به گزارش ایرنا بیست و یکمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان فارس شامگاه چهارشنبه سوم مرداد 97 برگزار شد که تعدادی از فعالان بخش خصوصی و نمایندگان آنها گلایه هایی مطرح کردند که بیشتر آن پیرامون مسائل مالیاتی و گمرکی بود.
در این جلسه زمانی که نماینده پیمانکاران بخش خصوصی در حال گفتن مشکلات این بخش در حوزه مالیاتی بود، مدیر کل امور مالیاتی فارس این موانع را حاصل وجود قوانینی که در این باره وجود دارد دانست که استاندار فارس به این مسئول گفت:شما نظرات خود را پیرامون این مساله گفته اید و اجازه دهید فعالان بخش خصوصی نیز حرفشان را بزنند.
گلایه های نماینده پیمانکاران بخش خصوصی تا قبل از این تذکر استاندار فارس تا حدودی با احساسات ترکیب و باعث شده بود که لحن صدایش بالا رود اما زمانی که با اظهار نظر استاندار فارس مواجه شد در چرخشی محسوس ادامه صحبت های خود را با لحنی آرام ادامه داد و حتی در بعضی موارد نیز با نظرات مدیرکل امور مالیاتی استان همسو شد.

** مالیات و مالیات
یکی از پیمانکاران حاضر در این جلسه گفت: در سال 95 طرحی عمرانی به ارزش 10 میلیارد تومان برای یکی از ادارات دولتی استان فارس اجرا کردم اما تاکنون تنها 460 میلیون تومان از این مبلغ به من پرداخت شده که حدود پنج درصد از کل طلبی است که از دولت دارم.
وی ادامه داد:هنوز بخش عمده طلب من از اجرای این طرح پرداخت نشده اما مبلغ 500 میلیون تومان مالیات بر ارزش افزوده برای اجرای این طرح تعیین شده و اداره مالیات فارس نیز تاکید بر پرداخت این مبلغ علیرغم اینکه هنوز بیش از 90 درصد طلب خود را دریافت نکرده ام دارد.
وی اضافه کرد: در خواست دارم اداره امور مالیاتی استان تا زمان تسویه حساب کامل ،از پیمانکاران بخش خصوصی درخواست پرداخت مالیات نکند.

** گمرک و بانک ها
خیری نماینده بخش خصوصی و مدیرعامل شرکت سانتی گراد نیز در این جلسه ،ضمن تاکید بر سخت شدن شرایط تولید در دوره کنونی، گفت: بین 9 تا 18 ماه طول می کشد تا مواد اولیه وارداتی به محصول نهایی تبدیل و روانه بازار شود و بعد از آن نیز زمانی نیاز است که وجه فروش محصولات وصول شود.
خیری افزود: با ورود مواد اولیه به گمرک تولید کننده باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت کند که درخواست داریم پرداخت این مبلغ مالیات مدت دار شود و یا اینکه در زمان فروش محصولات تولیدی مالیات مواد اولیه پرداخت شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بانک ها ملزم به قبول ضمانت نامه گمرکی شده اند اما هنوز بعضی بانک ها این دستورالعمل را اجرا نمی کنند.
مدیر کل گمرک استان فارس در این جلسه گفت: از ابتدای سال جاری تولید کنندگان می توانند بدون پرداخت حق گمرکی بخشی از کالاهای خود را ترخیص و در ادامه نیز با پرداخت حق گمرکی مابقی کالاهای خود را دریافت کنند.

** بهبود اشتغال استان نتیجه تلاش بخش خصوصی
استاندار فارس در این نشست از کاهش بیکاری در استان فارس به 9.9 درصد سخن گفت و بیان کرد: این دستاورد حاصل فعالیت بخش خصوصی است و رویکرد مدیران نیز باید رفع موانع فعالیت این حوزه باشد.
اسماعیل تبادار افزود: با تلاش همگانی در این استان، گزارش سه ماه نخست سال 97 نشان دهنده کاهش بیکاری استان از 10.8 درصد در سال 96 به 9.9 درصد در سالجاری است و این موفقیت در شرایطی به دست آمده که متوسط بیکاری کشور 12.1 درصد است.
تبادار با بیان اینکه فارس رتبه دوم در حوزه رونق فضای کسب و کار در کشور را به دست آورده است افزود: این موفقیت نشان دهنده تلاش هماهنگ و قابل توجه در همه ارکان استان به ویژه در بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: رویکرد مدیران این استان رفع موانع بخش خصوصی است تا بر اساس چارچوب های قانونی شاهد رونق هرچه بیشتر اقتصادی در استان فارس باشیم.
استاندار فارس در ادامه افزود: امیدواریم با رونق فضای کسب و کار، جامعه و حتی خانواده ها به صورت ملموس شاهد کاهش نرخ بیکاری و اشتغال بکار جوانان باشند.
وی ادامه داد: با همکاری دستگاه های دولتی و همراهی بخش خصوصی، پروژه های زیادی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
استاندار فارس با اشاره به اینکه بحران های جهانی باید ما را هوشیارتر کند، بیان کرد: فشارهای بین المللی هرگز نباید باعث ناامیدی شود زیرا ما بحران های بزرگ تر را پشت سر گذاشته ایم و در شرایط فعلی نیز زمینه های زیادی برای رونق فعالیت های اقتصادی به ویژه در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی وجود دارد که باید از آن ها به بهترین شکل استفاده کنیم.
تبادار با بیان اینکه بانک های استان علاوه بر تسهیلات تکلیفی باید در زمینه تامین مالی پروژه های بزرگ نیز مشارکت داشته باشند،افزود: بانک ها در این زمینه فعالیت های خوبی را آغاز کرده اند و چند طرح بزرگ ملی توسط بانک ها در استان فارس تامین اعتبار خواهد شد.
در این جلسه با دستور استاندار فارس مقرر شد گلایه های فعالان بخش خصوصی در جلساتی با رئیس سازمان برنامه و بودجه، مدیرکل امور مالیاتی و مدیرکل گمرک فارس بررسی و اگر در استان قابل حل نبود به مرکز منتقل تا برای رفع این موانع چاره اندیشی شود.
9873 / 1876
گزارش از محمدامین افشارپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.