به گفته فرماندار شیراز شوری منابع آب شرب و کشاورزی بخش ارژن حدود سه سال قبل پیش بینی شده بود اما علیرغم آن هیچ اقدامی طی این مدت برای جلوگیری از بروز وضعیت بحرانی کنونی توسط دستگاه های متولی انجام نشد.
محمود عالیشوندی افزود: اکنون زندگی، معیشت و سلامت تعدادی از روستاهای بخش ارژن از توابع شهرستان شیراز با خطر جدی مواجه است و با وجود آن که آب رودخانه از فاصله کمتر از یک کیلومتری این روستاها می گذرد مردم این منطقه آب آشامیدنی ندارند.
مردم بخش ارژن درغرب شیراز با مشکلات دیگری همچون آنتن ندادن تلفن همراه، نبود اینترنت و خانه بهداشت، مراکز ورزشی و موارد دیگر مواجه هستند.
چند سالی است که مردم دهستان کوهمره سرخی از توابع بخش ارژن شهرستان شیراز با مشکلی به نام تامین آب آشامیدنی و کشاورزی روبه رو هستند.
آب اکنون با عبور از کنار گنبدهای سپید نمکی روزگار این مردم را سیاه کرده و نه تنها باغ های انار کوهمره سرخی که نمونه محصول آنها در ایران کم نظیر است را خشکانده بلکه آب لوله کشی آشامیدنی این منطقه را نیز شور و غیرقابل مصرف کرده است.
حدود دو ماه است که همان آب شور درون لوله ها که برای مصارف غیر شرب استفاده می شده نیز بطور کامل قطع شده است.
در قسمتی از بستر رودخانه دهستان کوهمره سرخی گنبدهای نمکی به طول دو کیلومتر وجود دارد که آب تا قبل از آن شیرین است و بعد از گذر از کنار این گنبدها آب شور می شود که در نتیجه آن اکنون به حدود هزار هکتار از باغ ها و مزارع این دهستان آسیب وارد شده و معیشت مردم را با خطری جدی مواجه کرده است.
گنبدهای نمکی از قدیم در این منطقه وجود داشته اما به دلیل حجم زیاد آب عبوری از بستر رودخانه کوهمره سرخی در سالیان قبل شوری تاثیر چندانی نداشته اما در سالهای اخیر که خشکسالی حجم آب این منطقه را کاهش داده گنبدهای نمکی تاثیر خود را بر آب اندک موجود گذاشته و این آب را غیرقابل مصرف برای انسان و همچنین مصارف دیگری مانند کشاورزی و دامداری کرده است.
به گفته کارشناسان با انجام اقداماتی در این مسیر حدودا دو کیلومتری نظیر لوله گذاری و جداسازی آب رودخانه از مجاورت گنبدهای نمکی می توان از شوری آب جلوگیری و حیات دوباره به این منطقه بخشید.
مطابق آخرین تقسیمات کشوری شهرستان شیراز از سه بخش مرکزی ،ارژن و زرقان تشکیل شده که بخش ارژن شامل سه دهستان قره چمن ،دشت ارژن و کوهمر سرخی است و این بخش از شمال به بخش مرکزی و شهرستان ممسنی از غرب به کازرون و از جنوب به شهرستان فیروزآباد محدود می شود.
بخش ارژن با دو هزار کیلومتر مربع وسعت دارای 78 نقطه سکونتگاهی است که سهم دهستان دشت ارژن ،قره چمن و کوهمره سرخی به ترتیب برابر 11، 24 و 31 نقطه روستایی است که مجموعا حدود 30 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.

** سرعت عمل بالا در روکش آسفالت و خط کشی یک روزه
برای مشاهده مشکلات اهالی بخش ارژن و دهستان کوهمره سرخی به همراه تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی شیراز و فرماندار این شهرستان راهی این منطقه شدیم و از جاده پر پیچ و خم کوهستانی بخش ارژن که از بین جنگل های زیبای بلوط می گذشت عبور کردیم.
برق سیاهی آسفالت این مسیر نشان از آن داشت که ظرف یکی دو روز قبل و تنها به دلیل بازدید مسئولان، روکش جاده انجام شده و گواه این موضوع نیز نبود خط کشی این مسیر در زمان رفتن بود که البته عصر همان روز در مسیر بازگشت خط وسط جاده نیز کشیده شده بود.
سرعت عمل مسئولان راهداری در روکش کردن این مسیر و خط کشی آن ستودنی است هرچند که انجام اینگونه خدمات نباید تنها منوط به بازدید مسئولان بالادستی باشد و امید می رود که این سرعت عمل از کیفیت کار نیز کم نکرده و باعث هدر رفتن بخشی از بیت المال نشده باشد.

** بدون گاردریل ، بدون شبکه
جاده منتهی به دهستان کوهمره سرخی کوهستانی، کم عرض است و گردنه های بسیار خطرناکی دارد که در همه این پیچ های تند که به دره ای عمیق نیز منتهی می شود هیچگونه شانه خاکی و گارد ریل به چشم نمی خورد.
از حدود 10 کیلومتر مانده به دهستان کوهمره سرخی تلفن های همراه آنتن دهی خود را در این منطقه از دست داد و این وضعیت در طول این سفر ادامه داشت و حتی به توصیه مسئولان شرکت مخابرات شیراز تغییر شبکه های تلفن همراه نیز بی فایده بود.

**مرگ ایستاده انارستان ها
از فاصله چند کیلومتر مانده به روستای مسقان از توابع دهستان کوهمره سرخی، صف طولانی درختان انار که ایستاده مرده بودند و خشک شدنشان خودنمایی می کرد، دل آزار بود.
اهالی گفتند به دلیل شوری آب حدود دو سال است که آبیاری نشده اند.
رسول بهروزی یکی از اهالی روستای مسقان به خبرنگار ایرنا گفت: تمام زمین های زراعی و باغ های این منطقه به دلیل شوری آب رودخانه حدود دو سال است که آبیاری نشده و خشک شده اند.
بهروزی افزود: در گذشته بیش از دو هزار نفر از اهالی روستاهای مسقان و بگدانه در باغ های انار این محدوده مشغول به کار بودند که اکنون تمام آنها بیکار شده اند.
وی ادامه داد: حدود 70 هزار اصله درخت انار در این روستا وجود داشته که اکنون تنها حدود 200 اصله درخت از این تعداد آبیاری می شود که آن هم در مجاورت منازل قرار دارند و مابقی به دلیل شوری آب رها شده اند.

**ناله های بی آبی
خانم عباسی ساکن روستای بگدانه می گوید که آب لوله کشی این روستا حدود دو ماه است که قطع شده و با تانکر آب آشامیدنی مردم و اهالی تامین می شود و در بعضی روزها نیز هیچ آبی داخل چند تانکر نصب شده در این روستا وجود ندارد.
او با اشاره به اینکه آب در این روستا وجود دارد ولی شور و غیر قابل استفاده است،گفت: آب رودخانه جاری است و از هشت سال پیش که حجم آن کم شده روز به روز شورتر شده تا اینکه در دو الی سه سال اخیر به طور کامل غیر قابل مصرف برای کشاورزی و نوشیدن شده است.
عباسی ادامه داد: پزشکان توصیه می کنند که از آب لوله کشی که تا حدود دو ماه پیش در این محل وجود داشت به دلیل شوری و قلیایی بودن هرگز استفاده نشود چون احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.
او اظهار داشت: بسیاری از زنان و کودکان روستای بگدانه به دلیل استفاده از آب لوله کشی برای مصرف شرب و شست و شو به بیماری های پوستی دچار شده اند.

** قحطی پیمانکار
نایب رئیس شورای اسلامی بخش ارژن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر تامین آب شرب برای ساکنان اغلب روستاهای دهستان کوهمره سرخی با مشکل مواجه است که این وضعیت در روستاهای مسقان،بگدانه، فتح آباد علیا و سفلی و همچنین سبوک بحرانی تر است.
نوازالله احمدی افزود: برای رفع مشکل بی آبی این روستاها، چاه تامین آب آشامیدنی اهالی در مجاورت روستای سبوک حفر شده که متاسفانه به دلیل عدم جذب پیمانکار برای احداث خط لوله انتقال تاکنون این طرح معطل مانده است.
وی ادامه داد: مسئولان اداره آبفای روستایی بیش از یکسال است که می گویند باید مناقصه برای انتقال آب از این چاه به روستاهای مذکور انجام شود و مشخص نیست چرا این کار بیش از یکسال به طول انجامیده است.
احمدی عنوان کرد: طول خط لوله انتقال آب از چاه حفر شده تا روستاهای مذکور تنها هشت کیلومتر است که تاکنون برای انجام این کار یکسال تعلل شده و مردم این مناطق در حال حاضر از آب بی بهره اند.
وی با اشاره به اینکه بیش از دو هزار و 500 خانوار در این چهار روستا که اکنون با قطعی کامل آب شرب دست و پنجه نرم می کنند ساکن هستند،گفت: آب لوله کشی این روستاها از چند سال گذشته شور و از حدود دو ماه پیش بطور کامل قطع شده است.
نائب رئیس شورای اسلامی بخش ارژن اظهار داشت: آبرسانی به این روستاها در حال حاضر با تانکر و بصورت روزانه انجام می شود که البته این آب نیز کیفیت مناسبی ندارد و مردم بناچار از آن استفاده می کنند و به همین دلیل بسیاری از اهالی در حال مهاجرت از این روستاها هستند.
وی بیان کرد: متاسفانه باغ های روستاهای این محدوده به دلیل وجود گنبدهای نمکی و در پی آن شوری آب رودخانه،کاملا نابود شده و اهالی نیز گروه گروه در حال مهاجرت به مناطق حاشیه ای و اطراف شیراز هستند.
سعید شاهین یکی از اعضای شورای اسلامی بخش ارژن نیز از نبود آب نوشیدنی برای استفاده اهالی گلایه دارد و می گوید که مخازنی که در این روستاها نصب شده با توجه به فصل گرما جوابگوی ساکنان نیست.

** پول هست، زمین نیست
شاهین افزود: نبود فضای ورزشی یکی از مشکلات روستاهای دهستان کوهمره سرخی است و به این دلیل نوجوان ها و جوانان روستایی برای پیگیری فعالیت های ورزشی باید به شیراز و یا دهستان های اطراف بروند که این وضعیت مشکلات بسیاری را پدید آورده است.
عزت الله جهانخواه معاون برنامه ریزی و اداری مالی فرمانداری شیراز در این باره به ایرنا گفت: هزینه ساخت یک مجموعه ورزشی برای دهستان کوهمره سرخی درنظر گرفته شده ولی متاسفانه هنوز زمین آن تامین نشده است.

** سه سال پیش گفته بودیم، کسی کاری نکرده
فرماندار شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: معیشت اغلب اهالی بخش ارژن و دهستان کوهمره سرخی با کشاورزی و دامداری تامین می شود که اکنون زندگی اهالی این دهستان به دلیل خشکسالی و شوری آب این منطقه و وجود گنبدهای نمکی با تهدید جدی مواجه شده است.
حیدر عالیشوندی افزود: پنجم مرداد سال 94 به همراه تعدادی از مسئولان شیراز برای مشاهده مشکلات مردم از این محل بازدید کردیم و در آن سفر که حدود سه سال از زمان آن می گذرد نیز به وجود گنبدهای نمکی و شوری آب این منطقه که البته هنوز به حد بحرانی نرسیده بود اشاره و پیش بینی شد که اگر تصمیمی در این باره گرفته نشود در آینده اهالی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.
عالیشوندی ادامه داد: بعد از بازدیدی که سه سال پیش از دهستان کوهمره سرخی انجام گرفت مقرر شد که هر سازمان به تناسب وظیفه اقداماتی برای رفع این مشکل انجام دهد.
وی اضافه کرد:متاسفانه سازمان آب و دستگاه های متولی دیگر هنوز بعد از سه سال هیچ اقدام کار سازی در این باره انجام نداده اند و به این وضعیت رسیدگی نکرده اند و اگر در آن زمان سریعا مشکل برطرف می شد بخش اعظم باغ های انار این محدوده که منبع اصلی تامین معیشت اهالی است کاملا خشک و نابود نمی شد.
وی با اشاره به وجود بحران مهاجرت در این منطقه گفت: ارگان های متولی باید طی برنامه ای کوتاه مدت و حداکثر شش ماهه مشکل اهالی این منطقه را حل کنند و با توجه به وعده مسئولان مربوط تامین آب آشامیدنی مردم این مناطق تا دهه فجر امسال برطرف شود.
وی با اشاره به آبرسانی به اهالی این مناطق با استفاده از تانکر افزود: انتقال خط لوله آب آشامیدنی از سبوک به مسقان و بگدانه با جدیت دنبال می شود.
فرماندار شیراز اظهار داشت: مقرر شده گزارش پیشرفت کار این طرح نیز هر دو هفته یکبار از طریق معاونت عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری شیراز ارائه شود.

**روستای بی نام
غلامرضا یاری یکی از اهالی این منطقه داستان بی نام بودن محل سکونت خود را در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد و گفت: در سال 90 در پی تصمیم مسئولان این منطقه روستای فتح آباد که در دامنه کوه های این منطقه بنا شده بود به دلیل دور بودن از امکانات و سختی خدمات رسانی به محل جدیدی در مجاور جاده منتقل شد.
یاری افزود: این روستای جدید التاسیس گذشته از نداشتن اسم، از بسیاری نیازهای اولیه زندگی مانند آب شرب،تلفن و ... نیز بی بهره است.
وی با اشاره به هدف انتقال این روستا که نزدیکی به امکانات توصیف شده گفت: در سال 90 که به محل جدید منتقل شدیم قرار بود اهالی از آب، مدرسه،تلفن و سایر خدمات بهرمند شوند اما متاسفانه تاکنون تنها برق رسانی به این محل انجام شده است.
یاری با اشاره به اینکه این روستای جدید آب لوله کشی ندارد و با تانکر به ساکنان آبرسانی می شود، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 60 خانوار در این روستای بی نام زندگی می کنند.
وی ادامه داد: این روستا در زمینی به مساحت هفت و نیم هکتار احداث شده اما زمانی که تفکیک زمین های آن انجام و حدود 43 خانه نیز در این محل ساخته شد طرح هادی در این روستا پیاده و در پی آن مشکلات بسیاری برای اهالی ایجاد کرد.
این ساکن روستای بدون نام در دهستان کوهمره سرخی افزود: در حال حاضر ساکنان این روستا برای ساخت و تکمیل خانه ها با ادارات منابع طبیعی و بنیاد مسکن به مشکل برخورده اند و این نهادها مجوز ساخت و تحویل قطعی زمین به اهالی را نمی دهند.
فرماندارشیراز درباره رفع مشکل آب این روستا گفت: این روستا در مسیر انتقال آب از سبوک به بگدانه قرار دارد که با احداث این خط آبرسانی مردم این محل نیز از آب شرب بهره مند خواهند شد.
مهدی تاکی سرپرست مخابرات شهرستان شیراز به خبرنگار ایرنا گفت: پوشش دهی تلفن ثابت برای مردم این روستا حداکثر ظرف یک تا دو ماه آینده انجام خواهد شد.
بخش ارژن شیراز از حدود 20 کیلومتری غرب شیراز آغاز می شود و تا حدود 80 کیلومتری این کلانشهر امتداد دارد.
9873 /1876
گزارش ازمحمدامین افشارپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.