سابقه‌ تأسیس کتابخانه‌ عمومی در جهرم به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره‌ پهلوی می‌ رسد طوری که می‌توان گفت جهرم یکی از قدیمی‌ ترین و سابقه‌دارترین کتابخانه ‌های عمومی فارس را داراست.
قدیمی‌ ترها می‌گویند: سیدعبدالحسین مولازاهدی که عکاس بود، نخستین قرائت ‌خانه و کتابخانه‌ عمومی را در جهرم در منزل خود در محله‌ی گازران بنیان‌گذاری کرد.
این منزل که از منازل بسیار زیبا و تاریخی جهرم و دارای تالارآیینه ‌خانه بود، با بی‌ تدبیری انجمن دوستداران میراث فرهنگی جهرم بیش از 50 درصد آن تخریب شد.
کتابدوستی در خاندان مولازاهدی موروثی شد و نوه‌ مرحوم عبدالحسین، سید جلال مولازاهدی، قدیمی‌ ترین کتابفروش جهرم و صاحب کتابفروشی «شاه‌اولیا» تا اول دهه‌ هشتاد در مغازه‌ قدیمی پستومانند خود در انتهای خیابان منوچهری جهرم به خرید و فروش کتاب مشغول بود که در طرح توسعه خیابان منوچهری، مغازه‌ وی برای تعریض این خیابان تخریب شد.
خدمات این خاندان پس از فوت وی نیز ادامه یافت و خانواده مرحوم مولازاهدی، یکصد جلد کتاب از کتابخانه شاه‌اولیا را در سال 1395 به کتابخانه‌ی عمومی تابش اهدا کردند.
بدرستی معلوم نیست پیش یا پس از مرحوم عبدالحسین مولازاهدی، در سال 1307 شمسی، ابوالفضل حاذقی، کفیل مدرسه اسلامیه و نماینده چهار دوره مردم جهرم در مجلس شورای ملی، اولین گام را برای تأسیس قرائت‌خانه در جهرم برداشت و قرائت‌خانه و کتابخانه‌ اسلامیه را برای استفاده‌ کتابخوان‌ها در منزل خود در محله‌ی صحرا، راه‌اندازی کرد.
اغلب محققان معتقدند وی اولین جهرمی است که در شهر جهرم، کتابخانه تأسیس کرده است و در آن مدت‌ها به تعلیم قرآن مجید می‌پرداخته است.
سپس در دهه‌ چهل، یکی از علمای برجسته‌ جهرم به نام مرحوم آیت‌الله شیخ حسین شب ‌زنده‌دار با کمک برخی دیگر از علمای جهرم مانند آیت‌الله حق‌ شناس، کتابخانه عمومی اسلامیه را در ساختمانی جنب امامزاده ابراهیم(ع) جهرم در خیابان منوچهری در کوی سنان که محل اقامه‌ نماز جماعت ایشان بود در سال 1344 برپا کرد.
این مرکز در آن سال‌ها محل تجمع جوانان انقلابی و روشنفکر شهر بود، جلساتی برای فعالیت‌های سیاسی و انقلابی در آن تشکیل می‌شد و عوامل رژیم شاه به این مرکز و افراد آن بسیار حساس بودند.

جهرمی‌های کتابخوان!
اگرچه هنوز هم در کتابخانه عمومی جهرم، کتاب‌هایی با مُهر دهه‌ چهل دیده می‌شود اما اولین کتابخانه عمومی رسمی جهرم یا کتابخانه میرزانصیر جهرمی فعلی در سال 1351 به طور رسمی افتتاح شد و در آستانه پنجمین دهه از فعالیتش قرار است به زودی جشن پنجاه سالگی آن برگزار شود.
میرزا نصیر یا خواجه نصیر جهرمی، یکی از دانشمندان بزرگ ایران در قرن دوازدهم بوده است که نام وی در سال 1395جایگزین عنوان کتابخانه‌ عمومی شماره یک جهرم شد.
کتابخانه‌ عمومی میرزانصیر، 13هزار عضو دارد که چهار هزار نفر آن فعالند، یعنی اعضایی که هفته ‌ای یک‌ بار به کتابخانه برای امانت یا برگرداندن کتاب مراجعه می‌کنند.
این کتابخانه بیش از 37هزار جلد کتاب دارد و در گردش کتاب سالیانه آن 19هزار کتاب است.
طی پنجاه سال فعالیت این کتابخانه، صدها عضو این کتابخانه، تبدیل به متخصص، محقق، صاحب‌نظر، دکتر، مهندس و پزشک و نخبه مسئولان فعلی شده‌اند که بسیاری از آنها از مفاخر ملی‌اند.
حتی وزیر ارتباطات، نویسنده این گزارش، فرماندار شهرستان و رئیس فعلی اداره‌ کتابخانه‌های عمومی جهرم نیز از کودکی، عضو فعال این کتابخانه بوده‌اند.
در حال حاضر، کتابخانه‌ های عمومی جهرم روی‌هم رفته نزدیک به 125هزار جلد کتاب دارند و جهرمی‌ها با توجه به امکانات موجود، به نسبت سایر شهرستان‌های فارس، کتابخوان ‌تر هستند.
این را مدیر اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان جهرم به ایرنا گفت و افزود: در برخی مناطق شهرستان مثل کتابخانه‌ها‌ی روستای موسویه و علویه، کتابخانه عمومی تبدیل به قلب تپنده فعالیت‌های فرهنگی در آن مناطق شده است.
البته به همان میزان که کتابخوانان قوی در جهرم هستند، تعداد افرادی که کتاب‌های خود را اهدا کرده و می‌کنند، نیز قابل توجه است مثلاً کتابخانه تابش، نخست کتابخانه‌ای شخصی بود که صاحب آن محسن تابش، فرهنگی بازنشسته کتاب هایش را از تهران به جهرم منتقل کرد و پس از 13سال اداره آن به صورت خصوصی، آن را به اداره آموزش و پرورش شهرستان جهرم اهدا کرد.
فقط در سال 1395، بیش از 81 نفر کتاب‌های خود را به کتابخانه تابش اهدا کرده‌اند.
تا حدود 10سال قبل سیستم جست‌ وجو در کتابخانه‌ جهرم به همان شیوه‌ سنتی گنجه‌های چوبی کشوهایی با برگه ‌دان‌های موضوعی بر اساس نام کتاب یا نام نویسنده بود که اینک تبدیل به سیستم جست ‌و جوی دیجیتال شده است.
دو ماه پیش، کتابخانه عمومی میرزانصیر جهرم پس از 18سال حضور در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد، به مکان فعلی خود در خیابان دفاع مقدس(پارکینگ) بازگشت.
مجتبی امیرزاده، مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان جهرم در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تغییر مکان کتابخانه‌ عمومی میرزانصیر جهرم طی دوماه اخیر گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان جهرم، 9کتابخانه‌ی مستقل دارد که از این تعداد، 3 کتابخانه در بخش خفر، 2 کتابخانه در بخش مرکزی، یک کتابخانه در بخش کردیان و دو کتابخانه‌ مشارکتی در کتابخانه‌ تابش وابسته به اداره آموزش و پرورش و یک کتابخانه‌ مشارکتی در زندان جهرم دارد.
وی با بیان اینکه دو نوع عضویت در کتابخانه وجود دارد گفت: در سطح شهرستان نزدیک به 13هزار نفر عضو داریم که چهار هزار نفر آن‌ها فعال هستند و با کتابخانه‌های شهرستان ارتباط مستمر دارند.
امیرزاده با اشاره به افزایش احتمالی کتابخانه ‌های مشارکتی افزود: در نظر داریم کتابخانه‌ای مشارکتی با پادگان آموزشی شهید دستغیب شهرستان جهرم نیز احداث کنیم که عملیات عمرانی آن بر عهده‌ پادگان و عملیات تجهیز آن بر عهده نهاد کتابخانه‌ها خواهد بود.
وی بیان کرد: در کتابخانه‌های مشارکتی وظیفه‌ احداث بنا بر عهده یک نهاد و تجهیز آن با نرم‌افزار، تأمین نیرو و تجهیز با کتاب و نشریات بر عهده‌ نهاد کتابخانه‌های عمومی خواهد بود.
مدیر کتابخانه های عمومی جهرم با اشاره به همکاری و تعامل با تعداد زیادی از کتابخانه‌های مساجد جهرم گفت: نهاد کتابخانه‌های جهرم با جدایی از مجموعه فرهنگی ارشاد اسلامی جهرم ضمن کسب هویت مستقل، تعاملات فرهنگی بیشتری را با اداره‌ ارشاد اسلامی جهرم پیدا کرده ‌است.
مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان جهرم گفت: بر خلاف ضرر و زیان‌های قابل توجهی که شهرستان هرسال به دلیل عدم پرداخت نیم ‌درصد سهم کتابخانه‌ها از سوی شهرداری متحمل می‌شد، خوشبختانه امسال شهرداری جهرم نیمی از تعهدات خود را از محل پرداخت نیم‌ درصد پرداخته و با این پرداخت تغییر و تحولات مثبتی در سطح شهرستان انجام شده است.
وی بیان کرد: اگر مابقی تعهدات به صورت کامل پرداخت شود و این تعهدات هر ساله ادامه یابد، می‌توانیم فعالیت‌های خود را از سطح تجهیزکتابخانه به سمت ترویج کتابخوانی ببریم.
امیرزاده بیان کرد: خوشبختانه با این پرداخت‌ها توانستیم تمام بخش‌ها و 9کتابخانه‌ی شهرستان را به صورت عادلانه تجهیز کنیم.
وی گفت: در بخش تجهیزات علاوه بر تجهیزات کتابخانه‌ای نظیر میز و صندلی موفق شدیم سیستم سرمایی و گرمایی را ارتقا دهیم و می‌توانیم قول دهیم امسال در زمستان هیچ یک از کتابخانه‌های شهرستان جهرم، هیچ کس احساس سرما نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه 20اسپیلت طی دو مرحله برای 9 کتابخانه شهرستان خریده شده، ابراز داشت: برای خرید تجهیزات سرمایی بیش از 200میلیون ریال هزینه شده و به‌علاوه تمام کتابخانه‌ها بخش‌ها اعم از شهر و روستا به تجهیزاتی چون کامپیوتر، اسکنر، پرینتر مجهز شده‌اند.
وی با بیان تجهیزات اضافه شده به کتابخانه میرزا نصیرجهرمی گفت: با اعتبارات شهرداری بیش از بیست قفسه کتاب و صد نفر گنجایش میز و صندلی و تجهیزات امنیتی به این کتابخانه اضافه شد و در چهار کتابخانه نیز سیستم امنیتی نصب شده است.
وی اولویت اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی را احداث کتابخانه‌ مرکزی شهرستان جهرم دانست و گفت: مهمترین نیاز شهرستان در حوزه‌ کتابخانه، احداث کتابخانه مرکزی است و در صورت ایجاد، بخش‌های دیداری، شنیداری و بخش نابینایان راه‌اندازی خواهد شد.
به گفته‌ وی طرح احداث این کتابخانه از سال 1386در سفر رئیس جمهوری وقت به جهرم کلید خورده و هنوز که هنوز است مصوبات آن در حال خاک‌ خوردن است.
وی عنوان کرد: کتابخانه شهر قطب‌آباد مرکز بخشض کردیان نیز با رفع معارض زمین به زودی به بهره ‌برداری می‌رسد و کتابخانه شهر باب ‌انار خفر نیز چهل درصد پیشرفت داشته است.
این مقام مسئول افزود: در روستاهای فتح‌ آباد، قالینی، بالاشهر، طاحونه، موسویه و شهر جهرم نیز زمین توسط خیرین به منظور احداث و توسعه‌ کتابخانه اهدا شده است و برای احداث ساختمان نیازمند حمایت مسئولان و خیرین هستیم.
وی با بیان اینکه در مناسبت‌های خاصی مثل روز کتابخوانی و دهه‌ فجر، خدمات عضویت رایگان نیز ارائه می‌شود، بیان کرد: اداره کتابخانه‌های عمومی جهرم 16 کارمند و تعداد قابل توجهی رابط در روستاهای کم‌ جمعیت داشته که بیش از 12 هزار نسخه به کتاب‌های شهرستان تزریق شده است.
وی با بیان اینکه کتابخانه‌ شهر خاوران، اولین کتابخانه شهرستان بود که به اینترنت برای اعضا مجهز شده، اظهار کرد: تا هفته‌ کتابخوانی نیز شهر جهرم به اینترنت وای‌فای برای استفاده‌ی شخصی اعضا مجهز خواهد شد که در این رابطه پیشنهادهایی را برای بوستان مطالعه با توجه به موقعیت پارک روبه‌ روی کتابخانه و تجهیز آن به اینترنت ارائه داده‌ایم.
امیرزاده انعقاد تفاهم‌نامه برای امکان رایگان بهره‌گیری از مقالات پایگاه استنادی جهان اسلام و عضویت رایگان در کتابخانه‌های مناطق محروم شهرستان را از برنامه‌های در دست اقدام کتابخانه های جهرم دانست و گفت: در حوزه‌ی بهترین روستای دوستدار کشور، جشنواره کتاب رضوی، کتابداران و اعضا، رتبه‌های خوبی در استان و کشور داریم و حتی زندانیان جهرم نیز در مسابقات کتابخوانی خودشان، صاحب مقامند.
شهرستان جهرم در 193 کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.
ف ت / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.