روابط عمومی اداره کل دادگستری استان فارس در گزارش روز دوشنبه خود از قول احمد رحمانیان افزود: با توجه به شرایط
خاص اقتصادی و افزایش نامتعارف قیمت کالا و اجناس، برخی از افراد سودجو و کلاهبردار در پی فرصتی برای تصاحب غیر قانونی و نا مشروع اموال مردم هستند که یکی از راه های انجام این کار از طریق سایت دیوار است.
وی اظهار داشت: این قبیل افراد از شرایط بد اقتصادی سوء استفاده کرده و با تبلیغات گمراه کننده، کالا و یا جنس را کمتر از قیمت روز آن و با هدف ترغیب مشتری برای خرید عرضه می کنند و پس از اینکه فرد راغب و علاقه مند به خرید آن کالا شد به شیوه های مختلف از او کلاهبرداری می کنند.
این مقام قضایی افزود: به عنوان مثال، یک دستگاه خودرو پراید را که قیمت آن 190میلیون ریال است پایین تر از قیمت بازار و روز آن اعلام می کنند تا افراد را ترغیب به خرید کنند سپس با بیان اینکه اگر قصد خرید واقعی خودرو را دارید مبلغ یک میلیون تا 2 میلیون ریال به عنوان بیعانه به حساب اعلامی واریز کنید و از این طریق از خریدار کلاهبرداری می کنند.
رحمانیان گفت: در یکی از موارد یاد شده بیش از 200 میلیون ریال از مردم کلاهبرداری شده است.
وی ادامه داد: این افراد با اعلام آدرس و شماره تلفن جعلی به خریداران، با اخذ یک تا 2 میلیون ریال از تعداد زیادی از کسانی که خریدار خودرو هستند کلاهبرداری می کنند اما در عمل خودرو را به هیچیک از آنان نمی فروشند و از سوی دیگر چون مبالغ پرداختی خریداران بسیار پایین است مالباختگان تمایل چندانی برای پیگیری موضوع از طریق مراجع قضایی و انتظامی ندارند.
دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس بیان داشت: در موارد دیگری، کلاهبرداران با وعده فروش کالایی با قیمت ارزان، خریدار را به مکان خلوت و کم تردد فرا می خوانند و اموال او را اخاذی می کنند و یا با هدف خرید اجناس و لوازم منزل که برای فروش عرضه شده، قیمت فریبنده ای را به فروشنده اعلام و پس از ورود به منزل او مبادرت به سرقت اموالش می کنند.
رحمانیان افزود: کلاهبرداران اجناس مسروقه را با قیمت پایین و به بهانه گم شدن کارتن اصلی و فاکتور آن، به فروش می رسانند و یا برای اجاره منازلی به صورت روزانه و ساعتی، شماره حسابی را اعلام می کنند اما در عمل هیچ منزلی وجود ندارد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس گفت: همچنین فروش تعداد زیادی اجناس قاچاق در سایت دیوار مشاهده شده که متاسفانه افزون بر نقض قانون و جرم بودن آن، هم ضربه به تولید محصولات داخلی است و هم به دلیل مشخص نبودن اصالت آن امکان سوء استفاده و کلاهبرداری نیز وجود دارد.
رحمانیان تاکید کرد: مردم به آگهی های خرید و فروش درج شده در سایت دیوار اعتماد کامل نداشته و در صورت تمایل به انجام خرید و معامله به همه ضوابط قانونی از جمله مالکیت فروشنده دقت کرده و به صرف پایین بودن قیمت کالاها فریب برخی از افراد سودجو و کلاهبردار را نخورند تا در آینده مالباخته نشوند.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.