سید مرتضی موسوی دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کودک‌‌ آزاری یکی از مسائلی است که بتازگی از زیرپوست جامعه به مرحله آشکارشدگی رسیده است.
وی با بیان اینکه کودک آزاری طیف وسیعی از آزار‌های جسمی و جنسی عاطفی و روحی و استثمار کاری را دربر می‌گیرد، اضافه کرد: بیشترین آمار کودک‌ آزاری مربوط به کودک‌ آزاری عاطفی است مثلا هنوز در فرهنگ ما جا نیفتاده که اخم‌ کردن به کودکان و بی‌ توجهی به پرسش‌های آنان و سرگرم کردن ‌آن‌ها با دروغ ‌گویی نوعی آزار به شمار می‌رود.
موسوی بیان داشت: در کشور ما والدین مالکیت‌ مدارانه به کودکان نگاه می‌ کنند و خطابودن این دیدگاه هنوز از نظر قانونی و فرهنگی برای خانواده‌ها و مجامع قضایی تبیین نشده است.
موسوی اعلام کرد: آموزش مسائل جنسی نیز با هدف آگاهی‌ بخشی و پیشگیری از آزار کودکان در مهد‌‌های کودک‌ با زبان ساده اجرا می‌شود البته این آموزش‌ها هنوز به ‌دلیل مسائل ایدئولوژیک و فرهنگی جامعه چندان باز نمی‌شود اما باید بیشتر به آن پرداخته شود.
مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای ثابت کنوانسیون دفاع از حقوق کودکان است افزود: هنوز بسیاری از قوانین در این زمینه اجرایی نشده و زمینه فرهنگی این مسائل فراهم نشده است.

** مسائل اجتماعی نباید ماهیت سیاسی بیابند
موسوی گفت: مسائل اجتماعی نباید ماهیت سیاسی بیابند و بر آن ها سرپوش گذاشته شود، بلکه باید با دید واقعی و تیزبین رصد شوند و با درنظر گرفتن حساسیت‌ها و آموزش‌های بموقع افراد، جامعه را از مسائل و مشکلاتی که در آینده ممکن است رخ دهد، آگاه ساخت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مداخله اورژانس اجتماعی در مسائلی همچون کودک آزاری گفت: دولت در برنامه ششم توسعه موظف است طی پنج‌سال 25 درصد آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد و بنا بر قانون همه شهر‌های کشور با محوریت سازمان بهزیستی باید تا آخر برنامه ششم به اورژانس اجتماعی مجهز شوند.
موسوی بیان کرد: بر این اساس در سال گذشته 140 اورژانس اجتماعی در کشور راه‌اندازی شد که 15 اورژانس به استان فارس اختصاص داده شد؛ بدین‌ترتیب 22 شهر از 29 شهر استان به اورژانس اجتماعی مجهز شده است.
مدیرکل بهزیستی فارس وظیفه اورژانس اجتماعی را ورود به همه مسائل و چالش‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی خواند و بیان داشت: کودک‌آزاری، همسرآزاری، خودکشی، اعتیاد و طلاق ازجمله مسائل و مشکلاتی است که در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی به‌ واسطه اورژانس اجتماعی بررسی می‌شود.
وی ادامه داد: خط 123 درقالب اورژانس سیار در کمتر از 20 دقیقه در محل حضور می‌یابد و نحوه کار بدین شکل است که مسائل قابل‌ حل در محل بررسی می‌شود و در غیر این صورت به مراکز ثابت که همان مراکز مدخله در بحران‌های فردی و خانوادگی است، ارجاع خواهد شد.
موسوی بیان کرد: در مراحل بعدی اگر نیاز به نگهداری باشد، از نگهداری موقت 20 روزه تا میان‌ مدت 6 ماهه و دراز مدت به‌ منظور حل مشکلات افراد منظور خواهد شد.
مدیرکل بهزیستی فارس با تأکید بر اینکه مسائل و مشکلات اجتماعی همواره زیر پوست جامعه وجود داشته است، گفت: پیش از این ازآنجا که مرجعی برای رسیدگی مستقیم و فوری به این پرونده‌ها وجود نداشت، این مسائل مبهم مانده بود اما با راه‌اندازی مراکز اورژانس اجتماعی و تبلیغات خوب و اقدام اثربخش مراکز اورژانس اجتماعی، اعتماد مردم به این نهاد بیشتر شد.
وی افزود: استان فارس از لحاظ تعدد مراجعه بیشترین آمار را در بین دیگر استان‌ها داشته است که این موضوع به دلیل طیف وسیع تحت پوشش و نیز فعالیت‌های علمی و مطلوب مراکز و تیم‌های یاری‌ رسان است که اعتماد مردم را جلب کرده و آمار مراجعه به این واسطه افزایش یافته است و این افزایش مراجعه به معنای افزایش آمار کودک‌ آزاری در فارس نیست.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.