حدود 10 سال است نام هایی را که رهبر معظم انقلاب برای شعار سال انتخاب می کنند رنگ و بویی اقتصادی دارد اما تفاوت شعار سال 97 با سال های دیگر که با نام حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده این است که مورد خطاب آن مردم و مسئولان هستند، پس تحقق این هدف نیاز به همت و تلاش مردم و مسولان دارد.
یکی از ابعاد مهم و ضروری تحقق حمایت عملی از کالای داخلی، مردم هستند که شیفتگی برخی ایرانی ها نسبت به خرید جنس خارجی سابقه ای تاریخی دارد به گونه ای که دلبستگی و سماجت بخش قابل توجهی از جامعه نسبت به خرید محصولات خارجی که مشابه داخلی آن نیز وجود دارد یکی از موانع جدی در حمایت از کالای ایرانی و تقویت بنیه تولید ملی محسوب می شود.
البته شاید دلیل این موضوع نبود جنس مشابه خارجی و همچنین تجربیات مکرر ایرانی ها در زمینه بی کیفیت بودن کالای ایرانی موجب این عادت شده است که تغییر جدی این دیدگاه نیاز به عملیاتی شدن مجموعه‌ای از اقدامات موثر و فرهنگ سازی، ظریف و پیوسته دارد.
برای حمایت از تولیدات وطنی و اشتغالزایی که ضرورت امروز کشور و استان فارس است می توان به پیش نیازهای دیگری همچون تلاش برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق و مهار بی ‌رویه واردات بخصوص در محصولاتی که مشابه داخلی آن وجود دارد، توسعه صادرات، رفع موانع کسب و کار و تولید، همسویی و همگرایی بین دستگاه ها و ایجاد زمینه اشتغال فراگیر در روستاها اشاره کرد.
به نظر نمی رسد هنگامی که سخن درباره حمایت از کالای ایرانی بر زبان آورده می شود، منظور حمایت از کالای بی کیفیت و گران ایرانی باشد.
این موضوعات به همراه مواردی دیگر که در ادامه به آنها اشاره می شود در میزگرد تخصصی ایرنا فارس در مورد حمایت از کالا ایرانی از جانب مسئولان،کارشناسان و خبرنگاران مطرح و در خصوص آنها بحث و تبادل نظر شد.

**الزام به خرید کالای ایرانی با شرایطی مشخص
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس، ضمن تاکید بر لزوم حمایت از تولید داخل، نامگذاری امسال به نام سال حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب را بیانگر اهمیت حمایت از تولید داخل و تاثیر آن بر رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال دانست.
یدالله رحمانی افزود: یکی از مباحثی که در شورای برنامه ریزی و توسعه استان نیز بر آن تاکید می شود بحث حمایت از کالای ایرانی و ملزم کردن دستگاه های اجرایی فارس به تامین نیازها و مایحتاج خود از طریق تهیه کالای ایرانی و به ویژه کالای تولید استان است.
وی ادامه داد: البته شرط اولویت قرار دادن کالای تولید استان نیز این است که از نظر قیمت و کیفیت با دیگر کالاهای مشابه یکسان باشد.

** لزوم توجه تولیدکننده های داخلی به کیفیت و قیمت
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: در چنین شرایطی تولید کنندگان نیز باید در کنار افزایش کیفیت تولیدات خود، قیمت کالاها را تا حد ممکن کاهش دهند تا بتوانند در بازار رقابت کنند.
رحمانی افزود: مباحثی مانند قیمت تمام شده محصولات داخل استان از طریق کارگروه تسهیل و کمیته سرمایه گذاری و صادرات دنبال می شود و همچنین حمایت دستگاه های اجرایی از تولید کننده در کاهش قیمت و افزایش کیفیت کمک خواهد کرد.

**استانداردسازی محصولات داخلی
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: یکی از محوری ترین موضوعاتی که در این زمینه دنبال می شود هدایت تولید کنندگان به سمت دریافت نشان استانداردهای تشویقی یا اجباری است که به ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی منجر خواهد شد.
رحمانی کمک به عرضه محصولات داخلی را یکی دیگر از ضرورت های این عرصه دانست و ادامه داد: به منظور حمایت از کالای ایرانی، تاکید شده که مجموعه نمایشگاه بین المللی استان تمام نمایشگاه های خود را برگزار کند چرا که نمایشگاه تنها مکانی است که تولید کننده می تواند کالا و توان خود را عرضه کند و بازاریابی انجام دهد.

** کاهش بوروکراسی واصلاح قوانین
اگر سیاست حمایت از تولیدات داخل را یک مجموعه کامل در حوزه های مختلف بدانیم، بخشی از این سیاست ها ناظر به روابط اقتصادی بین المللی و تجارت خارجی است که در میان این سیاست ها برخی از آنها مرتبط با بحث ورود و خروج کالا از کشور است که گمرک نقش اساسی در این زمینه ایفا می کند که ضروری است نقش هر سازمان از جمله گمرک و مهمترین کارکردهای آن دستگاه در حوزه حمایت از تولید داخل بررسی و مشخص شود.
مدیرکل گمرک استان فارس در این میزگرد گفت:حمایت از کالا ایرانی نیازمند هماهنگی میان تولیدکننده، دستگاه های اجرایی و سه قوه و همچنین ضلع سوم این مثلث یعنی مصرف کننده است.
خداداد رحیمی افزود: ضروری است که برخی قوانین و مقررات در حوزه تولید اصلاح شود و همچنین در این مورد باید شاهد کاهش بروکراسی اداری باشیم.
وی ادامه داد:قیمت تمام شده محصولات ایرانی بالا و کیفیت بسیاری از کالاها پایین است که در این باره انتظار از تولیدکننده می رود که به این موضوعات توجه کند.
رحیمی با اشاره به اینکه مشکلات اساسی درحوزه صادرات محصولات داخلی وجود داردگفت: نبود بسته بندی مناسب و استاندارد یکی از ایرادات محصولات تولید داخل است.

**صادرات فارس از وارداتش پیشی گرفت
رحیمی با تاکید بر اینکه بسته های حمایتی گمرکی نیز در قالب حمایت از کالا داخلی به تولید کننده ها ارائه شده افزود: تراز استان فارس در دو سال گذشته مثبت بوده و صادرات این استان از واردات آن پیشی گرفته است.
وی اضافه کرد: 65 درصد واردات استان فارس متعلق به نیازمندی ها و مواد اولیه حوزه صنعت و تولید است.

**ارائه خدمات گمرکی به صادرات حتی روزهای تعطیل
مدیرکل گمرک استان فارس اظهار داشت: برای تسریع در صادرات محصولات داخلی به خارج از کشور در تمام ایام سال و حتی روزهای تعطیل نیز به متقاضیان خدمات ارائه می شود.
رحیمی گفت: ارائه خدمات الکترونیکی در گمرک و حذف کاغذ و عدم نیاز به مراجعه حضوری برای پیگیری ها کمک زیادی به روان سازی امور خصوصا در حوزه تولیدات داخلی کرده است.
وی افزود'در حال حاضر امور مربوط به صادرات محصولات داخلی در گمرک تنها کمتر از یک روز کاری زمان نیاز دارد.

**فارس در میان باشگاه فولادی های کشور
رئیس سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان فارس نیز در این نشست تخصصی گفت: در حوزه تولیدات داخلی برای نخستین بار استان در سال گذشته موفق شد معادل 200 میلیون دلار شمش فولادی صادر کند و با این حجم از صادرات برای نخستین بار به باشگاه فولادی و صادراتی کشور پیوست.
علی همتی همچنین به صادرات 15درصدی کود اوره و آمونیاک در سال 96 اشاره کرد و ادامه داد:علاوه‌بر این، در صادرات سرب و روی فیروزآباد 67درصد، صادرات سرامیک 20درصد و صادرات سیمان کلیکر نیز شاهد افزایش 51درصدی در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن بوده‌ایم.
وی به افزایش صادرات فرش دستباف پس از برجام نیز اشاره و بیان کرد: صادرات فرش دستباف افزایش 34درصدی در سه سال اخیر داشته است.
این مقام مسئول همچنین میزان صادرات محصولات پالایشگاهی شیراز را با 155درصد افزایش در سال 96 نسبت به سال 95 اعلام کرد.

**رشد چشمگیر شرکت های دانش بنیان در چهار ساله اخیر
همتی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و بیان داشت: در سال 92 تنها یک شرکت دانش‌ بنیان در استان فارس وجود داشت که این تعداد در سال 93 به 28 شرکت افزایش یافت.
وی گفت: تعداد این شرکت‌ها در سال 94 به 67 شرکت، در سال 95 به 95 و در سال 96 به 121 شرکت رسیده درحالی که چهارسال پیش از این تاریخ تنها یک شرکت در این پارک مستقر شده بود.
همتی عنوان کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان خارج از مجموعه پارک علم و فناوری 85 شرکت است که در دانشگاه‌های مختلف و خارج از این مجموعه فعالیت می‌کنند.
وی همچنین اعلام کرد: برای شرکت‌های دانش‌ بنیانی که در مجموعه پارک علم و فناوری مستقر هستند، درصورتی که موفق به تجاری‌ سازی کالای خود شوند، پروانه بهره‌ برداری صادر می‌شود تا بتوانند با هزینه اندک به تولید در سطح استان ادامه دهند.
رئیس سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان فارس بیان کرد: برای حمایت از کالای ایرانی اقداماتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته است که یکی از آن‌ها اعلام ممنوعیت واردات 1400 قلم کالا باهدف حمایت از تولیدکنندگان درون کشور است و می‌تواند نقطه امیدی برای بهره‌برداری مطلوب شرکت‌ها در فضای کسب و کار و تولید باشد.
همتی همچنین به افزایش میزان تعرفه‌های گمرکی برای واردات کالاهایی اشاره کرد که در سطح ملی به میزان نیاز داخلی تولید نمی‌شود و این اقدام را گامی مؤثر برای حمایت از کالای داخلی برشمرد.
9873/7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.