علی همتی روز شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس و در نشستی صمیمی با خبرنگاران ایرنا در پاسخ به پرسشی درباره انتقال کارخانجات سیمان، روغن نباتی و پشم‌شیشه شیراز به خارج از محدوده شهر گفت: اولویت حفظ شرایط کاری و ایجاد شغل و نیز تلاش برای بهبود وضعیت اقتصادی، این مساله را به موضوع ثانویه بدل کرده است.
وی با بیان اینکه اولویت اول شیراز اشتغال است، گفت: شرایط فعلی اقتصادی کشور باعث شده است ملاحظاتی برای موضوعات اینچنینی وجود داشته باشد؛ زیرا با انتقال کارخانه‌ها به تعدادی کارگران اجحاف می‌شود و این نگرانی‌ها نیز وجود دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: کارخانه سیمان با فیلترهایی که در فرایند تولید آن تعبیه شده است، برای شهر شیراز آلایندگی ندارد؛ مجموعه پشم شیشه‌ نیز همین وضعیت را دارد و کارخانه روغن نباتی نیز از آنجا که روغن‌کشی ندارد، بوی نامطلوب و آلایندگی ندارد.
همتی افزود: با وجود این اقدامات در راستای سازگاری این واحدها با محیط زیست، عملیات ساخت کارخانه سیمان آغاز شده است که البته باید تلاش بیشتری برای شتاب بخشی به عملیات ساخت آن صورت گیرد.
همتی اظهار داشت: انتقال مجموعه سیمان به خارج از شهر برای این کارخانه عایداتی نیز به همراه خواهد داشت که ازجمله آنها، بهره مندی از ارزش اقتصادی زمین های این کارخانه است؛ با وجود این ما تأکید کرده‌ایم و کمیته‌ محیط زیست هم خواهان شتاب بخشی به انتقال این کارخانه شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس ادامه داد: ساخت مجموعه جدید پشم شیشه در منطقه ویژه اقتصادی شیراز، پیشرفت‌های خوبی در ساخت و ساز داشته است و تقریباً می‌توان گفت غیر از ماشین‌آلات، ساختمان این مجموعه تقریباً نهایی شده است.
وی درباره ساخت کارخانه روغن نباتی در منطقه ویژه اقتصادی اعلام کرد: این کارخانه زمینی در منطقه ویژه تحویل گرفته است و برای ساخت کارخانه به سرمایه‌گذاری نیاز دارد؛ در عین حال چون در وضعیت کنونی تولید روغن‌کشی ندارد، حساسیت‌ها برای انتقال این مجموعه کمتر شده است؛ و‌لی چون این زمین در نقطه فرهنگی شعر شیراز قرار دارد باید جابه‌جایی آن شتاب گیرد.
بر اساس قانون شهرداری ها و بر اساس بند 20 ماده 55 آن، مقرر شده که همه صنایع آلاینده درون شهر باید به خارج از شهر منتقل شوند.
شرکت روغن نباتی شیراز در سال 1333خورشیدی در ابتدا با عنوان کارخانه پنبه پاک کنی در مکانی که در آن زمان حومه شهر شیراز محسوب می شد و به گود خزینه اشتهار داشت و هم اکنون به بولوار چهل مقام مشهور است، در زمینی به مساحت 93 هزار و 750 مترمربع احداث شد.
این کارخانه به مرور زمان در بافت مسکونی و فرهنگی شهر قرار گرفته است و اینک همسایه دیوار به دیوار دانشکده ادبیات است و با اندکی فاصله نزدیک آرامگاه حافظ قرار دارد.
شرکت پشم شیشه ایران از سال 1343 در تهران و از سال 1357 در شهرک احمدآباد شیراز فعالیت خود را آغاز کرد و ظرفیت اسمی این کارخانه در شیراز 9 هزار تن در سال و ظرفیت واقعی بیش از هشت هزار تن پشم شیشه در سال است.
این کارخانه در منطقه احمدآباد واقع در پشت باغ جنت شیراز واقع شده است.
شرکت سیمان فارس از نظر قدمت دومین کارخانه سیمان در استان فارس و کشور است که به علت مشکلات زیست محیطی در حال انتقال به شهرستان خرامه است.
کلنگ احداث واحد سه هزار و 300 تنی شرکت سیمان فارس در خرامه 25 اردیبهشت سال 93 با حضور مسئولان کشوری و استانی به زمین خورد و عملیات انتقال این واحد صنعتی به شهرستان خرامه آغاز شد.
7375/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.