به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمد رضایی سه شنبه در نشستی خبری با اشاره به هفدهم مردادماه روز خبرنگار افزود: امروز کار خبرنگار سخت تر از چندین سال پیش است، پیش از این منابع خبری همچون سایت ها در حوزه‌های گوناگون فعالیت نمی‌کردند از این رو نیاز چندانی به خلاقیت وجود نداشت؛ اما امروز نوآوری یکی از مهم‌ترین مسائل در تنظیم خبر به شمار می‌رود.
وی دیگر ویژگی مهم هر خبرنگار را پرسشگری عنوان کرد و بیان داشت: خبرنگار باید مطالبه گر باشد و لازمه این ویژگی شجاعت است اگر بخواهد پرسشگر خوبی باشد و مطالبه گری کند؛ همچنین باید بتواند با مسئولیت پذیری در صورت لزوم، خود، پاسخگو باشد.
رضایی صداقت و امانت داری مهمترین اصل در ارائه خبر عنوان کرد و افزود: اخباری که از شبکه های معاند خارجی مخابره می‌شود چهره واقعی آنان را برای مردم مشخص کرده و نشان می‌دهد آنان جز دروغ پردازی، شایعه پراکنی و سیاه نمایی چیزی نمی‌گویند.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه مردم دیگر به شبکه های خارجی اعتماد ندارند، خاطرنشان کرد: امروز از آنجا که مصداق واقعی این اصل که دشمنان ما از احمق ها هستند، ثابت شده است، خودشان هم به خودشان اعتماد ندارند.
رضایی اظهار داشت: خبرنگار خوب باید ایجاد امید کند؛ البته نه اینکه در انعکاس خبر مبالغه کند، بلکه آنچه را موجب امیدواری جامعه است، بیشتر بگوید.
وی با بیان اینکه ایجاد امید در جامعه خدمتی بزرگ است، عنوان کرد: امید افزایی به معنای دنبال کردن خبرهای واقعی است، نه اینکه بگوییم مدینه فاضله است ولی دروغ ها و خبرهای مأیوس کننده را دشمنان ما می‌گویند و بهتر این است در کنار اینها آنچه گفته شود که تبیین کننده افقی روشن است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با اشاره به ناآرامی های برخی مناطق کشور در نیمه نخست مردادماه جاری ادامه داد: برخی مواقع همین اعتراض های میدانی به اعتراض های قومی و ملی تبدیل و برای نمونه بحث عرب و عجم مطرح می‌شود.
وی افزود: با آنکه برخی عملکردها ضعیف بوده و جوانان بیکار از این وضعیت گلایه دارند اما این موضوع این چه ربطی به غزه و لبنان و عرب و عجم دارد؟
رضایی افزود: ما هم اصالت ایرانی را قبول داریم و گذشته ما نشان دهنده تاریخی با افتخار است که بعد از اسلام جهت ارزشی پیدا کرد، آیا این موضوع باعث می‌شود به دین خود اهانت کنیم؟
این مقام مسئول با بیان اینکه مطالبه گری باید در فضایی آرام رخ دهد نه با ایجاد بحران، بیان داشت: 70 درصد معترضان ناآرامی های اخیر افرادی خشن بودند، البته برخی افراد هم ممکن است با نیت خالص آمده باشد اما تحت تاثیر این فضا قرار می‌گیرند.
وی تاکید کرد: درست است که آنطور که باید خدمات رسانی نشده؛ اما تطهیر رژیم نحس پهلوی کار درستی نیست.
رضایی تصریح کرد: با آهنگی که رژیم پهلوی پیش رو داشت تا 300 سال دیگر نیز به روستاها توجه نمی‌شد؛ درحالی که نظام اسلامی در چهل سال روستاها را آباد کرد.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس اظهار داشت: ما معتقدیم شایستگی مردم ما بیش از اینهاست؛ اما نه اینکه با گستاخی از رژیمی غارتگر و دزد و بی غیرت به نیکی یاد شود.
رضایی افزود: 'ما در بسیاری مسائل ناکارآمد بوده‌ایم و خواستیم با سرنیزه و چماق، اخلاق مردم را درست کنیم و یا برای با حجاب کردن جامعه با آنان برخورد کردیم؛ درحالی‌ که مشکلات حل نشد.'
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به سالگرد شکل گیری این شورا در تاریخ 12مردادماه اشاره کرد و گفت: این شورا جزو اولین نهادهایی بود که اوایل انقلاب به عنوان نهاد هماهنگ کننده دستگاه های فرهنگی به منظور جلوگیری از اسراف، موازی کاری، پراکنده گویی و پراکنده کاری تشکیل شد و دستگاهی اجرایی نیست.
رضایی ادامه داد: این شورا در مواقعی که نیاز به اعلام موضع نظام و مردم در زمینه های داخلی و خارجی است، اقدام می‌کند و هر جا نیاز به فراخوان باشد، فراخوان می‌دهد و بر آن نظارت می‌کند تا هیچ حاشیه ای به وجود نیاید.
شورای فرهنگ عمومی کشور هفدهم مرداد سالروز شهادت محمود صارمی را به عنوان روز خبرنگار نامگذاری کرد. محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در هفدهم مرداد سال 1377همراه با شماری از دیپلمات های ایرانی در مزار شریف افغانستان به دست عوامل گروه تروریستی طالبان به شهادت رسید.
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی عمومی و غیردولتی 12 مرداد سال 59 و با دستور امام خمینی(ره) تشکیل شد.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.