حمید ظهرابی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جلب مشارکت مردم برای احیای تالاب ها و جریان سازی های اجتماعی و توسعه فعالیت های بومی و محلی با هدف تامین حقابه تالاب ها از جمله مواردی است که دولت به دنبال اجرای آن است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: 28 تالاب کشوربر اثر تداوم خشکسالی ها دچار آسیب جدی شده اند و بین 40 تا 90 درصد این شمار از تالاب ها ، به خاستگاه گرد و غبار در کشور تبدیل شده اند.
ظهرابی افزود: 250 تالاب در کشور شناسایی شده اند که از این تعداد 105 تالاب به طور دقیق مورد مطالعه قرار گرفته اند و مشخص شده است که 28 تالاب آسیب جدی دیده است.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشورگفت: درسایه مدیریت جامع زیست محیطی و مشارکت جوامع محلی و بومی و حفاظت از تالاب ها و سرمایه گذاری میراث فرهنگی می توان از ظرفیت های گردشگری تالاب ها استفاده بیشتری کرد و این روند موجب توسعه اقتصادی و فرهنگی مناطق خواهد شد.
وی بیان کرد:در محیط زیست طبیعی حفاظت زیست بومی به عنوان سیاست اصلی دنبال می شود، اگر همه قوانین را حاضر و آماده بخواهیم مرتکب اشتباه بزرگی می شویم، نباید منتظر تامین امکانات باشیم تا کار انجام شود، باید شجاعانه در جهت رفع چالش ها قدم برداریم و شیوه حفاظت از تنوع زیستی را در کشور تغییر دهیم.
ظهرابی افزود: با جرات می توان گفت که ما در حفاظت از تنوع زیستی در بسیاری از مناطق شکست خورده ایم زیرا بر اساس نگاه موجود منافع ما با منافع جامعه بومی و محلی در تضاد است و تا زمانی که این تضاد و مناقشه رفع نشود در حفاظت از مناطق و تالاب ها موفق نخواهیم بود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: برخی اقدامات مانند فشار بیش از توان ظرفیت به حوضه های آبخیزداری، برداشت بی رویه و بیش از تحمل از محیط و برخی سوء مدیریت ها این شرایط را برای تالاب های کشور رقم زده است.
ظهرابی درباره وجود معادن در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست گفت: متاسفانه قانون اصلاح معادن زمانی اتفاق افتاد که سازمان محیط زیست نقش خود را به عنوان متولی محیط زیست ایفا نکرد و امروز با قانونی مواجهیم که یک جانبه به سمت بهره برداری از منابع می رود.
وی افزود: البته امروز خوشبختانه وزارت صنایع با ما و حساسیت های زیست محیطی همراه است و تاکید و فشار گذشته را برای بهره برداری از معادن دراین مناطق ندارد.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.