عبدالصاحب قائمی دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از 4500 هکتار نخیلات شهرستان کازرون چهار هزار هکتار آن به دلیل کم آبی، دچار افت محصول شده است.
مدیر جهاد کشاورزی کازرون بیان کرد:همچنین از 4200 هکتار مرکبات و حدود 2600 هکتارسطح زیر کشت انار در مجموع 1000 هکتاراز در ختان مرکبات و انار این شهرستان از آب افتاده است.
وی ادامه داد: 30 هکتار از مرکبات کاملا خشک شده است و بقیه هم تنها با تانکرسیار آبرسانی می شود تا از خشک شدن درختان جلوگیری شود.
قائمی افزود: این کم آبی در نخیلات و مرکبات باعث کاهش 30 تا 40 درصدی عملکرد محصول در آینده خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزی کازرون اضافه کرد: از اردیبهشت 97 نسبت به سال قبل در همین ماه حدود 3 متر افت آب های زیرزمینی داشته ایم که بیشترین افت در دشت قائمیه با حدود 6 متر و دشت ملا اره بخش جره و بالاده با حدودیک مترو نیم کمترین افت دارد.
قائمی افزود: این افت آب های زیر زمینی در شهرستان کازرون نسبت به سال 74 حدود 18 متر افزایش نشان می دهد.
مدیر جهاد کشاورزی کازرون با اشاره به اجرای طرح های کم آب برگفت: کشت و توسعه 38 هکتار گیاهان دارویی، استفاده از ارقام زودرس و میان رس در کشت ذرت و کاهش برداشت ذرت از دانه ای به علوفه ای و اجرای طرح گلخانه ای و اجرای طرح آبیاری نوین در مزارع و ممنوعیت کشت برنج در شهرستان کازرون از جمله این طرح هاست.
وی افزود: برای رفاه کشاورزان در زمینه اجرای طرح آبیاری موضعی و قطره ای و نواری در هرهکتار 10 میلیون تومان، برای اجرای آبیاری ماشینی (گان-سیترپوت) هرهکتار 8 میلیون تومان و آبیاری بارانی هرهکتار 6 و نیم میلیون تومان و آبیاری بصورت تجمیعی هر هکتار 50 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.
قائمی ادامه داد: طرح جدیدی که برای صرفه جویی آب در شهرستان کازرون در حال اجراست طرح جلوگیری از تبخیر و تعرق خاک و آب کشاورزی به نام طرح سایبان است که در این طرح با پوشش توری برروی درختان می توان 6 الی 7 روز زمان آبیاری به باغ ها را کاهش داد.
کازرون در 120 کیلومتری غرب شیراز است و به داشتن پرتقال مرغوب با نام شاپوری و خرمای کبکاب خشت مشهور است.
7372 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.