محمد رضا فرهادی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این که در سال تحصیلی جاری که آخرین روزهای آن را می گذرانیم در شاخه فنی و حرفه ای پذیرای 6 هزار و 62 نفر و در شاخه کار و دانش پذیرای 7 هزار و 375 هنرجوی دختر بوده ایم، گفت: نگاه امسال اداره آموزش های فنی و حرفه ای و کار و دانش در خصوص هنرجویان دختر به سمت بومی گرایی و نیازهای شغلی منطقه محل تحصیل است. در سال تحصیلی آینده در حوزه فنی و حرفه ای برای دختران توجه به خیاطی لباس زنان، رشته های صنایع دستی مثل فرش، گرایش های طراحی هنرفرش و دیگر رشته هایی که هنرجویان را به استقلال کاری می رساند و زمینه های تولید در خانه را فراهم می آورد باید مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: در همین زمینه برای هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش پسران نیز به بوم رشته ها توجه خاص داریم و از مناطق و ادارات آموزش و پرورش خواسته ایم بیشتر آموزش ها بر اساس بوم رشته تعریف شود مثلاً در منطقه ای که قطب کشاورزی است، رشته های کشاورزی می تواند در گرایش هایی مثل امور زراعی، ‌امور باغبانی، کار گلخانه ای دنبال شود و از توجه به رشته ای مثل الکترونیک که نیاز منطقه نیست کاسته گردد به نحوی که شرایط و بازار کار در نظر گرفته شود.
فرهادی ادامه داد: در شیراز رشته هایی نظیر خاتم، معرق، تراشکاری و هنرها و کارهای ظریف کاری، الکترو تکنیک و ... در اولویت است.
وی در مورد توجه به رشته های گردشگری در شهر شیراز گفت: از قدیم از شیراز به عنوان بارانداز خلیج فارس یاد شده و با توجه به پیشینه فرهنگی و تاریخی آن، توجه به این رشته جزو واجبات است. ما در حال حاضر در سپیدان رشته گردشگری ایجاد کرده ایم و در شیراز نیز دو رشته گردشگری در 2 هنرستان ایجاد کرده ایم.
فرهادی افزود: راه اندازی رشته هایی مثل فوتوگرافی در بحث هنر عکاسی و رشته هایی چون خاتم و معرق در کنار بحث گردشگری می گنجد و برای پر و بال دادن به این رشته که یکی از نیازهای شغلی هنرجویان است هم در بحث تبلیغ و هم دیگر حمایت ها به همکاری تمامی نهادها و به ویژه میراث فرهنگی نیاز داریم که باید به یاری آموزش و پرورش بشتابند.
وی ادامه داد: ما حتی در بعضی از رشته ها که خودمان استاد آن را نداریم،‌ می توانیم از توانمندی های بخش های دیگر بهره ببریم البته در این زمینه استقبال خانواده ها و علاقمندی هنرجویان نیز شرط اصلی است، به عنوان مثال در رشته ای مثل فرش هنرجویان باید به این باور برسند که هم می توانند طراح باشند و هم بافنده و اگر این طور فکر کننده از طریق تحصیل در این رشته به مهارت دست خواهند یافت.
وی با بیان این که هم اکنون سه رشته برق، مکانیک و تاسیسات حرارتی و برودتی آموزش های فنی و حرفه ای را تهدید می کند، اضافه کرد: تعداد دانش آموزان این سه رشته بیش از نیاز هاست و در بحث رشته های مکانیک خودرو تعداد متقاضیان به قدری زیاد است که نمی توانند وارد بازار کار شوند.
فرهادی افزود: ما امروز می توانیم 157 رشته ایجاد کنیم که بازار کار داشته باشد، به همین منظور از دی ماه گذشته با ادارات و دستگاه های مختلف وارد مذاکره شده ایم و قراردادهایی منعقد کرده ایم تا بتوانیم به توسعه متوازن دست یابیم.
این مسئول با اشاره به این که برای تکمیل و تجهیز نیازهای هنرستانی به 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم افزود: در سال تحصیلی جاری در رشته های فنی و حرفه ای 17 هزار و 414 نفر هنرجوی پسر و دختر مشغول تحصیل بوده و این رقم در شاخه کار و دانش 19 هزار و 359 نفر است که 37 درصد کل دانش آموزان متوسطه اول و دوم را تشکیل می دهد.
وی با رد این انتقاد که آموزش های فنی و حرفه ای و کار و دانش به روز نیست گفت: هنرجویان هنرستان ها وقتی به اصول علمی دست پیدا کنند، به تمام جزییات دست یافته اند. از آن جا که هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش کشور نیروهای کاری شرکت های خودروسازی داخلی را تربیت می کنند، می طلبد که نمایندگان این شرکت ها در تجهیز و نوسازی قسمت های مکانیک خودرو به یاری هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش بشتابند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 945188
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.