در این یادداشت به قلم حمید سلیمانی مشاور مدیرکل و مدیر روابط عمومی این اداره کل آمده است: حکایت پرورش شترهای قطری در استان فارس و جذب سرمایه گذار قطری با انتشار اخبار ضدونقیض برخی رسانه ها ابهامات زیادی را برای مردم استان فارس ایجاد کرده و این روزها به عنوان یکی از مهمترین اتفاقات زیست محیطی در برخی از فضاهای مجازی و حقیقی انتشار یافته است، به طوری که در برخی از رسانه ها به ورود 20 هزار نفر شتر از کشور قطر به یکی از شهرستانهای جنوبی فارس نیز اشاره شده است.
این ادعاها و اظهار نظرها مانند هر موضوع دیگری موجب بوجود آمدن شایعات بی پایه و اساس در اذهان عمومی شد بطوریکه برخی از رسانه های معاند نیز با سوء استفاده از این جریان موجب تحریک مردم و جامعه زیست محیطی شدند و عده ای سودجو و فرصت طلب هم با بیان این شایعات و صرف نظر از اهداف و دستاوردهای مثبت آن بیشتر به جوانب منفی آن دامن زدند.
اما واقعیت این خبر روایت دیگری دارد و در کش و قوس های داوری درباره آمدن یا نیامدن این شترها حکایتی دیگرنهفته است.
چندی پیش همزمان با سفر هیات قطری به فارس و بر اساس یکی از بندهای مورد توافق در آن سفر ، موضوع پرورش شتر در مناطق بیابانی فارس مطرح شد. از آنجایی که قطری ها در زمینه پرورش شتر تجربیات ارزنده ای دارند و به دنبال مذاکرات انجام گرفته بین مسئولان فارس و مقامات آن کشور مقرر گردید به پیشنهاد مسئولان استان فارس مکانی برای پرورش شتر در فارس راه اندازی شود که متعاقب آن مقرر گردید این پروژه از طریق مرکز سرمایه گذاری فارس و معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس پیگیری شود. اگرچه موضوع راه اندازی مرکز پرورش شتر در فارس در حد مذاکرات و انجام مراحل قانونی است اما متاسفانه برخی رسانه ها ، بدون اطلاع از جزئیات موضوع توافق ، محدوده سرمایه گذاری را نیز مشخص نموده اند و حتی برخی شبکه های اجتماعی با انتشار تصاویر چرای شترها در مناطق بیابانی آن را به مراتع استان فارس نسبت داده اند. این درحالی است که علی رغم گفته ها و شنیده های بسیار در این زمینه نه تنها تاکنون مجوز تعیین هیچ محدوده ای برای سرمایه‌گذاران داده نشده است بلکه حتی یک نفر شتر نیز وارد مراتع استان فارس نشده است و این موضوع در حد توافق و تنها در مرحله مذاکرات و بررسی و مطالعه قرار دارد و متعاقبا در صورت اجرا بر اساس ظرفیتها و امکانات پیگیری خواهد شد.
با این وجود، درستی یا نادرستی این موضوع نیز مانند هر موضوع دیگری نیازمند کنکاش و دقت نظر بیشتر در اجرای قوانین و مقررات سنجیده در بطن آن است اما یقینا تیم کارشناسی منابع طبیعی فارس قبل از اجرای این طرح اثرگذاری آن ، وضعیت بهره برداران و مراتع را به صورت جامع مورد ارزیابی و مطالعه قرار خواهد داد.
فارغ از این جریان موضوع بحث دام در عرصه های منابع طبیعی از سیاست های ویژه ای برخوردار است و از سویی دیگر تغییر سیاست ها نیز در این عرصه ها با محوریت جوامع محلی و بهره برداران و مرتعداران بومی صورت خواهد گرفت.موضوع مهمتر آنکه تمامی طرح های اجرایی در عرصه های منابع طبیعی استان فارس باهماهنگی سازمان جنگل‌ها انجام می گیرد و هیچ گونه تصمیمی بدون طی مراحل قانونی و بررسی های فنی و کارشناسی گرفته نخواهد شد . ضمن آنکه همیشه تلاش شده با سایر بخش های توسعه ای و سرمایه گذاری جهت اجرای طرح ها همکاری شود اما این بدان معنا نیست که در هرقسمت از عرصه ها طرحی نسنجیده سر برآورد لذا شرط اصلی اینگونه فعالیتها رعایت قوانین و استاندارهای لازم در جهت حفظ و حراست از منابع طبیعی است.
مجموعه منابع طبیعی استان از تمامی ظرفیتهای خود استفاده خواهد کرد تا از دستاوردهای حاصله و به تبع آن حفظ و احیای عرصه های طبیعی صیانت کرده و همچون گذشته اصول حفاظت مشارکتی و مصالح عرصه های طبیعی را مدنظر قرار دهد.
9873/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.