استاندار فارس در این رابطه با اشاره به برخی آموزه های دینی در خصوص ازدواج گفت: بر طبق کلام پیامبر (ص) یکی از نقاط مثبت ازدواج آن است که وقتی ازدواج صورت می گیرد تقید ایجاد می شود که همین تقید باعث کاهش آسیب های اجتماعی می شود و هر کس برای گسترش ازدواج در جامعه تلاش کند جای تقدیر دارد.
اسماعیل تبادار افزود: اگر بخواهیم در خصوص عواملی که باعث کاهش ازدواج می شود بررسی انجام دهیم شاید یکی از این عوامل بیکاری باشد که باعث می شود جوانان از ازدواج پرهیز کنند.
وی تصریح کرد: ما نباید در این حوزه با خودمان رودربایستی داشته باشیم، ‌یکی دیگر از مواردی که باعث مخاطراتی در ازدواج جوانان می شود وجود ازدواج های قرمز، ‌سفید، ‌آبی و رنگی است که زمینه بی تکلفی جوانان را فراهم آورده که باید آسیب شناسی مناسبی بر روی این موضوع صورت گیرد.
استاندار فارس ادامه داد: یکی از مواردی که می توان به دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج پی برد آمارگیری و طرح این سوال از یک جامعه آماری محدود از جوانان است و همین سوال را می توان از تعداد از آن هایی که طلاق گرفته اند نیز پرسید که علت طلاق آن ها چه بوده است.
اسماعیل تبادار اظهار کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم آن است که ما نباید فکر کنیم در همه علوم عالم به تمام معنا هستیم و هیچ کس جز ما به مسایل آگاه نیست.
استاندار فارس با تاکید بر استفاده از ظرفیت سمن ها در حوزه ازدواج گفت: در این راستا تنها کافی است که به فعالان این سمن ها بگویید که افراد را به ازدواج و پایداری زندگی ترغیب کنند.
وی با انتقاد از برخی تبلیغات در خصوص ازدواج ها و کمک های خیریه در این زمینه گفت: در خیرات بهتر است موضوع را به صورت پنهانی انجام دهیم زمانی که ما یک جشن ازدواج را برای این افراد برگزار می کنیم بعد از ماه عسل اولین مطلبی که دختر به پسر می گوید این است که با گدایی زندگی را آغاز کردیم و در حالی که ما فکر می کنیم اگر جشن های ازدواج برگزار کنیم خوب است و اشکالی ندارد؛ اگر می خواهید به کسی هم کمک کنید در خفا این کار را انجام دهید تا ثواب بیشتری داشته باشد؟
استاندار فارس خواستار عدم تبلیغات در خصوص کمک به امر ازدواج توسط دستگاه های مختلف شد و گفت: در برخی موارد بهتر است که کارها در خلوت انجام شود و بهتر است در راستای حفظ کرامت افراد جشن های ازدواج گروهی را کمتر کنیم و در کنار آن سمن های مربوطه را فعال کنیم و حداقل تبلیغات را در خصوص این کمک ها انجام دهیم و اگر قرار است پولی برای کمک به افراد پرداخت شود این کار در خفا انجام گردد مگر آن که دنبال اهداف دیگری باشیم.
وی تصریح کرد: یکی از مسایل نگران کننده در این حوزه ناپایداری در نظام خانواده است و با توجه به این که سلامت جامعه به سلامت خانواده وابستگی دارد باید فارغ از آن که وظیفه چه کسی است سرچشمه این مشکلات را پیدا کنیم و برای رفع هر آسیب اجتماعی یک هم افزایی میان بخش های مختلف وجود داشته باشد.
استاندار فارس با گلایه از مدت زمان کوتاه باز بودن سایت ثبت دریافت وام ازدواج و گلایه زوج ها در این خصوص خواستار رفع این مشکل از جانب بانک مرکزی شد.
استاندار فارس خواستار توجه به دستیابی به راهکارهای مشخص و کاربردی از این جلسات شد و افزود: اگر ما با اهداف مشترک حداقل هایی را در دستور کار قرار دهیم که حداقل فردای ما از امروز بهتر باشد این بهترین حاصل برگزاری این جلسات می تواند باشد.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس نیز در این جلسه ضمن ارایه گزارشی از وضعیت ازدواج طی 8 سال اخیر در فارس و کاهش روزافزون ازدواج جوانان فارس طی این مدت گفت: در حالی که در سال 89 تعداد 54 هزار و 396 مورد ازدواج در استان ثبت شده است این رقم سال 96 به 36 هزار و 522 مورد کاهش یافته است و در سال گذشته نیز نسبت ثبت ازدواج در استان نسبت به سال پیش از آن 14 و شش دهم درصد کاهش را نشان می دهد.
علی رضایی اضافه کرد: همچنین درحالی که در سال 89 به ازای هر یک هزار نفر جمعیت استان 12 ازدواج داشتیم سال گذشته این رقم به ازای هر یک هزار نفر به 3/7 نفر کاهش یافته است و سن ازدواج پسران به 4/28 سال و دختران به 3/23 سال رسیده است.
وی افزود: از نظر آماری سال گذشته به ترتیب شیراز، ‌ممسنی،‌ کازرون و فراشبند بیشترین ثبت ازدواج را داشتند.
وی با اشاره به برخی اقدامات این حوزه در زمینه ازدواج جوانان از جمله برگزاری جشن های ازدواج آسان از برگزاری جشنواره های مربوط به هفته ازدواج از 20 تا 27 مرداد به مناسبت پیوند امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) به عنوان برنامه های این حوزه خبر داد.
رییس شورای هماهنگی بانک های فارس نیز در این جلسه گفت: سال گذشته 65 هزار نفر یعنی 32 هزار و 500 زوج از تسهیلات ازدواج استفاده کردند که با این حساب 90 درصد از مزدوجین استان تسهیلات ازدواج خود را دریافت کرده اند.
عبدالناصر بذرافشان افزود: امسال نیز در 3 ماهه اول سال 15 هزار نفر یعنی 7500 زوج تسهیلات خود را دریافت کرده اند که میزان این تسهیلات برای هر نفر 15 میلیون تومان است.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) فارس نیز در این جلسه گفت: سال گذشته در راستای ترویج ازدواج کارگاه های آموزشی را برگزار کردیم و 5 هزار سبد جهیزیه شامل 17 قلم کالای ایرانی و در کنار آن وام های 3 تا 5 میلیونی را میان افراد نیازمند تحت پوشش خود توزیع کردیم و تمامی افرادی که در صف انتظار می بودند را پوشش داده و به صفر رساندیم و امسال نیز در طول 3 ماه اول سال 1662 جهیزیه را توزیع کردیم و تعداد کسانی که در صف دریافت این تسهیلات بودند به صفر رسید.
محمد بذرافشان افزود: اما یکی از مواردی که باید در ازدواج مدنظر قرار گیرد ماندگاری ازدواج است. درست است که باید به سمت تسهیل ازدواج برویم اما باید برای ماندگاری ازدواج ها هم تلاش کنیم و در این راه باید به مشاوره های بعد از ازدواج هم توجه شود و می توان از ظرفیت شهرداری ها نیز استفاده کرد و باید از نظر علمی بی میلی جوانان به ازدواج را بررسی کنیم.
مدیر کل بهزیستی فارس نیز در این جلسه گفت: بهزیستی متولی آسیب های اجتماعی است و هر دستگاهی که در این زمینه کار خود را به درستی انجام ندهد تبدیل به یک آسیب اجتماعی می شود که ما باید تا آخر عمر فرد به او خدمت ارایه دهیم، یکی از نکاتی که باید در این راستا به آن توجه کنیم که هر کسی نمی تواند یک مرکز راه اندازی کند و مشاوره ارایه بدهد این نیاز به تخصص خاص خود دارد.
مرتضی موسوی افزود: در بحث طلاق بیشترین آمار مربوط به یک سال اول ازدواج است که یکی از عوامل اصلی طلاق را نبود مهارت مناسب در انتخاب می دانیم که با آموزش های قبل از ازدواج می توان تا حدود زیادی این مشکل را رفع کرد.
اما یکی دیگر از دستورات این جلسه در خصوص سند سلامت جوانان بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حیدرعلی کامیاب مدیرکل ورزش و جوانان فارس در این جلسه گفت: اولین خانه جوان کشور سال 95 در شیراز به بهره برداری رسید و تا دهه فجر امسال نیز 6 خانه جوان شهرستان های فارس نیز به بهره برداری می رسد.
رئیس ستاد ساماندهی جوانان فارس در این بخش از جلسه نیز گفت: در اجرای این سند باید ابتدا دید که تعریف آن ارشادی است تا تکلیفی چرا که اگر تکلیفی باشد الزام آور است و هر ارگان مکلف می شود که اقدامات تعریف شده در حوزه خود را اجرا کند اما اگر این سند تنها ارشادی باشد تردید دارم که عملیاتی شود.
اسماعیل تبادار افزود: البته این دلیلی نیست که سند در دستور کار قرار نگیرد اما شک دارم که در دستور کار دستگاه های مختلف قرار گیرد.
استاندار فارس با تاکید بر یکپارچه سازی حوزه های مختلف از جمله حوزه سلامت گفت: در گذشته ما بحث یکپارچه سازی در عرصه فرهنگی و تبلیغاتی را نیز داشتیم چرا که متولی این امور به طور خاص مشخص نیست و همه در حوزه فرهنگی کار می کنند و مشکل جامعه در حوزه فرهنگی هم همین تعدد نهادهای مربوطه است و اگر همه متولیان فرهنگی یکپارچه سازی شود بسیاری از مشکلات حوزه فرهنگی برطرف می شود و یکپارچه سازی و هم افزایی به نفع همه است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 973395
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.