به گزارش ایرنا محمد رضا شاملو، سه شنبه در نشست مشورتی نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی، مدیران، مسئولان بنیاد مسکن و همچنین برخی از دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان شیراز افزود: بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر در اطراف کلان شهر مشهد حاشیه نشین هستند.
وی افزود: کلان شهرهای شیراز، تبریز و اصفهان نیز از حاشیه نشینی رنج می برند، بیکاری، ناهنجاری اجتماعی و معضلات زیستی، پیامد حاشیه نشینی است به گونه ای که خلافکاری در این مناطق را علنی کرده است.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: هر چند حاشیه نشینی معضلی است که از سال های قبل از انقلاب هم وجود داشته اما در سال های اخیر به شدت رشد کرده است، انبوهی از مشکلات از جمله کم آبی و نبود درآمد و معیشت و دوری از زیر ساخت ها و خدمات مردم را در این مناطق رنج می دهد.
شاملو افزود: همه دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی افرادی شریف، قابل اعتماد و خدوم هستند اما متاسفانه برخی از این افراد در رونق حاشیه نشینی سهم دارند.
این مقام مسئول بیان کرد: چرا باید روستاهای اطراف شهرها تا این حد بی رویه رشد کند و اراضی تفکیک شود، چرا رد پای برخی از دهیاران و اعضای شوراها در بورس بازی زمین باید دیده شود، این افراد شمارشان زیاد نیست اما باید آنها در این تفکیک های غیر قانونی تقصیر خود را بپذیرند.
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن ادامه داد: طرح های هادی به عنوان سند 10ساله توسعه روستایی تدوین و اجرا شده است اما ساخت و سازهای خارج از طرح هادی بسیار دیده می شود، هر چند روستاهایی که طرح هادی دارند کمتر مهاجر فرستی به شهرهای بزرگ دارند، اما روستاهای اطراف کلان شهرها با وجود داشتن طرح هادی، بدون رویه و بدون ضابطه و نظارت رشد کرده و بزرگ شده اند.
این مقام مسئول گفت: 37 هزار و 750 روستای کشور دارای طرح هادی هستند، جمعیت برخی از این روستاها از جمعیت شهر بیشتر شده است و اداره این روستاها با این جمعیت زیاد در قالب امکانات روستا قابل تصور نیست.
وی ادامه داد: ما در سال های گذشته مساحتی افزون بر 60 میلیون متر مربع را در روستاها در قالب توسعه معابر آسفالت کرده ایم، این یک رکورد در 2 سال گذشته است اما آیا همه نهادهای مسئول وظایف خود را در قبال روستاها انجام داده اند.؟
شاملو تاکید کرد: ما بر این باوریم که باید با ساخت و سازهای غیر قانونی در حاشیه روستاها برخورد شود و حاشیه نشینی نباید هزینه اضافی بر مردم تحمیل کند.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.