به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام سید عباس موسوی، پنجشنبه در دیدار با نماینده مردم شهرستان سپیدان در مجلس شورای اسلامی، افزود: به عنوان نمونه هم اینک بدهی یکی از دستگاه های اجرایی در استان فارس به اوقاف حدود 300 میلیارد ریال است.
وی، به مجموع مطالبات اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس از دستگاه های اجرایی این استان به دلیل تعامل بین دستگاه ها اشاره ای نکرد و اظهار داشت: برای وصول این مطالبات تا کنون نشست های مشترکی با حضور مدیران دستگاه های ذی ربط برگزار شده که امیدواریم با حفظ فضای هم افزایی و همکاری این مساله حل شود.
موسوی با بیان اینکه برخی از دستگاه ها پرداخت معوقات موقوفات را با استفاده از اسناد خزانه اسلامی در دستور کار خود قرارداده اند، گفت: در سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره های تابعه آن در سراسر کشور، برای وصول مطالبات در حوزه وقف، قرارگاهی با عنوان فدک راه اندازی شده است.

** اجاره و حقوق موقوفه قابل گذشت نیست
نماینده مردم شهرستان سپیدان در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست،گفت: پرداخت حقوق موقوفات وظیفه ذاتی است و افرادی که مستاجر موقوفات هستند باید نسبت به این امر اهتمام جدی داشته باشند.
سید علاءالدین خادم با اشاره به اینکه بحث وقف از واجبات شرعی است که قابل تغییر نیست افزود: در هیچ شرایطی حتی علما و مراجع هم نمی توانند در نیت وقف و یا شرایط آن تغییر اعمال کنند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه مراجع، علما و رهبر معظم انقلاب بر پایداری و حفظ شرایط موقوفه تاکید دارند و در چنین شرایطی مشروعیت کسانی که مستاجر موقوفات هستند و از ملک موقوفه بهره برداری می کنند، با موقوفه و رفتار منطبق با قانون و نیت واقفی که در موقوفه شرح آن بیان شده، بستگی دارد.
خادم اضافه کرد: بنابراین اگر اداره ها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی از ملک موقوفه ای بهره برداری می کنند و یا در موقوفه ای که تحت تصرف یا اجاره آنهاست دخل و تصرف کرده و اعیانی در آن ساخته اند، طبق شرع و قانون مکلف به پرداخت حقوق قانونی موقوفات هستند.
وی اظهار داشت: عدم پرداخت یا به تعویق انداختن اجاره و حقوق موقوفه، تاثیری در اصل ماجرا ندارد و هیچ امکانی وجود نخواهد داشت که کسی بتواند اجاره و حقوق موقوفه را گذشت کند و یا نادیده بگیرد.
نماینده مردم شهرستان سپیدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دستگاه های متولی مربوطه با حضور استانداری، سازمان برنامه بودجه و اداره هایی که از ملک موقوفات استفاده می کنند، کارگروهی تشکیل دهند تا از مجموع اعتباراتی که سالیانه به این اداره ها تخصیص می یابد، برای پرداخت مطالبات اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان حتی به صورت اقساط اقدام شود.
9873 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.