مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس از کشف و انهدام بزرگترین شبکه‌ قاچاق پرنده هوبره کشور در این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست فارس، اخیرا تعداد 29 قطعه پرنده هوبره از متخلفین و یکی از اعضا باند قاچاق پرندگان که به صورت غیر قانونی در یک مکان سربسته و غیربهداشتی و غیر اصولی نگهداری می‌شدند، کشف و ضبط شد.

سعید محمودی اظهار داشت: این پرندگان با توجه به تلاش های مستمر و شبانه روزی نیروهای یگان مستقر در پارک ملی قطرویه و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان فارس کشف و ضبط و تحویل مراجع قضایی شد.

در این عملیات موفقیت آمیز یکی از باندهای شبکه های قاچاق پرندگان هوبره و مهره های فعال در این زمینه کشف ، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

وی افزود: این پرنده از جمله پرندگان در معرض خطر انقراض بوده و براساس قوانین بین المللی و کشور هرگونه صید، زنده گیری ،خرید و فروش و شکار آن جرم محسوب می شود و متخلفین  باید ضرر و زیان ناشی از تخلف هر قطعه پرنده که مبلغ 20 میلیون ریال تعیین شده به حساب های مشخص شده و خزانه دولت واریز کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس خاطرنشان کرد: متاسفانه این پرندگان در شرایط فوق العاده بدی نگهداری و در یک آغل نگهداری دام کوچک و فاقد هرگونه سیستم تهویه تنفسی و عدم رعایت جیره غذایی نگهداری می شدند که با توجه به بررسی‌های اولیه از وضعیت جسمانی پرندگان علایم بیماری و ضعف غذایی در آنها مشاهده شد.

وی گفت: در پی بازجویی های صورت گرفته توسط ضابطین قضایی و اعترافات متهم در بازجویی های اولیه امکان تشخیص محل زنده گیری پرنده ها و قاچاق آنچه در داخل کشور و چه از طریق مبادی ورودی کشور میسر نبود و با احتمال اینکه این پرندگان دارای تداخل ژنتیکی و یا دستکاری‌های ژنتیکی و یا منبع بیماری باشند امکان رهاسازی این گونه در زیستگاه های طبیعی استان نبود و با رایزنی صورت پذیرفته با سازمان مرکزی و موافقت مدیرکل امور شکار و صید سازمان این پرنده ها به مرکز قرنطینه و باز پروری حیات وحش پردیسان سازمان به منظور انجام آزمایشات لازم و نگهداری در قرنطینه منتقل شد.

پرنده هوبره

هوبره پرنده بزرگی از تیره درناسانان است که زیستگاه آن از شبه‌جزیره سینا گرفته تا قزاقستان و مغولستان ادامه دارد. هوبره پرنده‌ای نیمه‌مهاجر است که در مناطق سردسیر شمالی‌تر زندگی می‌کند و در فصل زمستان به نقاط گرم شبه‌جزیره عربستان و جنوب ایران و جنوب عراق و بلوچستان و جنوب غرب هند مهاجرت دارند .

احمدرضا تابع بردبار کارشناس مسئول اداره نظارت بر امور حیات وحش استان در خصوص نحوه انتقال پرندگان اظهار داشت: با توجه به حساسیت این پرندگان به تنش های حرارتی و استرس آنها ناشی از زنده‌گیری و انتقال به منظور کمترین آسیب به پرندگان جهت هر قطعه یک باکس مخصوص تهیه و با بستر مناسب غذایی پوشش و در نیمه های شب به لحاظ حرارت و با استفاده از یک ماشین مخصوص حمل که دارای کولر و تهویه هوای مناسب بود از بخش قطرویه شهرستان نی ریز به فرودگاه بین المللی شیراز انتقال و از طریق خدمات بار شرکت هوایی فرودگاه شیراز به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران انتقال یافتند. خوشبختانه با توجه به تهمیدات لازم در مسیر حمل و انتقال، به  پرنده ها آسیبی وارد نشد.

وی اظهار داشت: متاسفانه طمع و سود جویی برخی افراد و علاقمندی برخی شیوخ متمول در کشورهای عربی و با پرداخت مبالغ هنگفت اقدام به خرید پرندگان شکاری و هوبره از قاچاقچیان برای استفاده از آنها برای قوش بازی و تفریح و سرگرمی می‌کنند.

در عین حال مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ضمن اخطار به افراد سودجو که با فرصت طلبی و به صورت غیرقانونی به شکار جانوران مبادرت می ورزند، تاکید کرد: ارتکاب اینگونه اعمال غیرقانونی و ظالمانه در حق طبیعت و نسل‌های آینده این مواهب الهی را که متعلق به آحاد مردم و نسل های آینده است را تهدید کرده و در صورت از بین رفتن اینگونه ها علاوه بر بهم خوردن زنجیره حیات امکان تجدید گونه‌های ارزشمند در طبیعت وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.