سومین رییس سازمان حمل و نقل ریلی شیراز در تاریخ راه اندازی این سازمان در اولین نشست مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران گفت: برخی مواقع در مشاغل ما مرزهایی میان مصلحت اندیشی و مصلحت جویی با آن چه استاندارد کاری است وجود دارد که هیچ وقت و هیچ گاه نمی توانیم آن ها را به طور کامل کنار بگذاریم اما آرزو دارم در همه کارهایمان استانداردهای کاری ما همواره بر مصلحت اندیشی هایمان غلبه کند البته نمی توان به طور کامل نیز مصلحت ها را کنار گذاشت اما با حفظ چارچوب ها و استانداردها می توانیم رسالتمان را به درستی انجام دهیم.

مترو شیراز
حسنی مرادی افزود: قطار شهری یکی از سازمان هایی است که معدل ارتباطی آن با رسانه ها و مردم بیشتر است و علاقمندیم که این ارتباط دو طرفه را تقویت کنیم و هم شما مسایل و مشکلات را مطرح کنید و هم نظر ما را منتقل کنید اما بر طبق نظرسنجی نمره قابل قبولی از جانب مردم گرفتیم اما اگر انتقادی هم وجود داشته باشد می پذیریم و خوشحال می شویم که رسانه ها از ما انتقاد کرده و در کنار آن راهکار نیز پیشنهاد بدهند.

وی ضمن ارایه بخشی از فعالیت های این سازمان گفت: در برنامه چشم انداز بلند مدت سازمان 6 خط مترو برای شیراز دیده شده است که یک خط آن به اتمام رسیده، خط دوم در حال اجراست، خط سوم که ادامه توسعه خط یک است به زودی آغاز می شود و مطالعات 3 خط دیگر آغاز شد که امیدواریم تا پایان امسال به اتمام برسد.

وی افزود: در این میان فاز یک خطر یک مترو سال 93 به بهره برداری رسید و امروز نیز شاهد اتمام کل 24 و نیم کیلومتر خط یک و 16 ایستگاه این خط هستیم و تا هفته دولت نیز 2 ایستگاه فرصت شیرازی و غدیر به بهره برداری می رسد.

وی از بهره برداری از ایستگاه میدان امام حسین (ع) تا پایان سال خبر داد و گفت: آخرین ایستگاه خط یک قطار شهری یعنی ایستگاه وکیل سال آینده به بهره برداری می رسد اما برای بستن کامل پرونده خط یک حداقل 300 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که البته این جدای از هزینه واگن های مورد نیاز این خط است.

مرادی با اشاره به تاثیر نوسانات بازار ارز بر تامین تجهیزات مورد نیاز مترو اظهار داشت: تحریم ها، مشکلات بازار ارز و بلاتکلیفی باعث شده در خرید برخی تجهیزات مترو با مشکلاتی مواجه شویم.

وی با اشاره به اتمام بخشی از حفاری خط 2 مترو گفت: در حال حاضر عملیات حفاری 3800 متر از فاز یک خط 2 مترو تا ایستگاه رحمت به اتمام رسید و در کل بیش از 6 کیلومتر از 2 تونل پروژه به اتمام رسیده است.

رییس سازمان حمل و نقل ریلی شیراز گفت: خط 2 قطار شهری در حدفاصل میانرود، میدان گاز تا کلبه سعدی به طول 15 کیلومتر با 13 ایستگاه در 2 فاز اجرا می شود که فاز یک این پروژه سال 99 به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: با توجه به تراکم جمعیت مسیر اجرای این پروژه این خط یکی از شلوغ ترین خطوط قطار شهری شیراز است که تاثیر به سزایی در کاهش ترافیک این مسیر خواهد گذاشت.

مرادی تصریح کرد: یکی دیگر از خطوط اصلی قطار شهری خط 3 قطار شهری یا همان ادامه توسعه غربی خط یک است که به طول 12 کیلومتر با 8 ایستگاه در حد فاصل پل بصیرت تا ایستگاه راه آهن شیراز امتداد دارد که در آینده نزدیک نیز کلنگ این پروژه به زمین زده می شود.

وی افزود: تفاوت این پروژه با سایر خطوط آن است که در این پروژه بخشی از آن بر روی زمین و یا در ارتفاع انجام می شود.

مرادی گفت: ظرفیت نهایی خط یک مترو با مدت زمان توقف مسافران به مدت 3 دقیقه در هر ایستگاه انتقال 18 هزار نفر در ساعت در هر جهت است و هم اکنون نیز روزانه 50 هزار نفر توسط خط یک قطار شهری جا به جا می شوند.

رییس سازمان حمل و نقل ریلی شیراز در زمینه مشکلاتی که در تامین واگن های مورد نیاز مترو وجود دارد،‌ گفت: برای خرید واگن های مورد نیاز مترو پیش از این قراردادی برای خرید 100 واگن برای شهرهای شیراز، تبریز و اصفهان با یک شرکت چینی بسته شده بود که این واگن ها تحویل شد اما برای تامین واگن های مورد نیاز دیگر قرار شد مابقی واگن ها توسط یک شرکت داخلی تامین شود که تا پایان سال هم قرار است 10 واگن جدید را به ما تحویل دهند.

مرادی در خصوص واگن های مورد نیاز برای تکمیل خط یک مترو گفت: برای رسیدن به هدف نهایی خط یک مترو که رساندن مدت زمان توقف مسافران برای رسیدن هر قطار 3 دقیقه است به 30 رام قطار شامل 150 واگن نیاز داریم که در حال حاضر 13 رام از آن تامین شده است و 17 رام کم داریم.

وی با اشاره به نحوه تامین بخشی از اعتبارات مورد نیاز این پروژه توسط دولت و شهرداری گفت: اعتبارات مترو که از شهرداری ارایه می شود بیشتر به صورت زمین و ملک است و یا نقدی و اعتباراتی که توسط دولت پرداخت می شود تا پیش از این بیشتر به صورت نقدی بود و بخشی به صورت اوراق خزانه اسلامی اما امسال تمامی اعتباراتی که توسط دولت به مترو اختصاص یافته است به صورت اسناد خزانه اسلامی است.

وی ادامه داد: سال های گذشته 700 میلیارد تومان بودجه از طریق فروش اوراق مشارکت به مترو شیراز تعلق گرفته و امسال نیز 600 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط 2 مصوب شده است.

رییس سازمان حمل و نقل ریلی شیراز با اشاره به ایجاد برخی ظرفیت های سرمایه گذاری در پروژه های حوزه قطار شهری گفت: در شورای قبل ما مصوبه ای را داشتیم که بر اساس آن قرار شد تا مجتمع های ایستگاهی را تعریف کنیم که با فروش آن ها و با ساخت و اجاره دادن آن ها بتوانیم بخشی از هزینه های مترو را تامین کنیم، در این زمینه تعدادی زمین شناسایی شد که حتی 2 مورد از آنها نیز به سرمایه گذاران واگذار شد.

مرادی در خصوص اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل خط 2 مترو گفت: با توجه به نوسانات بازار ارز و اینکه بخش زیادی از نیازهای ما وابسته به ارز است در حال حاضر هزینه هر کیلومتر مترو از صفر تا صد با هزینه تامین واگن 50 تا 60 میلیون دلار است که با این حساب برای تکمیل 15 کیلومتر خط 2 مترو 550 میلیون دلار اعتبار مورد نیاز است که این هزینه با فاینانس به 770 میلیون دلار می رسد.

وی با اشاره به برخی مشکلات تملکی در احداث دروازه های ورودی ایستگاه های مترو شیراز گفت: یکی از مواردی که طی این مدت دنبال کردیم تعامل با سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری درخصوص ساماندهی خطوط موازی با مترو بود که تعدادی از این خطوط حذف یا کاهش یافتند و در کنار آن برای انتقال مسافران به ایستگاه های مترو نیز تعدادی خطوط اتوبوس عمود بر مترو ایجاد شد که تنها با همین اقدامات در طول مدت کوتاهی 20 درصد به مسافران خط یک مترو افزوده شد و با ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی تا یکی دو سال آینده شاهد تکمیل ظرفیت این پروژه باشیم.

رییس سازمان حمل و نقل ریلی شیراز درخصوص درآمدهای مترو نیز گفت: در تمامی کشورها حمل و نقل ریلی یک حمل و نقل یارانه بگیر است و حتی در حال حاضر با روزانه 50 هزار مسافر این درآمد کمتر از یک دهم هزینه های بهره برداری از پروژه را تامین می کند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 989449
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.