این گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس به خبرنگار سرویس گردشگری «خبر جنوب» است اما با این حال وی معتقد است که مداخله در آثار تاریخی تنها با داشتن طرح جامع مرمتی امکان پذیر است.
تعدد و تنوع آثار تاریخی در استان فارس بسیار زیاد است و در تمامی نقاط این استان می توان آثار تاریخی متعلق به دوره های مختلف را به وضوح دید به طوری که در حال حاضر بیش از دو هزارو 800 اثر تارخی در فارس در فهرست ملی هستند و به اعتقاد باستان شناسان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی بیش از سه هزار اثر تاریخی دیگر در این استان وجود دارد که یا شناسایی نشده و یا هنوز درفهرست ملی به ثبت نرسیده است. این روزها با تاوجه به زلزله های متعددی که در سراسر کشور و به تبع آن در فارس رخ می دهد یکی از دغدغه های فعالین حوزه میراث فرهنگی و حتی گردشگری مقاومت بناهای تاریخی در برابر این حوادث غیر مترقبه است به طوری که برخی از این فعالین معتقدند که اکثر بناهای آجری به ویژه خانه ها و قلعه های تاریخی در برابر زلزله مقاوم نیستند و هرلحظه امکان ریزش آن ها وجود دارد و باید مسئولین مربوطه تدابیر جدی در این رابطه بیندیشند.
به گزارش خبرنگار ما، چندی قبل محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور از دستور اجرایی مقاومت سازی محوطه های تاریخی در صورت وقوع شرایط بحرانی خبر داد و گفت: دستور عملی برای محوطه های تاریخی وجود دارد که در صورت وقوع شرایط بحرانی به گردشگران آسیب نرسد.
وی افزود: این موضوع در محوطه جهانی تخت جمشید مد نظر قرار گرفته شده و مسیر گردشگری در تخت جمشید به گونه ای طراحی شده است که در هنگام وقوع شرایط بحرانی از جمله زلزله به گردشگران آسیب نرسد.
معاون میراث فرهنگی کشور درباره مقاوم سازی بناها و محوطه ها دربرابر زلزله گفت: فرمول مشترکی برای بناهای تاریخی و محوطه ها وجود ندارد. باید برای هر بنا جمعی از کارشناسان اعم از معماران، باستان شناسان و زمین شناسان نظر دهند تا راهکارهای مقاوم سازی در برابر زلزله به دست آید.
در این رابطه عبدالرضا نصیری تاکید کرد: طرح جامع مرمتی برای تمامی آثار تاریخی فارس تهیه می شود و بدون این طرح مرمت ومقاوم سازی آثار ممکن نیست.
به گفته وی اکثر بناهای تاریخی جزو بناهای فرسوده به حساب می آیند و از نظر بسیاری از کارشناسان و نطریه پردازها این بناها محکوم به فنا هستند و تا ابد این آثار ماندگار نیستند.
نصیری ادامه داد: استحکام بخشی و مقاوم سازی بناها تنها به افزایش عمرآن ها کمک می کند اما با این حال یک ضرورت است
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه این گفت و گو به تهیه طرح مقاوم سازی بناهای تاریخی در استان اشاره کرد و افزود: این طرح در سطوح مختلف اجرا خواهد شد.
به گفته وی این طرح به صورت چهار سطح برای بناهای شاخص و تاریخی اجرا خواهد شد و هرگونه فعالیتی با توجه به قدمت و اصالت و ویژگی های بناها صورت می گیرد.
نصیری در ادامه گفت: استحکام بخشی و مقاوم سازی در بناهای تاریخ باید طبق قوانین میراث فرهنگی صورت گیرد و نباید خدشه ای بر آثار وارد نماید.
اما به گفته برخی از کارشناسان حوزه مرمت مقاومت یک بنای تاریخی در برابر زلزله بسته به نوع زلزله است. عمق، نوع محور، کانون و شدت زلزله ارکانی هستند که در آسیب دیدن بناهای تاریخی موثر است. پیش از آن اما ساخت خود بنای تاریخی بیشترین تاثیر را دارد. یکپارچگی در مصالح و ساخت بناها آن ها را در برابر زلزله مقاوم تر می کند.
همچنین بناهای تاریخی براساس ویژگی‌های فرهنگی ـ تاریخی دسته‌بندی می شوند و باید بر مبنای آن برنامه‌ مرمت و مقاوم سازی درآن‌ها تدوین شود.اما در عین حال تدوین برنامه‌ مرمت فقط با مفهوم استحکام‌ بخشی و تثبیت وضع موجود مطرح خواهد بود و از هرگونه اقدامی که منظر موجود آن ‌را مخدوش کند، باید پرهیز شود؛
در تدوین برنامه‌ مرمت بناها با هدف احیای کاربری قدیم یا جدید، این اصل درنظر گرفته می‌شود که ساکنان امروزی این مکان‌ها نیازمند امکانات رفاهی زندگی امروزی نیز خواهند بود. بنابراین در تدوین برنامه و تهیه‌ نقشه‌ های اجرایی با تاکید به پنهان نگه داشتن تاسیسات جدید به نفع منظر تاریخی بنا، در به ‌کارگیری این امکانات و تاسیسات تلاش می ‌شوداما باید توجه داشت که تفاوت فاحشی بین ایجاد امکانات رفاهی جدید در یک بنای تاریخی با ایجاد تعریف دگرگونه و مفهوم جدید در اصل زیبایی ‌شناختی برای بنای تاریخی وجود دارد و متاسفانه این موضوع در موارد بسیاری نادیده گرفته می ‌شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 972446
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.