بااین حال بحث مشارکت نیز اما و اگرهای دیگری را وارد فضای پردامنه اینگونه قضایا کرده و همزمان با شروع فرایند ثبت نام در مدارس، موضوع چگونگی جذب مشارکت های مردم به یکی از معضلات مردم و چالش های مسئولان بدل می‌شود.
شورای عالی آموزش و پرورش دریافت هرگونه وجه برای ثبت نام در مدارس دولتی را ممنوع کرده است و پرداخت وجه را باعنوان مشارکت های مردم و به صورت داوطلبانه مجاز اعلام کرده است.
از طرف دیگر همچنان بسیاری از مدارس برای تامین نیازهای مالی خود ثبت نام را مستلزم پرداخت وجه به عنوان مشارکت های مردمی عنوان می کنند.
گاهی هم کارنامه دانش آموز گروگان گرفته می شود تا مشارکت مردمی و وجه، آزاد کننده این گروگان باشد.
شکایت های بسیاری از نحوه دریافت مشارکت های مردمی گزارش شده است که نشان می دهد برخی مدارس اقدام به دریافت وجه تا 10 میلیون تومان و بیشتر نیز کرده اند.
مدارس علت دریافت این وجوه را عدم تخصیص سرانه دانش آموزی و نبود بودجه برای تأمین هزینه ها عنوان می کنند.
در این میان، خلأ قانونی مدیران مدارس را در وضعیتی نامناسب قرار داده است، از سویی آنها مجاز به دریافت وجه برای ثبت نام نیستند و از سوی دیگر مردم را تحت فشار قرار می‌دهند و برخی مردم و مدیران به دلیل همین خلأ قانونی آسیب می بینند،همچنین در این میان اعتماد به آموزش و پرورش و نیز انگیزه دانش آموزان و کادر آموزشی از میان خواهد رفت.
بر اساس همین معضلات، جلسه شورای آموزش و پرورش شیراز به صورت فوق العاده و با موضوع چگونگی مشارکت مردمی سه شنبه 9 مرداد 97 برگزار شد.
در این جلسه رؤسای نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز با برآورد هزینه های یک سال در مقاطع مختلف تحصیلی حضور یافتند.
در برآوردهای صورت گرفته هزینه هر دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس دولتی 100 تا 300 هزار تومان و برای هنرستان ها مبلغی بین 650 هزار تومان تا یک میلیون تومان اعلام شد.
افزون بر این میانگین مشارکت های مردمی در برخی نواحی، همچون روستاها 47هزار تومان اعلام شد و در مناطق کم برخوردار میانگین مشارکت های مردمی 52هزار تومان بوده است.
این در حالی است که در پایه متوسطه اول مدارس خاص که شهریه مصوب قانون دارد سرانه هر دانش آموز 262هزار تومان اعلام شده است و در پایه متوسطه دوم 309 هزار تومان است.
این شرایط نشان می دهد مدارس عادی و دولتی برای تامین هزینه های جاری خود تحت فشار هستند و ظاهراً مردم ناچارند این معضلات را با نام مشارکت حل کنند.

** مشارکت داریم اجبار نه
فرماندار شیراز در این نشست با بیان اینکه مشارکت مردمی قطعاً در آموزش و پرورش تعیین شده است گفت: اجبار مردم به پرداخت این وجه و نحوه مطالبه آن نادرست است.
حیدر عالیشوندی بیان داشت: مخالف نیستیم مردم برای تقویت آموزش و بهینه سازی امکانات و تجهیزات مردم مشارکت کنند اما مشکل ما این است که رؤسای نواحی بر فعالیت مدارس نظارت‌ ندارند و هر مدرسه خود به ‌صورت مستقل عمل می کند که در این وضعیت اولین کار احیای انجمن اولیا و مربیان است.
وی با تاکید بر اینکه مردم امروز شرایط آموزش و پرورش را درک می‌کنند، اظهار داشت: با این آگاهی، اینکه مدیری مردم را مجبور به پرداخت وجه مشارکت کند برازنده آموزش و پرورش نیست.
وی اعلام کرد: برخی مدارس اقدام به اخذ وجوه 5 تا 12 میلیون تومانی کرده اند.
فرماندار شیراز گفت: مشارکت واقعی مردم باید هدفمند شود، اگر مدیری با زور از مردم پول‌ بگیرد، دیگر مشارکت نام ندارد.
این مقام مسئول اضافه کرد: باید عملکرد استان های موفق را ارزیابی و از تجربیات آنها استفاده کرد.
عالیشوندی گفت: آموزش و پرورش رسالت آموزشی خود را فراموش کرده است و در این میان هدف از تاسیس مدارس غیر انتفاعی امروز کسب سود است و نتایج این مدارس در کنکور و نیز در بعد تربیتی گویای این رویکرد است.

** منطقی و اقناعی
در این جلسه معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: اگر زمان، روش، نحوه اخذ مشارکت و میزان مشارکت مردمی درست و منطقی اعلام شود نارضایتی پیش نمی آید.
فرهاد اسماعیلی بیان کرد: جامعه در شرایط کنونی حساس و ملتهب شده است و آستانه تحمل مردم کاهش یافته است و چنانچه وضعیت مردم را در نظر نگیریم اثرات منفی بسیاری در پی خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه موضوع جذب مشارکت ها باید به صورت منطقی پیگیری شود، ابراز داشت: مدارس باید ضمن تعیین اولویت های خود، اولیا را درباره مخارج جاری مدارس اقناع کنند.
اسماعیلی افزود: توجه به ظرفیت اولیا به ویژه در مناطق آسیب پذیر و ضعیف در جلب مشارکت های مردمی ضروری است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش و فارس بیان کرد: مشارکت جنبه های مختلفی دارد که حساسیت برانگیز ترین جنبه آن مسائل مالی است.
وی با اشاره به اینکه حتی یک ریال سرانه دانش آموزی به حساب مدارس ریخته نمی‌شود گفت: در این میان تقاضا از مدارس تغییر نمی کند اما توقعات از آموزش و پرورش همچنان بسیار است.
این مقام مسئول ابراز داشت: وضعیت آموزشی استان در مقایسه با مبلغ مشارکت های مردمی مطلوب نیست و در این میان به جز تهران، استان های یزد، قم، سمنان و اصفهان عملکرد بهتری ارائه داده اند.

*** آموزش و پرورش در فارس تجاری شده است
اسماعیلی اضافه کرد: این روند نشان می دهد آموزش و پرورش در فارس تجاری شده است؛ هم اکنون مقام کشوری فارس در کسب رتبه های برتر کنکور 19 و در امتحانات نهایی سراسری 16 است.

** مبالغ درشت در حساب مدارس
عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه تصمیم‌گیری‌ها باید رویکردی عدالت محور داشته باشد، ابراز داشت: اصل تبعیض در قانون اساسی و مبانی دینی ما مطرود است.
سید عبدالرزاق موسوی عنوان کرد: بر عدالت آموزشی در سیاست های آموزش و پرورش تاکید شده است و هر تصمیمی گرفته می شود باید با هدف تقویت عدالت باشد.
وی ابراز داشت: در این میان نباید ظرفیت های متفاوت مناطق و مدارس را نادیده گرفت و شورای آموزش و پرورش شهرستان باید سقفی را تعیین کند و بر این اساس برای هر یک از مناطق مکانیزمی تعریف کند که هزینه های اداره هر مدرسه مشخص شود و سهمی از تأمین این هزینه ها به دولت واگذار شود.
موسوی با انتقاد از دریافت هزینه های میلیونی برای ثبت نام در مدارس بیان داشت: در این شهر برخی مدارس بین 5 میلیون تومان تا 20 میلیون تومان مشارکت دریافت کرده‌اند و بر اساس گزارش ها مبالغ درشتی در حساب برخی مدارس وجود دارد که برای اطلاع از آنها کافی است استعلام صورت گیرد.
این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه در برخی استان ها همچون یزد عملکرد آموزشی درمقایسه با هزینه دریافتی بهتر از فارس است، افزود: در مدارس ما هزینه هایی دریافت می شود که رشد آموزشی در پی ندارد.

*** مردم از تبعیض شاکی اند
موسوی گفت: مردم با مشارکت مشکلی ندارند، آنها از تبعیض و گرفتن پول زور شاکی هستند و ما باید با مردم تعامل کنیم تا هم در مدرسه و هم در آموزش و پرورش راه حلی برای خروج از این بن بست بیابیم.
وی با بیان اینکه براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مشارکت های مردمی را می‌توان دریافت کرد، افزود: این مبلغ باید برای هر منطقه و به تفکیک مدارس تعیین شود تا به سمت عدالت آموزشی حرکت کنیم.
موسوی بیان داشت: برای برون رفت از این مشکل، شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان باید سقف هزینه ها و ریز آنها را تعیین کنند.
7375/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.