امین وردی زادگان مدیر حقوقی شرکت توزیع برق شیراز گفته است که این کاربا هدف مقابله قانونی با مشترکان تجاری پرمصرف از نیمه دوم تیرماه 97 آغاز شده و این شرکت اجازه دارد انشعاب های این نوع مشترکان را پس از دادن اخطار و مهلت، قطع کند.
بنا به گفته حسین صالحی معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق شیراز، 33 درصد از کل برق مصرفی این کلانشهر مربوط به بخش تجاری است که با محقق شدن صرفه جویی در این بخش می توان از خاموشی ها و قطع برق در مرکز استان فارس جلوگیری کرد.
به نظر می رسد متولیان برق در شیراز افزون بر نصیحت و سفارش، به صورت عملی و قانونی به مقابله با مشترکان پرمصرف برخاسته اند و اعلام کرده اند که این طرح را با قاطعیت ادامه خواهند داد که در این صورت می تواند نشانگر اراده قاطع آنان برای جلوگیری از هدررفت انرژی باشد.
در این میان گویا رسیدگی به تخلفات مشترکان آب که به مراتب وضعی ناهنجارتر از برق دارد، چندان جدی گرفته نمی شود و می توان گفت تخلفات آشکار مشترکان آب با چشم پوشی همراه است.
اینکه یک نفر از نخستین ساعت های آغازین صبح، آب را برای جاروکردن مقابل منزل و محل کسب خود انتخاب کرده و می کند و شخصی دیگر در برابر همگان اقدام به شستن خودرو با آب لوله کشی می کند،که نشانگر نبود نظارت قوی و قانونی است.
چندین سال است که متولیان آب استان فارس می گویند نباید کشت محصولات پرآب بر همچون برنج در این استان رواج داشته باشد اما این کشت ها همچنان ادامه دارد و متخلفان با دلسوزی و گاهی توصیه های این و آن از مجازات رها می شوند.
سخن از مقابله با متخلفان آب که پیش می آید، بحث فرهنگسازی مطرح می شود که به نظر می رسد این روش که برپایه فقط نصیحت بوده، چندان نتوانسته کارساز باشد.
هدررفت آب در بوستان های شهری، رسیدگی دیرهنگام به موضوع ترکیدن لوله ها در مسیرهای انتقال آب، پوسیدگی لوله های آب در شبکه های خانگی و مسائلی دیگر که مستقیما مربوط به متولیان امور آب است نیز نیازمند رسیدگی است.
به هرحال موضوع آب در ایران بسیار ناهنجار شده و سفارش و توصیه نتوانسته و نمی تواند آن را حل کند.
بحث ما در این نوشته، حل موضوع آب با روش های اساسی که متضمن داشتن زمان کافی با هزینه های زیاد است، نیست بلکه لزوم اقدام های عملی و قانونی برای مقابله با مشترکان پرمصرف است که می تواند همانند اقدامات ادارات برق به صورت اخطار و قطع آب باشد.
با توجه به اراده برقی ها برای اجرای قانون در مورد متخلفان پرمصرف وبه گفته خودشان جمع کردن «چترهای نور»، ای کاش متولیان آب هم روش برق را درپیش می گرفتند و با گرفتن حکم از قاضی، قانون را برای متخلفان آب با پشتوانه عملی و قانونی اجرا می کردند.
*خبرنگار ایرنا در استان فارس
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.