به گزارش ایرنا ، در این تومار که به استاندار فارس و سایر مسئولان استانی نوشته شده و پنجشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت آمده است: عدم پاسخگویی و توجیه غیر منطقی مسئولین ذیربط در خصوص تغییر غیر منتظره خط انتقال آب شرب و صنعت موجب نارضایتی شوراهای منطقه کربال شده است.
در این تومار نسبت به آنچه حساسیت و وخامت اوضاع نام گرفته هشدار داده شده و آمده است:شوراهای روستاهای کربال نسبت به تغییر مسیر خط انتقال آب از بند امیر تا بند جهان آباد اعتراض دارند و درخواست اهالی عبور خط اصلی انتقال آب شرب و صنعت در امتداد رودخانه کُر از بند امیر تا بند جهان آباد و تامین آب آشامیدنی روستاهای در این مسیر است.
خبرنگار ایرنا در این زمینه نظر مسئولان شرکت آب منطقه ای استان فارس و آبفای روستایی این استان را جویا شد که یکی از مسئولان شرکت آب منطقه ای استان فارس گفت: طراحی مسیر انتقال آب بر اساس نیاز روستاهای مسیر به وسیله شرکت آب و فاضلاب روستایی انجام شده و همه نیازهای روستایی دیده شده است.
مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس نیز گفتند:همه روستاهای بخش کربال خرامه و روستاهای شهرستان مرودشت و بخش زرقان شیراز با اجرای خط انتقال آب، از آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند و : حتی یک روستا هم در اجرای این خط انتقال از قلم نیفتاده است و آب آشامیدنی همه روستاهای مسیر تامین خواهد شد.
به گفته این مسئولان ظرفیت انتقال آب این خط حدود 17.5 میلیون متر مکعب در سال است که بیش از 7.5 میلیون متر مکعب آن سهم آب نوشیدنی روستاها و حدود 10 میلیون متر مکعب آن سهم صنعت است.
مدیر امور شهرستان ها در شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس گفت: خواسته روستاییان این است که مسیر خط انتقال برای تامین آب آشامیدنی روستاهای کربال از داخل دشت کربال عبور کند، در حالی که این خواسته از نظر آموزه های فنی منطقی نیست، انتقال آب بر اساس مطالعات فنی بر اساس شرایط اقلیمی انجام می گیرد و مسیر فعلی بر اساس مطالعات گسترده ای که انجام شده تعیین شده است.
عبدالحسین نجفی اضافه کرد: همه تاسیسات آبرسانی روستاهای بخش کربال در این مسیر قرار دارد ، تامین آب شرب شهر خرامه و سایر روستاها از این مسیر آسان تر و منطبق با اصول مهندسی است ، مطالعات احداث این خط انتقال از سال 91 آغاز شده و در نشست 27 اسفند ماه سال 96 با حضور همه مسئولان شوراهای روستاهای ذینفع نهایی شده است و همه به توافق رسیدند که خط انتقال در این مسیر اجرا شود.
وی بیان کرد: این خط انتقال در افق 50 ساله آب شهرستان خرامه را از سد درود زن تامین می کند ، منطقی نیست که برای انتقال آب از سد درودزن به شهرستان خرامه برای هر بخش و برای هر روستا خطی جدا کشیده شود ، معمولا در این قبیل پروژه ها یک خط به صورت آنتنی به روستاها منشعب می شود و آب روستاها را از بهترین مسیر تامین می کند.
نجفی ادامه داد : دراجرای این خط انتقال نیز آب از سد درود زن می آید روستاهای شهرستان مرودشت را مشروب می سازد و با تامین آب روستاهای بخش زرقان و با نیاز سنجی آب آشامیدنی به روستاهای بخش مرکزی و بخش کربال شهرستان خرامه می رسد و در نهایت آب شهر خرامه و سایر روستاهای این شهرستان را تامین می کند.
سد درود زن در فاصله 65 کیلومتری شمال شیراز در استان فارس قرار دارد و حدود 25 درصد از آب شرب شیراز را نیز تامین می کند.
شهرستان خرامه در فاصله 80 کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد و با تداوم خشکسالی و کم بارشی ساکنان اغلب روستاهای آن مجبور به مهاجرت شده اند.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.