بتول معلم، جمعه در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: سازمان های مردم نهاد پشت در و دیوارها تصمیم نمی گیرند بلکه در متن جامعه و در بین مردم تصمیم سازی و در همان جا اقدام و عمل می کنند.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس که به اقلید سفرکرده بود، گفت: جامعه امروز ما با آسیب های نو پدید مواجه است و یکی از خطرات بزرگی که جامعه را تهدید می کند خطر آسیب های اجتماعی است.
وی درمورد مشارکت سازمان های مردمی بیان کرد: چقدر نگاه ما به سازمان های مردم نهاد همانند دیگر کشورهای توسعه یافته، مشارکت دادن آنان در متن جامعه و استفاده از مشارکت اجتماعی آنان است؟ آیا هنگام گرفتن تصمیمات و سیاست گذاری افرادی را که دردمند هستند مشارکت می دهیم؟
وی افزود: امروزه قوانین حکمرانی را در سه قوه قضاییه، مجریه و مقننه می بینیم که این بهنجار است ولی باید این نکته را هم بدانیم که ریشه های مهم انقلاب اسلامی در دل مردم جای دارند.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس گفت: قدرت شبکه سازی و بسیج کنندگی سازمان های مردم نهاد بیشتر از نهادهای دولتی است و می توان گفت سازمان های مردم نهاد بازوی دولت هستند و در صورت حمایت از این بازوها، دولت و جمهوری اسلامی قوی تر خواهد شد.
معلم با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد قوانین دست و پا گیر ندارند و درگیر بوروکراسی های اداری نمی شوند افزود: رقابت در بین افراد این سازمان ها یک رقابت سازنده و مفید است و روحیه فداکاری بیشتری نیز مشاهده می شود.
وی اضافه کرد: دانشگاه ها و مراکز فرهنگی می بایست در حوزه های تصمیم گیری کشور سهیم باشند و نقش مهمتری را ایفا کنند.
معلم با بیان اینکه اگر در مبارزه با آسیب های اجتماعی تنها به دستگاه های دولتی تکیه کنیم و مردم و انجمن های مردمی را مشارکت ندهیم تنها بیش از 30 درصد نمی توانیم موفقیت کسب کنیم، بایستی سازمان های مردم نهاد، استادان دانشگاه ها، فعالان فرهنگی، اجتماعی و هنری هر منطقه و اعضای نهادهای مردمی را در تصمیم سازی ها مشارکت دهیم.
این مقام فرهنگی گفت: ریشه های محکم حکومت در دل مردم جای دارند، لازم است در حوزه سیاست گذاری، برنامه ریزی، تصمیم گیری، اقدام و عمل، مردم را مشارکت دهیم و این نباید تنها در ایام انتخابات و استفاده از توانمندی های آنان باشد.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس اضافه کرد: طبق پژوهشی که در سراسر کشور انجام شده است، مردم تنها از امنیت راضی بوده اند و 3 مورد دیگری که به شدت نارضایتی خود را نشان می دادند درحوزه اقتصاد، بیکاری و نارضایتی از دستگاه های دولتی بوده است.
معلم بیان کرد: جامعه ما انقلاب اسلامی، جنگ، ترور، جانبازی، شهادت و تحریم های گوناگونی را پشت سر گذاشته است و همچنان مورد هجمه های فرهنگی بیگانه قرار دارد که این مسائل می طلبد دولت با همراهی مردم در مقابله با این هجمه ها تلاش بیشتری از خود نشان دهد.
وی معتقد است: در بسیاری از شهرها آسیب های زیرخاکستر وجود دارد که به دلیل عدم پژوهش و تحقیق پنهان مانده اند. ما می توانیم دست در دست هم دهیم و مشکلات را شناسایی و حل کنیم به شرط اینکه مردم و سازمان های مردم نهاد را مشارکت دهیم.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با اشاره به سفر خود به شهرستان اقلید و بازدید از سازمان های مردمی و جهاد دانشگاهی گفت: در اقلید 22 سازمان مردم نهاد در حوزه های مختلف فعالیت می کنند که بایستی از آنان حمایت بیشتری شود و استانداری فارس کاملا پذیرای حمایت از ایده ها و طرح های مردمی و استفاده از آنان برای حل مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی است.
وی با اشاره به بازدیدی که اخیرا از شهرستان لارستان انجام شد گفت:سرمایه و مشارکت اجتماعی بالایی وجود دارد و می طلبد که دیگر شهرهای استان نیز از این ظرفیت ها استفاده کنند. هر کدام از شهرستان ها می توانند در زمینه مبارزه با آسیب های اجتماعی الگو باشند.
معلم افزود: امروزه در حوزه اجتماعی با بحران مواجه هستیم و تلاش و عزم بیشتری برای رفع مشکلات لازم است و نبایستی به دنبال فضای یاس باشیم و با پشت سرگذاشتن معضلات فضای نشاط را در جامعه گسترش دهیم.
شهرستان اقلید در 267 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
9772 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.