تعطیلی دست کم پنج برند معروف بستنی و فست فود در شیراز حاشیه هایی در فضای مجازی داشته است،همچنین برخی از شهروندان شیرازی با فراگیر شدن این حواشی این پرسش را مطرح ساخته اند که چرا یکباره این برندهای معروف تعطیل شدند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: بازرسی از مراکز عرضه مواد غذایی، فست فودها ، رستوران ها ، مراکز عرضه بستنی و پالوده و اغذیه فروشی ها یک روند عادی است.
دکتر عبدالرسول همتی ادامه داد: چه بسا در این بازرسی ها یک مرکز عرضه اخطار بگیرد یا با حکم مرجع قضایی تعطیل شود بنابرین نباید تعطیلی این مراکزرا چیزی عجیب دانست.
وی اظهار داشت: از ابتدای سال 97 تا کنون حدود 80 هزار مورد بازدید بهداشتی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی در استان فارس صورت گرفته که از این تعداد، 417 مورد تخلف بهداشتی به مراجع قضایی ارجاع شد و 88 مورد تعطیل شدند.
همتی اظهارداشت: طی روزهای گذشته تعدادی از مراکز تهیه، توزیع و عرضه موادغذایی از جمله بستنی فروشی ها در شیراز بسته شدند که از برندهای معروف و خوشنام این شهر به شمار می رفتنند. این رویکرد در فضای مجازی بازتاب هایی داشته است که این بازتاب ها هم جنبه مثبت و حمایت از دانشگاه داشته و هم جنبه نقد داشته است و ما از هر دو جنبه استقبال می کنیم.
او ادامه داد: به صورت کلی واحدهایی که در بین مردم جامعه به معروفیت و برند تبدیل می شوند و مشتری های بسیاری را جذب خود می کنند، وظیفه سنگین تری در قبال مردم از نظر ارایه محصول با کیفیت تر و مطلوب تر دارند و دانشگاه علوم پزشکی در مقابل هر عامل خطری که سلامت مردم را تهدید می کند، مسئول است.
همتی بیان کرد:بازرسان بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز از تمام مراکز تهیه و توزیع موادغذایی به صورت مستمر نمونه گیری میکروبی می کنند و پس از نمونه گیری و محرز شدن نبود استانداردهای لازم، مرکز متخلف با دستور مقام قضایی تعطیل می شود که در مراکز تعطیل شده اخیر، مشاهدات میکروبی در نمونه برداری ها محرز است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: در حال حاضر کارشناسان بهداشت محیط و اکیپ های بهداشتی به مهم ترین تجهیزات روز مجهز هستند و می توانند به راحتی در محل، بسیاری از مواد غذایی را با نمونه گیری آزمایش کنند و بدون اینکه به آزمایشگاه های مرجع فرستاده شود، نتیجه را مشاهده کنند و اقدام های قانونی انجام دهند.
وی افزود: در این برنامه ضربتی که از سوی کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه در حال انجام است، رستوران ها، ساندویچی ها، فست فود ها، بستنی فروشی ها و آبمیوه فروشی ها بازدید و بررسی می شوند که در صورت مشاهده تخلف های بهداشتی، برخورد قانونی صورت می پذیرد.
وی ادامه داد : چه بسا برخی از مراکز عرضه مواد غذایی ظاهری شیک و تمیز داشته باشند و مردم نیز همین ظواهر را ببینند اما کارشناسان بهداشت همه جوانب و مکان های تهیه و توزیع را می بینند و آزمایش های دقیق انجام می دهند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تعطیلی یک مرکز در خصوص انجام تخلف های بهداشتی، پس از چندین بار بازدید و ارایه اخطار به متصدی مرکز، با دستور مقام قضایی انجام می شود، بنابراین تمام فروشندگان موادغذایی که ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارند، اخطارهای بهداشتی را جدی بگیرند و برای رفع نقص مشکل های بهداشتی واحد خود تلاش کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده تخلف های بهداشتی از مراکز تهیه و توزیع موادغذایی، می توانند در طول شبانه روز با سامانه 190 تماس بگیرند.
رئ یس مرکز بهداشت شهدای انقلاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به اینکه در 4ماه گذشته 50 واحد صنفی اغذیه فروشی، آب میوه وبستنی فروشی و همچنین رستوران به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی از این مرکز تذکر ویا با حکم غذایی بسته شده اند گفت:با توجه به اینکه تعدای از این واحد های صنفی برای شهروندان نام آشنا بودهستند این حساسیت بر این تعداد واحد صنفی تعطیل شده بیشتر شده است.
دکتر حمید رضا قاسمپور ضمن تاکید براینکه بازرسی،تذکر و بستن واحدها هرماه با دستور قضایی برای واحد هایی که نسبت به رعایت موارد بهداشتی دقت ندارند صورت می پذیرد و در تمام استان ها از یک نوع قانون تبعیت می شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه مهمترین علت تعطیلی در اکثر موارد توجه نکردن به موارد بهداشتی ومثبت بودن نمونه گیری های انجام شده است که بیانگر آلودگی میکروبی است، گفت: ضرورت دارد شهروندان نسبت به بازرسی ها واجرای حکم از سوی دستگاه قضایی اطمینان داشته باشند.
رئیس مرکز بهداشت شهدای والفجر دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت:براساس قانون چنانچه یک واحد صنفی نسبت به رعایت موارد بهداشتی توجه نداشته باشد وجواب نمونه گیری مثبت شود با حکم قضایی برای مدتی بسته می شود.
دکتر احمد رضا زاده گفت:واحد متخلف تا رفع کامل نواقص بهداشتی و تایید کارشناسان مبنی بر سلامت آن بسته باقی خواهد ماند.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.