امیر سرتیپ ذبیح ‌الله بهمن زیاری چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: تیم ایران در این پیکارها که با نام صلح و دوستی برگزار شد با پشت سر گذاشتن چهار مرحله سخت، کاری بزرگ در رقابت های 2018 نظامیان جهان انجام داد.
وی اضافه کرد: تکاوران هوابرد شیراز همواره به سربازانی شجاع، آماده و دارای اسم و رسم در جامعه نظامی کشور و جهان زبانزد هستند.
سرپرست تیم اعزامی ایران ادامه داد: تکاوران افرادی صبور، خوش فکر و با ذکاوت هستند که شبانه روز در محیط های سخت و طاقت فرسای آموزشی به تمرینات جانکاه نظامی مشغولند تا در وقت حادثه پیروزمندانه از حریم ایران اسلامی دفاع کنند.
بهمن زیاری بیان داشت: از سال 1394 پس از تایید و تصویب رهبر معظم انقلاب ماموریت یافتیم دسته ای مقتدر از نطامیان متبحر و کارآزموده را برای حضور در رقابت های جهانی ارتش آماده کنیم و پیام فرمانده کل قوا مبنی بر این سخن که با اقتدار در این رقابت ها حضور یابیم نیز در دستور کار خود قرار دادیم از این رو روند آماده سازی تیم را با همکاری سپاه پاسداران آغاز کردیم.
فرمانده هوابرد شیراز افزود: در اولین دوره رقابت های جهانی ارتش ها تیمی متشکل از تکاوران تیپ هوابرد شیراز، تیپ هوابرد33 المهدی جهرم و سپاه پاسداران راهی مسابقات جهانی کردیم و این روند در سال های 95 و 96 نیز تکرار شد و طی این بازه زمانی با وجود تمام محدودیت های لجستیکی و وجود تفاوت های تسهیلاتی نمایش مقتدرانه ای را از خود بجای گذاشتیم تا اینکه در سال 97 بعنوان یکی از مدعیان اصلی بر روی سکو قرار گرفتیم.
بهمن زیاری، اهداف برگزاری این رقابت ها را ایجاد فرصت تعامل و همکاری هوشمندانه نظامی بین کشورها اشاره کرد و اظهار داشت: ارتقای سطح کیفی و کمی آموزش های نظامی در تطبیق با کشور های منطقه و بهره برداری از توان فنی و نطامی رقبا و بهره مندی از آموزش های کارآمد و به روز نیز از دیگر اهداف شرکت در این رقابت ها بود.
وی گفت: برای حضور در رقابت های جهانی 2018 ابتدا از سال 96 پایش گسترده و هماهنگی در نیروی زمینی ارتش به منظور شناسایی ظرفیت های انسانی جدید انجام دادیم و با برگزاری آزمون های بسیار حرفه ای در قالب مسابقات انتخابی پنج گانه نظامی نفرات برتر را که شامل 65 نفر از تکاوران زبده کشور بودند به اردوی انتخابی دعوت کردیم و در نهایت 29 نفر در یک آزمون سخت که اکثر آنها از تیپ هوابرد شیراز و مابقی از سایر نیروهای ارتش تشکیل می دادند، انتخاب شدند.
وی گفت: رقابت های جهانی روسیه درمنطقه شمال غرب این کشور دراستان پوسکوف در نزدیکی مرز استونی و لیتوانی مُشرف به دریای بالتیک و در منطقه ای که از نظر ژئوپولتیکی بسیار حساس بود برگزار شد و ملاک عملیات های نظامی در این رقابت ها عملکرد تیمی بود به نحوی که هیچ امتیازی برای تیم ها به ثبت نمی رسید بجز اینکه با اتمام مراحل بصورت همزمان توسط تک تک اعضای تیم باشد.
بهمن زیاری بیان کرد: شکل این رقابت به گونه ای است که تیم ها سعی می کنند افرادی را انتخاب کنند که دارای حد بالای استقامت، هوشمندی و سازگار با کار گروهی باشند.
وی افزود: رقابت ها با عملیات چتر بازی و پرش از بالگرد برای فرود تیم ها به نقطه آغاز عملیات شروع شد و تیم ها پس از پرش آخرین عضو دسته خود زمان شروع رقابت ها برایشان ثبت می شد تا در منطقه فرود به شعاع 15 متر فرود بیایند و مرحله نخست را پس از یک کیلومتر نفوذ پیاده تا جایگاه وزن کشی ادامه دهند.
بهمن ادامه داد: تیم ها پس از عبور از منطقه نفوذ، پنج دقیقه وقت دارند چتر و تجهیزات پرش را تحویل دهند و تجهیزات و اسلحه مجاز خود را که هشت کیلوگرم وزن دارد برای آغاز مرحله دو و میدانی به مسافت 10 کیلومتر دریافت کنند و در هیچ کدام از این مراحل تکاوران ما فرصت نوشیدن یک جرعه آب هم نداشتند.
فرمانده تیپ هوابرد شیراز افزود : جهت یابی اهداف مخفی شده در جنگل های سخت گذر، فشرده و ناآشنا تنها با استفاده از یک قطب نما و چند گرا از دیگر مراحل سخت این رقابت ها بود که هدایت یک تیم 22 نفره برای زدن اهداف مشخص شده در منطقه جغرافیایی به مساحت 30 کیلومتر آن هم در اقلیم جنگلی تخصص راهبری و فرماندهی خاص می طلبد و از عهده هر نظامی برنمی آید و بسیاری از تیم های شرکت کننده با دیدن تراکم جنگل ترجیح دادند در عمق نفوذ یک کیلومتری دیگر ادامه مسیر ندهند اما تیم ایران به 20 متری هدف رسید.
وی گفت: مرحله چهارم این رقابت ها شامل 3 آیتم نفربر امدادی، دو امدادی 15 کیلومتر و اجرای پرش سقوط آزاد و اجرای عملیات هدف زنی بود که هرکدام از مراحل به حدی طاقت فرساست که شبیه سازی کاملی از رزم مدرن نفرات و عدوات را ترسیم می کرد که تیم هوابرد به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمام محدودیت های لجستیکی و تجهیزاتی در رقابت با تیم هایی مثل روسیه ،بلاروس و چین که از حد بسیار بالای آمادگی و تجهیزاتی بهره می بردند توانست عنوان سوم را کسب کند.
در پایان رقابت های ارتش های جهان که با شرکت 32 کشور به میزبانی روسیه بر گزار شد تیم میزبان اول شد، تیم چین به مقام دوم رسید و تیم ایران با بلاروس به صورت مشترک سوم شدند.
7368 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.