تعداد کلاس‌های کنکور خصوصی و عمومی در خانه‌ها و مدرسه‌ها و مؤسسات آنچنان زیاد شده است که به هر شکلی پای متقاضیان کنکور با وعده‌هایی همچون جلسات رایگان و طرح‌های تخفیفی گوناگون به این کلاس‌‌ها باز می‌شود اما دانش‌آموزان فارس امسال سهمی در رتبه‌های نخست نداشته‌ اند.
۸۴ هزار و ۷۳۴ متقاضی فارس در ۳۵ شهر استان به رقابت ‌پرداختند که ۳۵ هزار و ۳۴۱ داوطلب از شیراز هستند.

** همه می‌خواهند دکتر و مهندس شوند
آمار نشان می دهد دیدگاه سنتی انتخاب رشته تغییری نکرده است و همچنان دانش‌ آموزان و خانواده‌های آنان در تلاش‌اند تا دکتر و مهندس به جامعه تقدیم کنند و در این میان سهم رشته‌هایی همچون علوم انسانی و هنر درمقایسه با دو گروه تجربی و ریاضی بسیار کم است.
سلطه این دید سنتی یکی از مسائلی است که باعث کاهش آمار قبولی در رتبه‌های برتر کنکور می‌شود زیرا دانش‌آموزان تلاش می‌کنند تا با فرمول‌های تزریقی کلاس‌های کنکور و خصوصی در آزمون شرکت کنند نه با اتکا به توان ذهنی و آمادگی بالقوه در تحصیل در رشته‌ای که برای آنان مناسب محسوب می‌شود.
از طرف دیگر، به ‌نظر می‌رسد مدارس نیز موفق نشده‌اند آموزش را به‌گونه ‌ای هدفمند ارائه دهند که اعتماد خانواده‌ها و دانش‌ آموزان به مدارس افزایش یابد.
این نبود اطمینان، جا را برای بنگاه‌های اقتصادی باز می‌کند که به واسطه کنکور تجارت راه انداخته‌اند.
ناکافی‌ بودن درآمد معلمان نیز در کسب این نتیجه بی‌تأثیر نیست. عدم پرداخت بموقع معوقات معلمان و نیز نامتناسب ‌بودن میزان افزایش حقوق آنان با وضعیت اقتصادی و تورم و رکود در بازار، آنان را برای ارائه همه توانایی خود در کلاس درس بی‌انگیزه می‌کند و سبب می‌شود تا دانش‌ آموزان را با روش‌های مختلف به کلاس‌های خصوصی خارج از چارچوب مدرسه بکشانند و از آنجا که خانواده‌ها هیچ هدفی را برتر از رفتن فرزندشان به دانشگاه نمی‌دانند، به هزینه‌های گوناگون تن می‌دهند.
البته در این میان، نباید فراموش کرد برخی دانش‌ آموزان به امید اینکه می‌توانند با روش‌های مختلفی که بسیار آسان‌ تر از درس‌ خواندن برای کنکور است، وارد دانشگاه‌های غیردولتی شوند، چندان دل به درس ‌خواندن نمی‌دهند.
دانشگاه‌هایی که تعداد آن‌ها در شهر‌های بزرگ با تعداد متقاضیان تناسبی ندارد و صندلی‌های خالی خود را با طرح‌ های بدون کنکور و اخذ شهریه‌های آنچنانی پر می‌کنند.

** کنکور پدیده تجاری حوزه آموزش
با این تفاسیر دیگر نمی توان کنکور را آزمون ورودی دانشگاه‌ها تعریف کرد، بلکه باید آن را پدیده تجاری در حوزه آموزشی معرفی کرد که بر روند آموزشی تأثیر گذاشته است و با نگاهی مادی‌ گرایانه هر روز وقت و هزینه متقاضیان کنکور را هدر می‌دهد و آن‌ها را به جای کشاندن به دانشگاه‌های معتبر دولتی پای میز دانشگاه‌های غیردولتی و نیز دانشگاه‌های کشور‌های دیگر می ‌کشاند که تنها معیار پذیرش دانشجو در آن‌ها حساب بانکی است.

** رتبه ای که مناسب نیست
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس در گفت‌ و‌گو با ایرنا عنوان کرد: استان فارس در کنکور وضعیت مناسبی ندارد و هم‌اکنون در رتبه 19 کشور قرار دارد و حتی در سال‌های گذشته که دانش‌آموزان فارس سهمی در رتبه‌های یک تا ده کنکور داشته‌اند، در جایگاه 19 تا 21 کشوری قرار داشته‌ است.
فرهاد اسماعیلی عنوان کرد: برای بررسی وضعیت دانش‌آموزان در کنکور سال 97 باید نتایج نهایی را تحلیل کنیم و وضعیت استان را در میانگین بسنجیم.
وی افزایش تعداد کلاس‌های خصوصی و آموزشگاه‌های آزاد را یکی از عوامل کاهش عملکرد دانش‌آموزان دانست و افزود: اینگونه کلاس‌ها آموزش را به انحراف کشانده‌اند و وقت بسیاری را از دانش‌آموزان تلف می ‌کنند که مطالعات علمی این موضوع را به اثبات رسانده‌‌ که استمرار این روش نادرست است.

** شیراز در قبضه مشاورنماها
اسماعیلی با اشاره به پژوهش‌های صورت‌ گرفته در بخش روانشناسی دانشگاه شیراز بیان داشت: افراد مشاور‌نما و کسانی که صلاحیت مشاوره دادن ندارند، شیراز را قبضه کرده‌اند و متأسفانه بر وضعیت آموزشی تأثیر گذاشته‌اند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس ابراز داشت: ناآگاهی والدین باعث بروز بخش دیگری از مشکلات در این حوزه شده است که در این زمینه جلساتی برای روشن شدن افکار اولیا برگزار شده است و این موضوع را از مدارس خاص و مطرحی آغاز کرده‌ایم که بیشتر در معرض این مسائل هستند؛ هرچند این امر مسئله ای تدریجی و فرهنگی است و چیزی که بیست سال ریشه غلط دارد، به سادگی و به سرعت تغییر نمی‌کند.
اسماعیلی با اشاره به اینکه اصلاح توسعه متوازن و هدایت تحصیلی طی دو سال گذشته صورت گرفته است، ادامه داد: بر این اساس دانش‌آموزان در رشته‌هایی همچون علوم تجربی که به دلیل بازار کار بهتر متقاضی بیشتری دارد، به ‌صورت متوازن‌تری درمقایسه با گذشته تحصیل می‌کنند که در سال‌های آینده وضعیت استان فارس را در کنکور تغییر می‌دهد.
وی با تأکید بر نقش رسانه‌ها در اطلاع ‌رسانی به اولیا بیان کرد: تبیین نقش آموزش و پرورش و اولیا برای خانواده‌ها و دانش‌ آموزان اهمیتی ویژه دارد که با همکاری رسانه‌ها صورت‌ پذیر است؛ افزون بر این، ‌اقناع خانواده‌ها با پند و اندرز ممکن نیست، بلکه باید به ‌صورت علمی اولیا را آگاه کنیم.

** سایه کنکور همچنان مستدام
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس درباره استمرار وضعیت کنکور در سال‌های آینده گفت: با توجه به اینکه متقاضی برای رشته‌های برتر دانشگاه‌های خاص بسیار است، رقابت دانش‌آموزان در قالب کنکور ادامه خواهد داشت؛ اما نقش سوابق تحصیلی که هم‌اکنون 30درصد است و نیز روند تدریجی گزینش دانشجویان پررنگ‌تر خواهد شد که باعث می‌شود تکلیف کنکور یک‌ شبه مشخص نشود و همین موضوع سبب خواهد شد از التهاب کنکور کاسته شود.
تغییر سیاست‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و آموزشی و باور به اینکه راه طی شده در سالیان گذشته به کلی نادرست بوده‌ است، اولین گام برای برون‌ رفت از وضعیت نامناسب آموزشی در استان فارس است که با تجاری شدن نقش مدارس و اهمیت فزونی مبلغ شهریه پرداختی به جای پرباری علمی بیش از پیش ضروری می‌نماید.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.