شیراز را بسیاری با گنبد مینایی حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) می شناسند، آستان قدسی حضرت شاهچراغ (ع) هرسال هزاران نفر ازاقصی نقاط کشور را به سوی خود فرا می خواند و دوستداران خاندان عصمت و طهارت به زیارت این امامزاده شریف می شتابند، امسال هم در ششم ماه ذی القعده روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) هزاران نفر به زیارت مرقد مطهر آن امامزاده واجب التعظیم شتافتند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، امسال نیز هزاران نفر از مناطق مختلف کشور همزمان با ششم ماه ذی القعده روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) به زیارت بارگاه ملکوتی حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز شتافته اند طوری که رفت و آمد در خیابان های منتهی به این حرم مطهر، به سختی و با دشواری انجام می شود.
ازدحام زائران حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در اطراف این حرم امسال به قدری است که برای رسیدن به آن باید زمان زیادی صرف کرد و تا صدها متر قبل از حرم مطهر، جایی برای توقف خودروها نیست.
حضرت شاهچراغ (ع) پیوندی دیرینه با مردم شیراز و دوستداران خاندان عصمت و طهارت دارد و این بقعه متبرک هم کانون برگزاری اعیاد و جشن های اسلامی، هم مکان گرامیداشت مناسبت های اسلامی و سوگواری دوستداران اهل بیت و هم میعادگاه کسانی است که دل در گرو حضرت دوست دارند و برای رازونیاز به درگاه پروردگار متعال، محیط مصفای حضرت شاهچراغ(ع) را برمی گزینند.
قسم شاهچراغ (ع) در بین شیرازی ها بسیار رواج دارد؛ شاهچراغ (ع) در بین شهروندان شیرازی جایگاهی رفیع دارد؛ پروانه وار به گرد مضجع شریف آن حضرت می گردند؛ به حضرت شاهچراغ (ع) دخیل می بندند؛ با گلاب ناب میمند ضریح حضرت را می شویند و آغاز زندگی مشترک را با طواف پیرامون شبستان و صحن متبرک شاهچراغ آغاز می کنند.
زایران و دوستداران آن حضرت به شوق زیارت حضرت شاهچراغ (ع) به شیراز می آیند و بطورمعمول تا پاسی از شب را در جوار بارگاه ملکوتی و در فضای ربانی و معنوی حضرت شاهچراغ (ع) می گذرانند.
گنبد مینای حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز پس از عبور از ˈ تنگ الله واکبرˈ و قبل از رسیدن به ˈدروازه قرآنˈ از دور پیدا است و هنوز هم بسیاری از شهروندان با نزدیک شدن به شیراز و با مشاهده گنبد کاشیکاری و مینایی حضرت شاهچراغ (ع)، صلوات می فرستند و دل به صفای معنوی آن می سپرند.
زایران و مسافران که به شیراز می آیند، معمولا سفر خود را با زیارت حضرت شاهچراغ (ع) متبرک می کنند و این مکان نخستین جایی است که آن را زیارت می کنند از این رو زیارت حضرت شاهچراغ (ع) مقدمه ای برای زیارت حافظ، سعدی خواجوی کرمانی و دیدار از اماکن تاریخی و مذهبی دیگر شیراز است.
علاوه بر این، معمولا شهروندان شیرازی که برای ادای نذورات یا زیارت حضرت شاهچراغ (ع)، گرد بقعه این امامزاده متبرک جمع می شوند زیارت حضرت شاهچراغ (ع) را مقدمه انجام مابقی امور خود قرار می دهند و در این میان عروس و دامادها نیز زیارت بقعه حضرت شاهچراغ (ع) را سر لوحه زندگی مشترک قرار می دهند و بطورمعمول گرد این حرم مطهر طواف می کنند.
آستان قدسی حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز در مناسبت های مذهبی کانون برگزاری این مناسبت ها است و در عزاداری های ماه های محرم و صفر، دسته های عزاداری از هر جای شیراز به شاهچراغ می آیند و به طواف ضریح مطهر آن حضرت می پردازند.
این حرم مطهر در اعیاد اسلامی و عید نوروز نیز جلوه ای باشکوه دارد و صحن ها، شبستان ها، رواق های حضرت شاهچراغ (ع) در این روزها معطر به شمیم حضور زایران و مجاوران آن حضرت است.
حضرت شاهچراغ (ع) که نام وی حضرت احمدابن موسی(ع) است، فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است. بقعه این امامزاده در محله قدیمی شیراز قراردارد و مساجد بزرگی چون مسجد جامع عتیق، مسجد نو، مسجد آتشیها و برخی بقعه های دیگر پیرامون آن را فراگرفته است.
بقعه متبرک حضرت شاهچراغ (ع) شیراز به دو گلدسته مزین است که در اوقات شرعی، ندای ملکوتی اذان از آن در صحن متبرک حضرت شاهچراغ (ع) می پیچد.
بنای شاهچراغ شامل ایوان اصلی است که ضریح در آن قرار گرفته و همه قسمت های آن با آیینه کاری و مقرنس تزیین شده است. اشعار شاعران بزرگ بر دیوارهای حرم مطهرحضرت شاهچراغ(ع) جلوه خاصی یافته و شکوه ضریح نقره فام حضرت شاهچراغ (ع) زیبایی آن را دوچندان ساخته است.
در سالهای اخیر بااجرای طرح بین الحرمین ، مقدمات ساماندهی اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ آغاز شده است اما هنوز در گوشه و کنار این منطقه مناظر ناخوشایند فراوانی به چشم می خورد.
بقعه حضرت ˈسید میرمحمد(ع)ˈ برادر شاهچراغ و بقعه حضرت ˈسیدابراهیم(ع)ˈ فرزند امام موسی کاظم (ع) نیز در جوار آرامگاه حضرت شاهچراغ (ع) در شیراز قرار دارد.
آرامگاه حضرت سید علاء الدین حسین(ع) فرزند دیگر حضرت امام موسی کاظم(ع) نیز در نزدیکی بقعه حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز قرار دارد و طرح بین الحرمین آرامگاه این دو امامزاده شریف را به هم متصل می کند.
همچنین دومین شهید محراب آیت الله شهید سیدعبدالحسین دستغیب امام جمعه شهید شیراز نیز در جوار بقعه حضرت سید میرمحمد و در نزدیکی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) مدفون است.
موزه شاهچراغ نیز در داخل صحن مطهر آن حضرت قرار دارد و مدارک و مستندات زیادی درباره حضرت شاهچراغ(ع) و سایر مستندات دراین موزه نگهداری می شود.
امسال نیز مراسم با شکوه و معنوی روز شش ذی القعده با حضور ده ها هزار نفر از مومنین خدا جو، زائران و شهروندان دوستدار ولایت و مجاوران در میان ذکر صلوات و دعا و نیایش به درگاه خداوند متعال در صحن و حرم مطهر سومین حرم اهل بیت (ع) و خیابان های اطراف برگزار شد.
میهمانان و مجاوران حضرت شاهچراغ (ع) با اجرای برنامه تواشیح ، همراه با نیایش وذکر صلوات بود در فضای روحانی ومعنوی آستان مقدس بهره کافی بردند.
روابط عمومی آستان حضرت شاهچراغ (ع) با تشریح برنامه های دهه کرامت اعلام کرد : در دهه کرامت امسال 70 عنوان برنامه در سومین حرم اهل اجرا می شود.
این ویژه برنامه ها از 24 تیرماه تا سوم مردادماه 97، به مناسبت یکم ذی القعده سالروز ولادت باسعادت کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمـه معصـومه(س)، ششم ذی القعده سالروز بزرگداشت سید السادات الاعاظم حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) و یازدهم ذی القعده سالروز بزرگداشت امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برگزار می گردد.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.