به گزارش ایرنا، محمد مهدی قاسمی جمعه در کارگروه آب کشاورزی استان افزود: بر اساس گزارش های واصله قطع برق چاه‌های کشاورزی باعث خسارت به بدنه این چاه‌ها، خرابی شناورها و الکتروپمپ‌های منصوب در چاه‌ها، افزایش مصرف آب، انرژی و برق شده است.
وی ادامه داد: همچنین قطع جریان برق موجب ضرر و زیان و تلفات در مرغداری‌ها و دامداری‌ها شده است.
قاسمی گفت: کشاورزی وظیفه تامین غذای مردم را دارد و قرار نیست همه فشارها بر بخش کشاورزی باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد:در زمان برقی کردن چاه‌ها بر اساس قرارداد منعقده با کشاورزان، چهار ساعت خاموشی در شبانه روز لحاظ شده و در حال حاضر علاوه بر این چهار ساعت در زمان قطع برق همگانی نیز برق کشاورزی قطع می‌شود.
قاسمی افزود: نباید بیش از چهار ساعت قطعی برق کشاورزی اعمال شود وگرنه با روال کنونی بزودی باید فاتحه کشاورزی و چاه‌های آب را خواند.

** کشاورزان زیان دیده در کنار سد
وی اظهار داشت: با توجه به گزارش های مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین سازمان آب با هدف دریافت حقابه کشاورزان ، رهاسازی آب سد سلمان در زمان مناسب و به میزان لازم را انجام نداده و به این دلیل کشاورزان با کاهش تولید چغندر پاییزه مواجه شده و متضرر شده اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه سد سلمان تنها سدی است که در این استان آب دارد،افزود: به واسطه اینکه چند کشاورز پول آب نداده اند نباید آب بقیه کشاورزان قطع شود،آب سد سلمان باید رها سازی شده و به موازات آن اگر کسی قرارداد دارد و پول آب را پرداخت نمی کند بر اساس قانون با آنها برخورد شود.

** کنتور بدهید
قاسمی در قسمت دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کنتور‌‌دار کردن چاه‌ها، تنها راه رسیدن به مصرف صحیح آب است افزود: تا زمانی که آب حجمی به کشاورزان تحویل داده نشود، اضافه برداشت‌ها کماکان ادامه دارد، اگر همه اعتبارات به صورت متمرکز برای کنتوردار کردن چاه‌ها در پروسه زمانی یک تا دو ساله تخصیص یابد به نفع استان است.

** جلوگیری از کشت و اما و اگر
این مقام مسئول با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاهش سطح زیر کشت برنج افزود: با توجه به اینکه کشت این محصول معیشت بخشی از مردم این استان را تامین می کند لذا امکان و توان جلوگیری صد در صد از کشت برنج طی یک سال وجود ندارد.
قاسمی افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران در زمینه کاهش سطح زیر کشت برنج ، ستاد بحران و کارگروه آب و کشاورزی، به تمام کشاورزانی که بیش از 30 درصد کشت کردند اخطار کتبی داده و در شهرستان‌ها نیز لیست این افراد به فرماندار و دادستان ارائه شد.
قاسمی اظهار داشت: تمام کسانی که اقدام به آتش زدن کاه و کلش کرده اند به محیط زیست و دادستانی معرفی شدند.

** 15 میلیون متر مکعب باقی مانده از سهمیه کشاورزان رها سازی شود
معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری فارس در این جلسه گفت: لازم است که حداکثر چهار ساعت خاموشی به برق کشاورزی، با رعایت تمام نکات فنی به منظور جلوگیری از خسارت به کشاورزان و چاه‌هایشان اجرا شود.
عنایت الله رحیمی در ارتباط با رهاسازی سهمیه کشاورزی سد سلمان نیز گفت: فارغ از اینکه افرادی حقابه خود را پرداخت نکردند، باقی مانده 15 میلیون متر مکعب آب این سد رهاسازی و با افراد خاطی مطابق قانون برخورد شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با پرکردن چاه‌های غیر مجاز، خطاب به مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس گفت: با رعایت مباحث امنیتی، با جدیت در این رابطه اقدام کنید و نگذارید قانون معطل بماند و دادگاه ها نیز در این زمینه همکاری می کنند.
رحیمی در ارتباط با کاهش سطح زیر کشت برنج با اشاره به اینکه هدف تقابل بین کشاورزان و نهاد خدمتگزار نیست، افزود: جهاد کشاورزی در این امر به وظیفه ذاتی خود که پاسداشت منافع امروز و فردای کشاورز است، عمل می کند.
9873 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.