به گزارش ایرنا، نخستین جرقه بازی های آسیایی که مهمترین رویداد ورزشی قاره کهن است از سال 1951 درشهر دهلی نو کشور هندوستان رقم خورد و از آن زمان تاکنون که هجدهمین دوره آن پشت سر گذاشته می شود ورزشکاران فارس در چند دوره که شرکت داشتند تنها 6 مدال شامل، 2 طلا، 2 نقره و 2 برنز کسب کرده اند.
شریف دلارام نخستین ورزشکار استان فارس بودکه در هفتمین دوره بازی های آسیایی 1974تهران در رشته بوکس موفق به کسب نشان طلا، قبل از انقلاب اسلامی شد.
پس از انقلاب اسلامی در شانزدهمین دوره بازی های آسیایی که در سال 2010 در گوانژو چین برگزار شد امید نوروزی پس از 36 سال در رشته کشتی فرنگی و در وزن 60 کیلوگرم مدال طلا را بر گردن آویخت تا دومین ورزشکار طلایی استان فارس در بازی های آسیایی پس از شریف دلارام باشد.
حمید ریحانی دیگر ورزشکار استان فارس است که در رشته کشتی فرنگی توانسته در بازی های آسیایی 2006 دوحه قطر به نشان برنز دست یابد.
کشتی فرنگی تنها رشته ای است که فارسی ها توانسته اند تاکنون 2 نشان ارزشمند را برای فارس کسب کنند و در جاکارتا 2018هم محمدعلی و محمدرضا گرایی برادران کشتی گیر شیرازی شانس زیادی برای کسب مدال دارند تا نشان دهند سرمایه گذاری در کشتی فرنگی فارس به بیراهه نمی رود.
جودو از دیگر رشته هایی که فارسی ها در بازی های آسیایی موفق به کسب مدال شده اند، محمدرضا رودکی درشانزدهمین دوره بازی های آسیایی 2010 که در گوانژو چین برگزار شد، یک نشان نقره و یک برنز کسب کرد و تنها ورزشکار فارسی است که تاکنون موفق به کسب 2مدال بازی های آسیایی شده است.
استان فارس در هفدهمین دوره این بازی ها که در سال 2014 در اینچئون کره جنوبی برگزار شد با 6 ورزشکار حضور یافت که سعیده جعفری تنها ورزشکار شرکت کننده از استان فارس بود که در رشته تیمی کبدی، مدال نقره گرفت.
اما در هجدهمین بازی های آسیایی 2018 جاکارتا، استان فارس با 11 ورزشکار بیشترین سهمیه را در تاریخ این رقابت ها دارد که این امرنشان دهنده رشد ورزش قهرمانی استان فارس نسبت به دوره گذشته این بازی هاست که با 6 ورزشکار شرکت داشت.
حبیب رنجبر و مهران ستار در رشته جودو، محمدعلی و محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی، سعیده جعفری در کبدی ،محمدرضا فتوحی در تکواندو ، فرزاد رستمی و علی رحیمی در هندبال، سعیدرضا کیخا در ژیمناستیک و فرانک پرتو آذر و فرزاد خدایاری در رشته دوچرخه سواری 11 ورزشکار استان فارس هستند که در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا حضور دارند.
محمدعلی و محمدرضا گرایی ، سعید رضا کیخا، فرانک پرتوآذر از جمله ورزشکارانی هستند که در رده انفرادی شانس کسب مدال دارند و سعیده جفری هم که مدال نقره بازی های 2014 در کارنامه دارد نیز به همراه تیم ملی کبدی امیدوار به کسب مدال است.
هجدهمین دوره بازی های آسیایی 2018 از بیست و هفتم مرداد تا یازدهم شهریور ماه 97 در 40 رشته و با حضور بیش از 11 هزار ورزشکار از 45 کشور آسیایی در شهر جاکارتا پایتخت کشور اندونزی، پالمبانگ و هفت شهر در حومه جاکارتا برگزار خواهد شد.
کاروان اعزامی ایران با 280 ورزشکار مرد، 98 ورزشکار زن و در مجموع 378 ورزشکار در 42 رشته ورزشی راهی این دوره از بازی ها در جاکارتا شده اند.
ورزشکاران ایرانی در هفدهمین دوره این بازی ها که در شهر اینچئون کره جنوبی برگزار شد با 276 ورزشکار در 22 رشته با کسب 21 نشان طلا، 18 نقره و 18برنز به مقام پنجم آسیا دست یافتند.
بهترین مقامی که ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی تاکنون کسب کرده اند مربوط به سال 1974 تهران است که در این سال که هفتمین دوره این بازی ها بود، تیم ایران با 400 ورزشکار در 24 رشته توانست با کسب 36 نشان طلا، 28 نقره و 17برنز در رده دوم جدول رده بندی قرار گیرد.
7368 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.