع های مورد بررسی در شورای فرهنگ عمومی مد نظر قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در فصل جدید کاری این شورا، آسیب شناسی هایی صورت گرفته است که بر اساس آن سرفصل های جدیدی تعریف شده است، به تبیین نمونه های ذیل فرهنگ عمومی پرداخت.
موالی زاده ادامه داد: در کشور ما حب اهل بیت (ع) یکی از مولفه های قدرتمند فرهنگ عمومی است یا راهپیمایی اربعین چند سالی است به عنوان مولفه ای پرتوان در فرهنگ عمومی به شمار می‌رود، همچنین رفتار مردم در عید نوروز یا عزاداری محرم مشخص و معین است و از همین رو در زمره فرهنگ عمومی تعریف می‌شود.
وی، با بیان اینکه مشارکت در تعیین سرنوشت اجتماعی و سیاسی تحت عنوان انتخابات از دیگر مولفه های فرهنگ عمومی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نهادینه شده است، این رفتار اجتماعی را مشخصه مردم ایران در جهان دانست.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به شرایط کنونی منطقه گفت‌: اینکه ایرانیان مردمانی آزاده هستند و زیر بار زور نمی روند و در شرایطی که دشمن جنگ و دندان نشان می‌دهد، ملتی یکپارچه را تصویر می‌کند که ایستادگی جزو مولفه های قدرتمند فرهنگ عمومی آنهاست.
وی ادامه داد: پس از بررسی های صورت گرفته سرفصل هایی مشخص شد که از جمله آن گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی است که در ذیل آن سه برنامه ترویج فرهنگ کار، کار جمعی و برنامه اصلاح الگوی مصرف تعریف شده است.
موالی زاده در تشریح این سرفصل بیان داشت: فرهنگ مصرف ما باید تغییر کند زیرا در حال حاضر ما در زمینه تولید ممسک هستیم اما در مصرف اسراف کاریم.
وی، همچنین کار جمعی را نیازمند نهادینه شدن دانست و گفت: قنات و فرش دستباف هر 2 نمادهای سخت کوشی ایرانیان هستند و باید تلاش کنیم این فرهنگ دو باره نهادینه شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین بر حمایت از کالای ایرانی و بهبود شرایط تولید و عرضه آن تاکید کرد و اظهار داشت: بحث مصرف کالای ایرانی و حمایت از تولید تنها یک موضوع اقتصادی نیست بلکه خودباوری و توجه به هویت ملی در این موضوع به خوبی خود را نشان می‌دهد.
موالی زاده، از سرمایه اجتماعی به عنوان سرفصل دیگر تعریف شده در شورای فرهنگ عمومی کشور یاد کرد و افزود: تفهیم فرهنگ گفت و گو و مفاهمه در این زمینه بسیار حائز اهمیت است زیرا بسیاری از مسایل همچون قضاوت های تعمیم گرا و زود انگیختگی یکی از مشکلات اساسی جامعه امروز ماست.
وی، سایر سرفصل های تبیین شده در این شورا را اخلاق عمومی، زنان و خانواده، بهداشت و سلامت و نشاط اجتماعی، دین و فرهنگ، خرد ورزی و استدلال گرایی، ایثار و شهادت، مصرف فرهنگی، محیط زیست، معماری و شهرسازی، فضای مجازی، روح ملی و آسیب‌های اجتماعی برشمرد.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.