در همین حال، شرکت توزیع برق شیراز روز سه شنبه جدولی را منتشر و اعلام کرد که شهروندان می توانند بر اساس این جدول، از زمان قطعی برق منطقه محل سکونت خود مطلع و با برنامه ریزی مناسب با مشکلات کمتری روبرو شوند.
در این جدول، شهر شیراز به 6 منطقه تقسیم بندی شده است و حد فاصل ساعت 8 تا 24 ، برای هر 2 ساعت خاموشی احتمالی برق یک منطقه اعلام شده است.
روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز ضمن اعلام شماره تلفن 121 برای اعلام بروز مشکلات توسط شهروندان، اعلام کرده است که برای تعیین گروه، باید پس از اولین خاموشی 2 ساعته به این جدول مراجعه شود و با تطبیق ساعت خاموشی و روز خاموشی گروه بندی مشخص می شود.

** قطعی ناگهانی برق، مشکلی سراسری
مشکل قطعی برق شهر شیراز از یک هفته گذشته تاکنون، مساله ای سراسری است و منحصر به این شهر نیست.
با گرم شدن هوا، پیک مصرف برق کشور به 55 هزار و 432 مگاوات رسیده، آن هم در شرایطی که تولید نیروگاه های برقآبی کاهش یافته است و تجهیزات انتقال برق نیز زمانی که مصرف برق از حدی بیشتر شود، پاسخگوی کل تقاضاها نیست.
بنا بر اعلام «همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، با توجه به کاهش نزولات آسمانی، 4600 مگاوات از ظرفیت 9600 مگاواتی نیروگاه های برقآبی کشور امسال کاهش یافته است.
این مقام مسئول با یادآوری سهم قابل توجه وسایل سرمایشی در افزایش مصرف برق در کشور گفت: از 54 هزار مگاوات مصرف برق در زمان پیک، 20 هزار مگاوات مربوط به تجهیزات سرمایشی است.
معاون وزیر نیرو در تشریح بزرگی این عدد گفت: 20 هزار مگاوات معادل کل مصرف برق چهار کشور همسایه ایران است.
حائری صرفه جویی 10 درصدی را زمینه ساز گذر از تابستان گرم امسال عنوان کرد و اظهار داشت: اگر مصرف برق در جامعه اصلاح شود، یک سوم ظرفیت های نیروگاهی ایجاد شده، اضافه خواهند بود؛ به عبارتی دیگر، در صورت درست مصرف کردن برق، نیاز کشور با فعالیت دو سوم از ظرفیت نیروگاهی کشور تامین می شود.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در دیدار اخیر خود با استاندار فارس نیز گفت: برای استفاده بهینه از منابع موجود انرژی تنها راه پیش رو صرفه جویی در مصرف است و این کار مستلزم همکاری آحاد جامعه است تا بتوانیم تابستان امسال را هم بدون خاموشی و قطع برق پشت سر گذاریم.

** مشکلات غیرمنتظره برای شهروندان
توزیع برق تا هفته گذشته بدون هیچ مشکلی در حال انجام بود اما از آن زمان تاکنون، شهروندان برخی شهرها از جمله تهران و شیراز با قطعی های مکرر مواجه شده اند.
یکی از چالش هایی که مردم در چنین شرایطی با آن مواجه می شوند، ناشی از بی اطلاعی نسبت به زمان قطعی برق است زیرا در چنین شرایطی ممکن است شهروندان در آسانسور باشند یا قصد باز یا بسته کردن درب پارکینگ های اتوماتیک را دارند و ... که در این صورت باید منتظر وصل شدن برق باشند.
این مساله گلایه های دیگری نیز به همراه داشته است و آن اینکه، با قطع شدن برق در هوای گرم تابستان، آنها از زمان های این قطعی روزانه بی اطلاعند؛ در چنین شرایطی، سامانه 121 شرکت برق نیز پاسخگو نیست زیرا بسیاری از مردم به صورت همزمان با این سامانه تماس می گیرند.

** چرایی قطعی برق بدون اطلاع رسانی به شهروندان
با توجه به این مسایل، مسئولان شرکت برق بعد از قطع شدن در در روزهای اخیر، حداقل می توانستند با انتشار اطلاعیه ای، چرایی این مساله را اعلام کنند تا شهروندان برای پیشگیری از مواجه شدن با مشکلاتی که به یکباره از این قطعی برق برای آنها ایجاد می شود، اقدامات لازم را انجام دهند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز درباره چرایی قطعی برق بدون اطلاع رسانی به شهروندان گفت: قطع برق در برخی از مناطق بخاطر افزایش بار شبکه اعمال می شود و به درخواست ما نیست، دیسپاچینگ مرکزی از تهران این کاهش بار شبکه را درخواست می کند و ما تنها مجری این خواست هستیم تا شبکه توزیع برق به تعادل برسد.
جلال زراعت پیشه افزود: با افزایش دما و افزایش مصرف برق در نیمروز و آغاز شب این دو زمان به عنوان نقاط اوج مصرف تعیین شده است و چه بسا دراین ساعات توازن تولید و مصرف برق بهم بخورد بنابر این برای رسیدن به توازن اعمال خاموشی برق اجتناب ناپذیر است زیرا نمی توان تصور کرد که مصرف برق بیشتر از تولید باشد.
وی ادامه داد : نقاط مختلف شیراز و حوزه تحت پوشش این شرکت به شش نقطه تقسیم بندی شده است، این شش نقطه بر اساس اولویت های تعیین شده در صورت به هم خوردن توازن تولید و مصرف دچار خاموشی می شوند، سعی کرده ایم با برنامه ریزی دقیق طوری عمل کنیم که گروهی که امروز خاموشی دارد فردا باز هم دچار خاموشی نشود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز افزود: برخی از مناطق حساس از جمله بیمارستان ها هیچگاه در برنامه خاموشی قرار ندارند، در عین حال مناطق ششگانه نیز با اعمال مدیریت مصرف کمترین میزان خاموشی را خواهند داشت.
این مقام مسئول گفت: برای اعمال نظر دیسپاچینگ ملی خیلی نمی توان برنامه محور عمل کرد و خاموشی ها را پیش بینی کرد، چه بسا امروز این خاموشی اعلام شود اما تا چند روز ما نیاز به اعمال برنامه خاموشی نداشته باشیم.

** نگاهی به وضعیت تولید برق در فارس
اسماعیل تبادار استاندار فارس اخیراً در بیان گزارشی از وضعیت تولید برق در این استان گفته است: کاهش شدید بارندگی در سال 96 موجب از مدار خارج شدن نیروگاه های برق آبی و در نتیجه کاهش تولید برق در تابستان امسال شده است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای فارس نیز یازدهم تیرماه جاری در نشستی خبری با اشاره به افزایش 160 مگاوات تولید برق در نیروگاه جهرم که امسال به شبکه پیوست گفت: معادل همین مقدار استان فارس امسال کمبود برق دارد که امید است با صرفه جویی هایی که اعمال می شود بتوانیم از نقطه اوج مصرف عبور کنیم.
عبدالعزیز کریمی افزود: مصرف سال گذشته در استان فارس نسبت به سال قبل از آن با 8.5 درصد افزایش روبه رو بود، امسال نیز ما خود را برای افزایش مصرف تا پنج درصد بیشتر آماده کرده ایم.

** راه حل: مشارکت عمومی برای صرفه جویی 10 درصدی
اگرچه انتظار می رفت وزارت نیرو و در مقیاس کوچک تر، شرکت توزیع برق شیراز با توجه به تکرار این شرایط در سال های گذشته، شرایط کنونی را پیش بینی و برای آن اقدامی عملی می کرد اما اکنون برطرف کردن بسیاری از این مشکلات از جمله کمبود منابع آب و افزایش دما از توان آنها خارج است؛ در این شرایط شهروندان می توانند با کاهش مصرف و بکارگیری راهکارهایی ساده جلوی خاموشی های گاه و بیگاه را بگیرند.
کریمی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای فارس معتقد است: 10 درصد صرفه جویی در مصرف برق، مصرف می تواند ما را بدون تنش و کمبود از این نقطه اوج عبور دهد.
استاندار فارس هم بر مسئولیت دستگاه های اجرایی در صرفه جویی همگام با شهروندان تاکید کرده است.
تبادار گفت: با توجه به کمبود بارش ها و شرایط ویژه کشور، دستگاه های اجرایی استان باید در زمینه صرفه جویی در مصرف برق پیشگام باشند، وضعیت مصرف برق آنها گزارش شود و میزان صرفه جویی هر یک از دستگاه ها به صورت مقایسه ای مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
وی افزود: میزان مصرف برق هر سال افزایش می یابد و با توجه به این که با کاهش بارش ها مواجه هستیم باید برای مدیریت تقاضای مصرف برق، برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.
تبادار، انجام فعالیت های فرهنگی برای آگاه شدن مردم از وضعیت تولید برق و ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی را ضروری دانست و گفت: همراهی مردم، می تواند موجب موفقیت کشور در مدیریت میزان مصرف برق شود.
استاندار فارس افزود: موضوع کنترل میزان مصرف برق، دغدغه ای اساسی و ملی است و به همین سبب و قبل از مصوبه دولت، ما بر اساس اختیارات قانونی، ساعت کار اداره ها در شهرستان های گرمسیری این استان را تغییر دادیم تا میزان مصرف برق دستگاه های اجرایی در این شهرستان هاکاهش یابد.
یدالله رحمانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس هشتم خرداد 97 در ابلاغیه ای اعلام کرد: ساعت کار اداره های دولتی، نهادها و موسسه های عمومی در شهرستان های لارستان، لامرد، مُهر، گراش، خنج، فسا، داراب، جهرم، زرین دشت، کازرون، ممسنی، رستم، فراشبند و قیرو کارزین از اول تیرماه تا آخر مرداد 97 از ساعت 6:30 تا 13:30 تعیین شده است.

** افزایش بهای برق بانک ها از ساعت 11 تا 17
علاوه بر پیشنهاد صرفه جویی شهروندان و ادارات، گزینه دیگری بر روی میز شرکت توزیع برق شیراز برای گذر از فصل گرم سال قرار دارد.
زراعت پیشه مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز در این باره گفته است: بر اساس طرحی که از اردیبهشت 97 در شیراز اجرا شده است، ساعت اوج مصرف در کنتور همه بانک های شیراز اصلاح شده و ساعت 11 تا 15 به عنوان ساعت اوج مصرف با تعرفه خاص این ساعات برای کنتورها تعریف شده است تا در صورت زیاده روی در مصرف برق بهای بیشتری پرداخت شود.

** مقابله با پدیده روزافزون ریسه های نورانی
در سال های گذشته، برخی واحدها و مراکز تجاری شیراز از ریسه های نورانی برای جلب توجه مشتریان به این مراکز استفاده می کنند، موضوعی که به نوبه خود، مصداق زیاده روی در مصرف برق و به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز، شب ها بیشترین فشار را بر شبکه توزیع وارد می کند.
زراعت پیشه در این باره از تشکیل گشت های سیار برای مقابله با ریسه های نورانی سخن گفته و افزوده است: این گشت ها با واحدهایی که مصرف بی رویه برق در شب و در ساعات اوج مصرف داشته باشند با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی برخورد می کنند.

** ماهی گیری از آب گل آلود
قطعی برق در بازار وکیل شیراز که در چند روز گذشته و همزمان با دیگر نقاط این شهر رخ داد موجب شد کسبه این بازار کار و کسب را رها کنند که برخی از کاربران شبکه های اجتماعی این تعطیلی را به عنوان اعتراض توصیف و سعی کردند از آب گل آلود ماهی بگیرند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز در این زمینه پاسخ روشنی دارد : قطع اخیر و چند روز گذشته برق در بازار وکیل شیراز بر اساس برنامه زمان بندی خاموشی ها به درخواست دیسپاچینگ مرکزی بود.
وی گفت: شبکه های برق استانی و شهرستانی نیست و یک شبکه ملی وجود دارد، تصمیم گیری در باره خاموشی ها نیز به صورت ملی در سطح کشور انجام می گیرد ، چه بسا این قطع برق شامل پاساژها، مراکز تجاری ازجمله بازار وکیل شیراز و سایر نقاط باشد و نباید آن را به مسایل دیگر گره زد و مرتبط دانست.
این روزها باری دیگر اهمیت صرفه جویی در مصرف برق به عنوان مسئولیت اجتماعی تک تک شهروندان جلوه گر شده است و مردم می توانند با برداشتن گام هایی مشترک در کاهش 10 درصدی مصرف به ویژه در زمان اوج مصرف، زمینه گذر جامعه از شرایط کمبود برق و عبور از تابستان گرم را فراهم کنند.
9873/ 6113/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.