زهرا خسروی زادگان، سه شنبه به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آمار ابتلا به سرطان در فارس نسبت به دیگر مناطق کشور نگران کننده نیست، اظهار داشت: شناسایی زود هنگام این بیماری موجب افزایش شانس درمان آن می شود.
وی، با اشاره به برنامه ‌ریزی‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تشخیص زودهنگام درمان سرطان ها، این امر را تلاشی برای مهار این بیماری و افزایش امکان درمان مبتلایان به آن دانست.
خسروی زادگان ادامه داد: سرطان پستان، تیرویید، سرطان خون، روده بزرگ، دهانه رحم و سرطان تخمدان در بین بانوان و سرطان های پروستات، مثانه، روده بزرگ، معده، دستگاه عصبی و سرطان ریه در بین مردان، به ترتیب شایع‌ ترین انواع سرطان ها در فارس هستند.
وی همچنین به آمارهای جهانی سرطان اشاره کرد و گفت: در دنیا سرطان پوست به عنوان شایع ‌ترین نوع سرطان در بانوان و مردان شناخته شده و ضرورت دارد افراد با هرگونه تغییر پوستی، برای پیشگیری به ‌موقع، به پزشک خانواده مراجعه کنند.
به عقیده این کارشناس مسئول سلامت، پیشگیری ‌های به ‌موقع و غربالگری ‌هایی که در پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت فارس به‌ صورت رایگان در حال انجام است، یکی از برنامه های مهم کنترل سرطان است.
وی، عواملی مانند ژنتیک، تغییر سبک زندگی، چاقی، کم‌ تحرکی و تغذیه نامناسب را از مهم‌ترین عوامل بروز این بیماری برشمرد.
خسروی زادگان افزود: شیراز، مرکز درمان بیماری سرطان در جنوب کشور محسوب می‌شود و سالیانه حدود یک هزار و 500مورد جدید سرطان از سایر مناطق کشور به‌ ویژه استان‌های مجاور در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ثبت می رسد.
کارشناس مسئول برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: ضرورت دارد بیماران اطلاعات خود را به صورت دقیق گزارش کنند تا کارشناسان بتوانند در امر پیشگیری و درمان، برنامه ریزی های جامع تری داشته باشند.
سرطان به مجموعه بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که از تکثیر مهار نشده سلول‌ها پدید می‌آیند.
سلول‌های سرطانی از ساز و کارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شوند در هسته سلول اشکال وارد کنند.
از جمله این موارد می‌توان از مواد رادیو اکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعه‌هایی مانند نور آفتاب نام برد.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.