سودجویان حالا دیگر نوجوانان را قربانی بازی با واژه ها کرده اند و همان حشیش البته دستکاری شده اش را به نام «گل» به جوانان عرضه می کنند.
برای گل که کشت آن ساده است سودجویان در کشور و استان آن چنان تبلیغ کرده اند که تصور نوجوانان به عدم اعتیادآور بودنش هست در حالی که به اعتقاد برخی متخصصان درمان اعتیاد، مصرف حتی یک بار گل هم می تواند فرد را معتاد کند.
طبق گزارشات موجود پایین آمدن سن مصرف گل که ماده ای توهم زا و خطرناک است هم در مواردی بین دبستانی ها در فارس مشاهده شده و والدین هم باید عوارضی مانند قرمزی چشم ها و خندیدن های بی دلیل را جدی بگیرند و در مورد آن با یک مشاور مشورت کنند.
مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس در این باره به «خبرجنوب» می گوید: متاسفانه ما حدس می زنیم که «گل» بین نوجوانان در استان شایع شده و در حال حاضر این مساله مهم ترین دغدغه ما است.
قدرت محکم افزود: به دلیل تبلیغات بی اساس نوجوانان و جوانان فکر می کنند گل با حشیش فرق دارد و اعتیاد آور نیست، در حالی که گل 2 تا 8 برابر قوی تر از حشیش است، همچنین عوارض و وابستگی به آن 2 تا 3 برابر بیشتر است.
وی می گوید: هنگامی که مصرف کنندگان گل اقدام به ترک می کنند احتمال بازگشت به آن 2 تا 3 برابر بیشتر از مواد مخدر قدیمی است.
این مسئول بهزیستی فارس می افزاید: قرمزی چشم ها، اشتهای زیاد و خنده های بی دلیل از جمله عوارض گل است، برخی هم دچار هذیان و توهم می شوند و برخلاف تصورها وابستگی فرد را نیز به همراه دارد.
محکم می گوید: اگر گل زیر 18 سالگی مصرف شود یک سری عوارض شناختی برای فرد به همراه دارد که تا پایان عمر ممکن است همراه او باشد.
وی می افزاید: شناخت در بین این افراد نه تنها از پیرامون کاهش می یابد آن ها حتی دچار سندرم بی انگیزگی نسبت به کار،‌ روزگار و خانواده هم می شوند ‌به طوری که صبح ها هیچ انگیزه ای برای بیدار شدن از خواب ندارند.
وی می افزاید: افت شدید تحصیلی در بین دانش آموزان نیز می تواند نشانه مصرف گل باشد و احتمال دارد حرکات ظریف فرد که نیاز به تمرکز دارد در دراز مدت دچار مشکل شود و حتی باروری مردان را کاهش داده و تحت تاثیر قرار دهد.
مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس یادآور می شود: میزان افراد زیر 18 سال استان که در دام گل افتاده اند 3 تا 4 درصد است و این استفاده کنندگان معمولا به صورت گروهی و با همسالان به آن روی می آورند.
محکم می گوید: والدین باید اضافه شدن یکباره اشتها، بی انگیزگی نسبت به کار و تحصیل،‌ قرمزی چشم و حرف های بی ربط فرزندان را جدی بگیرند و به بررسی آن بپردازند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر هم می گوید: گل با دستکاری ژنتیکی فرآوری شده و هر دانه بذر آن 150 هزار تومان است این ماده مخدر قدرت تخریبی دارد و میزان روان گردانی آن بسیار بالاتر از حشیش، بنگ و ماری جوانا است.
محمد رضا ابراهیمی می افزاید: پرخاشگری، اختلالات روانی، توهم و تاثیر بر حافظه کوتاه مدت از عوارض آن است. گل پر خطرترین مواد محرک زا از نوع سنتی است.
وی یادآور می شود: یکی از دلایل مصرف زیاد گل تبلیغ نسبت به عدم اعتیاد آور بودن این ماده از سوی سودجویان و قاچاقچیان است و باید بگوییم گل توهم آور و یکی از وحشتناک ترین مواد مخدر است.
ابراهیمی می گوید: توهم مربوط به این ماده به حدی زیاد است که پس از مصرف احتمال دارد فرد دست به جنایت های بسیاری بزند،‌ چرا که قدرت تصمیم گیری او کاهش می یابد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر می افزاید: افزایش کودک آزاری، همسر آزاری، قتل های عمد، سرقت، نزاع و درگیری از آسیب هایی بوده که با افزایش مصرف شیشه و گل بالاتر رفته است.
ابراهیمی یادآور می شود: ما با رنگین کمانی از مواد محرک صنعتی و سنتی مواجه ایم و این چالشی بسیار بزرگ در کشور و استان است که با برنامه ریزی می توان زمینه مبارزه با آن ها را فراهم کرد.
وی می گوید: افزایش ضربان قلب، خشکی دهان و گلو، گیجی و عدم تمرکز، تکلم آهسته،‌ پرخاشگری و خشم، ‌افسردگی و انزوا از عوارض دیگر شایع مصرف گل است به طوری که این ماده اثرات مخربی روی حافظه و عدم تمرکز هم می گذارد.
ابراهیمی می افزاید: مردم و خانواده ها باید این عوارض را جدی بگیرند و طی تماس با خط اعتیاد (09628) درباره عوارض مصرف مواد مخدر اطلاعات کسب کنند.
وی می گوید: با استفاده از گل 2 تا 3 ساعت نشئگی ادامه می یابد و حتی با یک بار مصرف هم ممکن است فرد معتاد شود.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس هم یادآور می شود: مصرف گل در بین جوانان و نوجوانان افزایش یافته و این وضعیت زنگ خطری برای خانواده ها و جوانان است.
محمود رضا عرب می افزاید: سودجویان همیشه به دنبال این هستند که با وارد کردن انواع جدید مخدرها در بین جوانان و نوجوانان آن ها را به سمت اعتیاد ببرند تا به اهداف خود دست یابند.
وی یادآور می شود: نوجوانان و جوانان نیاز به هیجاناتی در این سنین دارند و با برنامه ریزی برای آن ها می توان احتمال گرایش به اعتیاد را کاهش داد.
عرب می گوید: گیاه ماده گل 8 درصد و نر آن 3 درصد مخدر دارد و با توجه به تولید و دسترسی آسان خانواده ها باید نسبت به مراقبت های منطقی اقدام کنند.
وی می افزاید: وقتی برنامه های اساسی برای شاد کردن نوجوانان و جوانان نداشته باشیم، آنها به دنبال چیزهای کاذب و مضری مانند «گل» می روند و به همین دلیل برنامه ریزان باید بیش از وضعیت موجود به دنبال رفع مشکلات باشند.
عرب می گوید: وقتی برای نوجوان هیچ برنامه ای خارج از مدرسه نداشته باشیم او دچار خلاء شادی می شود و به سراغ امثال گل می رود،‌ این قبیل مواد با اثرات توهم زا می تواند فرد را دچار عوارض جبران ناپذیری کند.
وی می افزاید: اگر برنامه ریزان کشوری و استانی نتوانند برنامه های دقیقی برای فراغت و رفع نیازهای روانی جوانان و گروه های سنی نوجوانان در نظر بگیرند باید منتظر فاجعه ای مانند شیوع گل باشیم.
عرب می گوید: مصرف الکل و گل دروازه های ورود به مصرف دیگر مواد مخدر است و والدین باید با پر کردن اوقات فراغت زمینه کاهش اعتیاد را فراهم کنند.
این مسئول بهزیستی فارس می افزاید: برنامه ریزی برای شادی و نشاط اهمیت بسیاری دارد و جامعه ای که به سمت افسردگی و غم و اندوه پیش رود به ورطه نابودی کشیده می شود و باید فکری به حال وضعیت موجود کرد.
عرب ضمن ابراز نگرانی از شیوع مصرف گل مشاهده گزارشاتی مبنی بر مصرف در بین برخی دبستانی ها در استان را زنگ خطری دانست که باید جلوی آن گرفته شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 971539
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.