به گزارش ایرنا در این نشست همچنین به مسائلی همچون نبود حامی مالی، واگذاری تیم‌های فارس به دیگر استان‌ها، وضعیت ناگوار مالی و نبود حمایت‌های روانی از تیم‌ها پرداخته شد.
همگان در این میزگرد بر این موضوع تأکید کردند که حضور تیم‌های فوتبال فارس به ویژه در لیگ برتر خواسته مهم جوانان است و به ‌مثابه ضرورتی مهم به ‌شمار می‌رود.
رئیس هیات فوتبال شیراز با انتقاد از عدم حضور بزرگان فارس در این میزگرد به رغم دعوت قبلی گفت: در نبود افرادی همچون غلامحسین پیروانی، آیت اللهی ، کامیاب، کلانتری و صالحی این میزگرد به نتیجه‌ مطلوب مدنظر نمی‌رسد؛ زیرا امثال غلام پیروانی آبدیده شده‌اند و تجارب آن‌ها امروز بیش از هر چیز دیگر به‌کار می‌آید.
کاووس عباسی با تأکید بر ضرورت حضور صاحب‌ نظران و کارشناسان در میزگرد‌ها و جلسات بیان کرد: کارشناسان باید در برنامه‌های اینچنینی حضور یابند و صحبت کنند زیرا تیم فوتبال ما در لیگ برتر ویترین شهرمان است و افزون بر بهبود وضعیت ورزش باعث جهش اقتصادی نیز می‌شود.
وی بیان داشت: در فوتبال مردان تیم‌های شیرازی به دو تیم تقلیل یافته‌اند. پیش از این تیم شهید باقری گویم را در زیرگروه داشتیم، فجر و برق را در لیگ یک و قشقایی را در لیگ دسته دو.
عباسی عنوان کرد: برای نجات تیم‌ها با هرکس که می‌شد تماس گرفتیم اما حامی مالی نیافتیم و حاضر شدیم تیم60 میلیونی را 40 میلیون بفروشیم که به خارج از استان نرود ولی هیچکس حمایت نکرد.

** امتیاز قشقایی فارس به تهران فروخته شد
رئیس هیات فوتبال شیراز اعلام کرد: تیم قشقایی به تهران فروخته شده است و در هفته‌های آتی منتقل می‌شود و با آنکه مدیرکل ورزش و جوانان برای جلوگیری از این اتفاق تلاش‌های بسیاری کرد، کسی در شهر نبود که این تیم را بخرد و مانع از خروجش از شیراز شود.
عباسی افزود: اینقدر وضع مالی نامناسب است که برای تأمین هزینه داوران نیز باید دستمان را به سمت اداره کل ورزش و جوانان دراز کنیم.

**حامیان بومی، استان خود را فراموش کرده‌اند
عباسی با انتقاد از اسپانسر‌های استان فارس همچون سیمان لامرد و استهبان که از تیم‌های استقلال و پرسپولیس حمایت می‌کنند و تیم‌های شهر و استان خود را رها کرده‌اند، ابراز کرد: این در حالی است که برای نمونه تیم شاهین بوشهر با حمایت شهردار و نماینده مجلس و رئیس شورای شهر در بازی‌ها شرکت می‌کند و همین اعلام حضور و حمایت‌ها تیمی موفق را ساخته است و ما هنوز شعار می‌دهیم.
وی افزود: اگر امروز یک نفر از فارس مربی شود، 50 مربی هم‌استانی‌اش او را می‌کوبند و از هیچ حمایتی برخوردار نیست.
عباسی بیان داشت: حضور تیم‌های فارس در لیگ برتر باعث گردش اقتصادی می‌شود و اشتغال‌آفرینی‌ می‌کند اما مسئولان هیچ زمانی به ‌موقع به میدان نیامده‌اند و به همین دلیل وضعیت مناسبی نداریم.
وی با اشاره به اهمیت فعالیت رسانه‌ها در صعود یا سقوط تیم‌ها ابراز کرد: رسانه‌ها نقش مثبت و منفی بسیاری در فوتبال ایفا می‌کنند. آن‌ها می‌توانند وضعیت تیمی را متزلزل کنند یا به رشد آن تیم یاری رسانند.
عباسی بیان کرد:مطرح کردن این پرسش که چرا کسی از تیم‌های فارس در فهرست تیم ملی قرار ندارد، با حضور کارشناسان میسر است، آن‌ها هستند که باید بیایند و برنامه دهند و نقاط ضعف و قوت را برای رفع این مشکل بررسی کنند.
رئیس هیات فوتبال فارس با اشاره به عمر کوتاه ورزشی فوتبالیست‌ها گفت: بازیکنان ما به اصفهان و اهواز و دیگر شهر‌ها کوچ می‌کنند زیرا تامدت محدودی توان بازی کردن دارند و واضح است تا زمانی که از امکانات و سرمایه برخوردار نباشند، در شیراز نمی‌مانند و به دیگر تیم‌ها ملحق می‌شوند.

** شاهکار بانوان با دست خالی
وی با اشاره به عملکرد پذیرفتنی تیم بانوان فارس گفت: بانوان با آنکه از لحاظ امکانات درحد صفر هستند، در سال گذشته به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌اند؛ چه در لیگ برتر فوتبال و چه در فوتسال.
عباسی ادامه داد: تیم بانوان با دست خالی شاهکار کرده است و متأسفانه ما نیز نتوانستیم کمک چندانی به آن‌ها کنیم و وقتی اسپانسر‌ها منابع مالی خود را صرف تیم‌های خارج از استان می‌کنند، شاهد این هستیم که بانوان ما با اتوبوس بروند کرمان و همین اتوبوس در راه خراب شود به جای اینکه با هواپیما بروند.
وی با بیان اینکه تنها در یک زمین شیراز 937 بازی انجام شده است، گفت: وقت زمین‌ها حتی تا ساعاتی بعد از نیمه شب هم پر است اما هیچ مسئولی تاکنون از این وضعیت بازدید نکرده است چه در حوزه بانوان و چه در فوتبال آقایان.

** نظرات دائم ‌الانتقاد‌ها گرفته شود
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس نیز در این میزگرد با انتقاد از غیبت افراد مطرح در این جلسه گفت : اداره کل ورزش و جوانان اگر در اول فصل به تیم‌ها کمک مالی کند، ده‌ها برابر پرداخت پول در آخر فصل اثر خواهد داشت.
علی رضایی افزود: یکی از وظایف اداره کل ورزش و جوانان حمایت از هیات فوتبال است و باآنکه باشگاه‌های فارس خصوصی است اگر برای آن‌ها برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد، می‌توانند موفق شوند و مایت‌ از هیات فوتبال باعث اقتدار فوتبال خواهد شد.
وی بیان داشت:همان بزرگانی که امروز حضور نیافتند، فردا اولین افرادی هستند که علیه این نشست مطلب می نویسند و ضروری است نظرات دوستان، مخصوصاً دائم الانتقادها نیز گرفته شود.
رضایی گفت: در طول تاریخ ورزش فارس در هیچ دوره ای اداره کل ورزش و جوانان به اندازه سال گذشته از تیم‌های ورزشی به‌خصوص فوتبال حمایت نکرده است؛‌ چه به‌صورت مستقیم چه غیر آن.
رضایی افزود: این اداره کل علاوه بر صدا و سیما با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز وارد مذاکره شده است و کمک‌هایی از این دو دریافت کرده است.
وی میزان کمک‌های اداره کل ورزش و جوانان را به فوتبال بالغ بر 20میلیارد ریال به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اعلام کرد و بیان داشت:جز این‌ مبلغ با در اختیار گذاشتن اماکن ورزشی و پرداخت هزینه داوران نیز آنچه را لازم بوده است برای صعود تیم‌ها فراتر از حد توان خود انجام داده‌ایم.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس ابراز کرد: قانون به این اداره کل مجوز کمک به تیم‌های حرفه‌ای را نمی‌دهد و تاکنون هرچه کمک کرده‌ایم خارج از چارچوب قانون بوده است و شاید زمانی مدیر کل مجبور به پاسخگویی شود.

**جای تعصب استانی در فوتبال فارس خالی است
رضایی با اشاره به اینکه نبود صنایع بزرگ در استان فارس برای حمایت مالی از تیم‌های ورزشی معضل بزرگی است، بیان کرد: افزون بر این نبود تعصب و عرق استانی نیز در مسئولان کم است و صاحبان تیم‌های ورزشی هم به فکر تیمشان نیستند.
وی بیان داشت: اداره کل ورزش و جوانان حتی از محل بودجه جوانان نیز به فوتبال کمک کرده است و برای نمونه در یک فقره به تیم قشقایی 20 تا 30 میلیون تومان به‌صورت چک پرداخت شده است اما به ‌نظر می‌رسد خود مسئولان هم علاقه‌‌ای به صعود ندارند.
رضایی با اشاره به ادغام تیم قشقایی با برق ابراز داشت: هر تیم لیگ دسته اول به دستکم 5 میلیارد تومان نیاز دارد تا در کورس صعود قرار گیرد، با این وضعیت آیا مکانیزمی تعریف شده که قشقایی بتواند این هزینه را تأمین کند؟
وی افزود: گرچه تیم قشقایی هم میدان‌دار خوبی است و هم از تعصب و ظرفیت اجتماعی برخوردار است، این مسائل فقط تا 10 بازی به کمک تیم خواهد آمد و در ادامه به صرف هزینه نیاز است.
رضایی با اشاره به وضعیت ورزش بانوان نیز اظهار داشت: بانوان ورزشکار حق دارند گلایه‌مند باشند. آن‌ها تا سطح یک پیش رفتند اما منابع کافی برای تغذیه تیم بانوان وجود ندارد.

**رسیدن به لیگ برتر یک خواست اجتماعی است
رضایی بیان کرد: استان فارس برای آنکه در ویترین تیم‌های کشور باشد تلاش بسیاری کرده است و رسیدن به این موضوع یک خواست اجتماعی است زیرا جوانان استان فارس از اینکه تیم ورزشی مطرحی در کشور ندارد، احساس کمبود می‌کنند.
وی ادامه داد: این در حالی است که خوزستان چهار تیم در لیگ دارد درصورتی که در این حد بهتر از فوتبال فارس نیست و امیدواریم هم باشگاه‌ها در ادامه فعالیت خود مکانیزم‌هایی را برای اداره کل تعریف کنند هم مسئولان در این مکانیزم‌ها نقش خود را ایفا کنند.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس با بیان اینکه این اداره کل هیچ کم و کاستی برای ورزش نگذاشته است عنوان کرد: این بدین معنا نیست که در سال‌های آینده وظیفه‌ای ندارد، بلکه با توان بیشتر از ورزش حمایت خواهد کرد اما نباید از یاد برد که یک دست هم صدا ندارد.

**غیبت بزرگان در بزنگاه‌ها مشکل فوتبال فارس
منوچهر اسدی پویا دبیر سرویس ورزشی روزنامه خبر جنوب نیز با حضور در این نشست بیان کرد: فوتبال برندی فراتر از ورزش است و یکی از مشکلات مهم فوتبال فارس همین غیبت بزرگان در زمان‌های ضروری است.
وی با بیان اینکه برخی بزرگان در زمان مناسب و در جای مناسب بزرگی نمی‌کنند، افزود: بزرگ آن است که در بحبوحه مشکلات دست کوچک را بگیرد و برای مثال در چهار بازی آخر فجر به کلانتری کمک کند.
اسدی پویا عنوان کرد: پیش از برگزاری چهار بازی آخر با تک‌ تک پیشکسوتان تماس گرفته شد و اعلام کردیم برای بهبود وضعیت روحی تیم و برداشتن فشار از بازیکنان در کنار تیم حضور داشته باشند ‌اما بزرگان فوتبال فارس توقع دارند در عکس‌ها یا در مراسم خاص یا در مطبوعات بزرگ باشند.
این خبرنگار ورزشی اظهار داشت: روزی که فوتبال به بزرگانش نیاز داشته باشد کسی را ندیده‌ایم.
وی با طرح این پرسش که جوابگوی مشکلات فوتبال فارس چه کسی است، ابراز داشت: همه کارها باید روی اصول انجام شود، برای نمونه اگر باشگاه قشقایی می‌خواهد تیمی در لیگ داشته باشد، باید به‌درستی آن را مدیریت کند.
اسدی پویا بیان داشت: ما دوست داریم مسئولان از بازی تیم‌ها دیدن کنند اما هیچ وقت بازیکنان ما حتی یک بار هم مسئولی را در کنار زمین ندیده‌اند.
این خبرنگار ورزشی یکی از مشکلات بزرگ فوتبال فارس را مدعی بودن در برنامه‌ریزی عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین اصل برنامه‌ریزی این است که هر چیز در جای خود باشد.

** فوتبال بانوان
راضیه رزمجویی مربی فوتبال گفت: چندین سال است به مربیگری مشغول هستم اما وضع حقوقی مشخصی ندارم و سه ماه است حقوق نگرفته ام.
وی گفت: حقوق حدود 400 هزار تومانی کفاف مخارج مرا نمی دهد با این حال همین مبلغ هم با تاخیر پرداخت می شود.
این مربی فوتبال گفت: برای تمرین، توپ کافی نداریم و شرکت کنندگان در تمرین و کلاس ها از این نظر با مشکل مواجه هستند ضمن اینکه از آموزش های جدید بی بهره هستیم و در چنین شرایطی استعداد یابی بی معنی شده است.
ندا روستا بازیکن فوتبال گفت: برای اعزام تیم ها به خارج از استان، باید سواراتوبوس های نامناسب شویم و حتی تاوان اختلافات باشگاه ها و شرکت های اتوبوسرانی را نیز بپردازیم.
وی گفت: راننده اتوبوس تیم ما هنگام برگشت از غرب کشور به شیراز، این وسیله نقلیه را در شمال استان فارس نگه داشت و گفت تا بدهی من را ندهند، حرکت نمی کنم و ما ساعت سه بامداد در سرما درون اتوبوس حبس شدیم.
/ 7375 / 7368/1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.