حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق مهرابی که به مناسبت یکم تیر ماه سالروز تاسیس سازمان تبلیغات به پرسش های خبرنگار ما پاسخ می داد، گفت: سازمان تبلیغات از جمله یکی از یادگارهای امام راحل است که عمری هم سو با انقلاب دارد و بعد از امام راحل زیر نظر مقام معظم رهبری و بر اساس اساسنامه تعریف شده، مسیر رسیدن به اهداف خود را طی می کند.

وی اولین اولویت سازمان را هدف گذاری و برنامه ریزی و نظارت امور فرهنگی دانست و افزود: یکی از مهم ترین زیر ساخت های اساسی برای تحقق این اهداف، تعامل این سازمان با دیگر دستگاه های فرهنگی و پرهیز از موازی کاری است و تا این اتفاق نیفتد، کارها کلیشه ای می شود که در جامعه نمود اجتماعی پیدا نخواهد کرد. اعتقادم بر این است که کارهای فرهنگی باید نمود اجتماعی داشته باشد. امروز اگر آمار طلاق نگران کننده است و تبعیض و بی عدالتی دامنگیر جامعه است همچنین بنیان خانواده متزلزل شده است به خاطر این است که کارهای فرهنگی نمود اجتماعی ندارد، یعنی ما باید بر اساس آسیب های اجتماعی کار فرهنگی و پژوهشی انجام دهیم تا به نتیجه لازم دست یابیم. امروز موازی کاری و کارهای فرهنگی کلیشه ای نه تنها ثمری ندارد، که گریبان جامعه را گرفته و خود مشکلی مضاعف شده اند. ما انتظار داریم شورای فرهنگ عمومی با نگاهی دیگر امور خود را دنبال کند و در برون رفت از آسیب های اجتماعی که از جمله اهداف سازمان تبلیغات است، گام بردارد. همچنین اعتقا دارم شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای توسعه فرهنگ قرآنی نتوانسته نقش آفرینی کند، در همین راستا انتظارم این است که رسانه ها به این موضوع توجه کنند که سازمان تبلیغات یک دستگاه شکلی نیست و یک نهاد محتوایی است، یعنی نگاه به سازمان تبلیغات باید عوض شود، لذا گاهی اوقات حتی مسئولان و متولیان استان می گویند چرا سازمان تبلیغات بنر و پوستر چاپ و نصب نمی کند! در حالی که رویکرد سازمان تبلیغات از ابتدا و تا زمان پایداری فقط کارهای محتوایی، کرسی های آزاد اندیشی، گفتمان های دانش آموزی و دانشجویی، پاسخ به شبهات دینی و غیره است، یعنی ما الان آماده هستیم که با هم فکری سایر دستگاه ها و صاحب نظران در حوزه های محتوایی به کمک همه علاقمند بشتابیم.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین مهرابی، امروز فضای مجازی که بهترین فرصت ورود به آن برای هدایت نسل جوان است، بدون مدیریت رها شده و آفتی بزرگ است.

وی ادامه داد: امروز مدیریت فضای مجازی، بی صاحب مانده و لذا ضربه های پی در پی بر ما و جامعه وارد می کند و می شود این فضای تهدید را به فرصت تبدیل کرد. امروز نمی توانیم جلوگیری کنیم و از ورود جوانان ممانعت به عمل آوریم؛ اول این که ما باید از این فضا و این تکنولوژی با مدیریت صحیح بهره ببریم و این فضا را بهترین ابزار برای ترویج فرهنگ دین باوری به شمار آوریم.

وی با بیان این که امروز راه برون رفت از آسیب های اجتماعی، کارهای فرهنگی است، افزود: اگر فرهنگسازی کنیم، مردم به اقامه نماز و دادن زکات روی می آورند، لذا امروز تنها با توجه به فرهنگ مسایل ما از جمله امور اقتصادی در کشور ساماندهی می شود و بدون توجه به فرهنگ مسایل، اختلاس ها، فساد اداری و مسایل اخلاقی در خانواده و جامعه حل نمی شود و هر مقداری که فرهنگ جامعه را ندیده بگیریم، شاهد بحران ها و آسیب های اجتماعی بیشتری خواهیم بود، بنابراین با رها کردن فرهنگ، اقتصاد، فساد و شرب خمر و سایر آسیب ها حل نمی شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه این گفت و گو به حاصل یکی از کارهای این نهاد که بردن مبانی دینی به دل جامعه است اشاره کرد و افزود: ما چندی پیش به دهکده سلامی رفتیم و هدفمان این بود که وضعیت کارتن خواب ها که جمعیتی 400 نفره داشتند را به بررسی بگیریم، در میان این کارتن خواب ها ما فوق لیسانس و لیسانس را دیدیم که تعداد حافظ جزء هایی از قرآن کریم بودند. در این دیدار یک نفر روحانی را مامور کردیم که هم سو و هم قدم با این ها باشد و اقامه نماز را به عهده بگیرد و با بیان احکام این ها احساس نکنند که از جامعه بریده شده اند و کسی به سراغشان نمی آید. در بحث های دیگر چون طلاق نیز به همین نحو. ما اگر می گوییم در شهر شیراز از هر 3 ازدواج یکی منجر به طلاق می شود باید جست و جو کنیم که این ها در خانواده ها مقید به فرهنگ دینی و قرآنی هستند و یا خانواده هایی که در آن ها شرب خمر، اعتیاد، بیکاری و دیگر آسیب های اجتماعی فراوان است و فاقد فرهنگ دینی هستند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس با بیان این که در حال حاضر سازمان تبلیغات در بحث خانواده، عرفان های شیعی، جشن تمدن علوم اسلامی و بحث تلفیقی در لارستان ورود کرده، یکی از راه های کاهش جریان های خیابانی را گفتمان دانست و گفت: الان فرهنگ گفتمان سازی در مجموعه ها کمرنگ شده است، در حالی که اگر این فرهنگ را داشتیم شاهد این اعتراض ها نبودیم. اصلا اسلام با فرهنگ گفتمان ترویج پیدا کرد. پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) شیوه تبلیغی اش چهره به چهره و گفتمانی بود. ما الان مدارس صدرا با جمعیتی برابر با هزار و 400 دانش آموز داریم که در 13 مدرسه معارف اسلامی تحصیل می کنند که علاوه بر آموزش نظام تعلیم و تربیت و مباحث قرآنی متعهد به اخلاق اسلامی می شوند.

در بحث شادی های اجتماعی، نظیر پیروزی های فوتبالی و غیره نیز نظر این مقام دینی را پرسیدیم که گفت: اعتقاد داریم که ما در حوزه فرهنگ دینی مردم خوب خود را آگاه نکرده ایم و کمتر کسی از فرهنگ غنی شیعه با خبر است حتی اگر از من طلبه سوال شود چهار منبع فقه شیعی را نام ببرم، نمی توانم جواب بدهم. عقیده ایم بر این است اگر مبنای دین رعایت شود به همه نیازها پاسخ داده شده است اما اگر من بخواهم سلیقه خود را ترویج دهم این سلیقه ای عمل کردن با فطرت خداجوی انسان ها سازگاری ندارد. امام صادق (ع) می فرمایند: دو شاخصه برای شیعیان ما ترسیم کنید. در شادی های ما شاد باشند و در غم های ما غمگین. یعنی این امام همام صراحتا دستور به شادی می دهند. چون انسان از نظر حوزه فیزیولوژی نمی شود همه اش گریه کند یا پیوسته خندان باشد. در جایی انسان محزون است و در جایی شادی می کند، پس اگر جوانانی در خیابان شادی می کنند، این را باید از سلامت آن ها بدانیم و اگر مانع شادی آن ها شویم شادی را نتوانسته ایم تعریف کنیم. اسلام حتی تاکید می کند که در این مراسم جشن، لباس سفید بپوشید و حالا سوال دارم در چه زمانی این معنا در صدا و سیمای ما و رسانه ها بحث شده است. یعنی متاسفانه نقش شاد بودن در جامعه و خانواده در این زمانه مغفول مانده است و ساختار خانواده که اساس جامعه است،‌ بی انگیزه و خمود است. شادی در محیط های کاری وجود ندارد و اگر همین شادی های زودگذر هم سرکوب شود، خیلی از توانمندی های ما انسان ها سرکوب می شود که خوشایند نیست.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 949518
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.