حجت ‌الاسلام و المسلمین حسین امیدی سه‌ شنبه در گفت‌ و‌گو با ایرنا درباره اجرای طرح اوقات فراغت در کانون‌های فرهنگی مساجد گفت: برنامه تابستانه این کانون‌ها طبق سنوات گذشته با تکیه بر برنامه‌ریزی بومی و محلی که در هر منطقه متفاوت است، برگزار می‌شود.
وی برای نمونه از شهرستان استهبان یاد کرد و افزود: استهبان با توجه به استعداد‌های فراوان در حوزه قرآنی و نیز وجود مجموعه‌های بیت‌الاحزان رنگ و بوی قرآنی دارد و بیشتر روستاها و کانون‌های فرهنگی آن منطقه با برنامه‌های اینچنینی مأنوس هستند.
امیدی اضافه کرد: در حوزه قرآن به طور خاص 1200 کانون تحت اشراف دبیرخانه کانون‌های فرهنگی مساجد فعالیت می‌کنند که قریب به 30 کانون به ‌صورت تخصصی، تنها در این زمینه حفظ قرآن، ترتیل، روخوانی، روان‌خوانی و مباحث دیگر قرآنی با حضور استادان متبحر و سرشناس به اجرای برنامه می‌پردازند.
مسئول کانون‌های فرهنگی مساجد فارس همچنین به شهرستان جهرم اشاره کرد و گفت: در کانون‌های فرهنگی مساجد شهرستان جهرم فعالیت‌های دیجیتال و مجازی همچون ساخت پویانمایی و آموزش کودکان و نوجوانان تازه‌ وارد به مسجد در دستور کار قرار دارد و عمده فعالیت‌های فرهنگی و هنری این شهرستان به صورت تخصصی در این زمینه صورت می‌گیرد.
وی بیان داشت:برخی کانون‌ها به ‌‌صورت ویژه در حوزه هنر فعالیت می‌کنند ازجمله در نقاشی، خطاطی، هنرهای تجسمی و دستی که بانوان در این زمینه‌ها بسیار فعال هستنند البته این فعالیت‌ها نیز براساس شرایط بومی، منطقه‌ای و محله‌ای متفاوت است.
این مقام فرهنگی در این زمینه به یکی از کانون‌های شیراز اشاره کرد که با استفاده از وسایل زائد و دورریختنی اثر هنری تولید می‌کند و توانسته‌اند علاوه ‌بر گذران مفید فراغت به اشتغال‌زایی نیز دست یابند.
امیدی حوزه ورزش را از دیگر زمینه‌های فعالیت کانون فرهنگی مساجد خواند و گفت: برخی کانون‌ها در ورزش‌های جسمی و بازی‌های رایانه‌‌ای فعالیت‌های چشمگیری دارند به ‌گونه‌ای که در یکی از شعب کانون در شیراز، حدود 50نفر از بانوان در زمینه ورزش‌های رزمی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند.
مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس با اشاره به اینکه ایجاد هسته‌های پژوهشی در زمینه‌های مختلف در شعب مختلف کانون مورد علاقه دانش‌آموزان و دانشجویان است، تولید آثار فرهنگی از جمله کتاب را از دیگر فعالیت‌های فرهنگی کانون‌های فرهنگی مساجد دانست و ابراز داشت: در زمینه پژوهشی هم‌اکنون 30 گروه پژوهشی به‌ ویژه در شهرستان‌های لارستان و لامرد و فسا بنا بر توان و مقدورات مالی به نشر کتاب و جزوه در زمینه‌های مختلف مشغول‌ هستند.
امیدی فعالیت برخی کانون‌ها را نیز در حوزه کسب و کار برشمرد و گفت:برخی شعب به ‌ویژه در مناطق کم ‌برخوردار به فعالیت‌های اقتصادی حلال و قانونی و نظام‌مند روی‌ آورده اند و برای نمونه می‌توان از یکی از شعب کانون در شهر فسا نام برد که در زمینه اشتغال‌ زایی و مشاوره‌های کسب و کار گام‌هایی ارزشمند برداشته‌اند.
مسئول کانون‌های فرهنگی مساجد فارس تکیه بر فعالیت‌های گوناگون و فراخور حال هر گروه و قشر را از جمله دستاورد‌های این کانون‌ها دانست و تلاش آن‌ها را در جذب مردم به مساجد متناسب با مقتضیات زمانه ستود و ابراز امیدواری کرد با رویکرد‌های تازه بتوان جوانان و نوجوانان را به سمت فعالیت‌های مفید برای کسب مهارت تشویق کرد.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.