میزگرد تخصصی پیشگیری از وقوع جرم با هدف ارایه راهکارهای علمی و اجتماعی در روزنامه «خبرجنوب» با حضور احمد رحمانیان معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس، سردار سیروس سجادیان فرمانده سابق انتظامی فارس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی امین، ارسلان اشرافی معاون انسانی دادگستری فارس، زاهد زاهدانی استاد دانشگاه و شهرام ابراهیمی استاد دانشگاه شیراز برگزار شد.

در جریان این میزگرد معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس به تشریح 10 جرم اول این استان پرداخت و گفت: جرم سرقت مستوجب حد و تعزیر به عنف، توهین، تصادفات غیر عمدی، ضرب و جرح عمدی، تهدید، تخریب، خیانت در امانت و ... از جمله جرم های مهم این استان هستند که بیشترین پرونده های قضایی را به خود اختصاص داده اند.

احمد رحمانیان با اشاره به این که روزانه سه پرونده سرقت وارد دستگاه قضایی استان می شود، ادامه داد: بررسی وضعیت این جرایم نیاز به آسیب شناسی دارد زیرا برخی از آن ها نشأت گرفته از آستانه تحمل کم مردم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات بیان کرد: برای ارتقای سلامت اداری در دستگاه باید قانون دسترسی آزاد به اطلاعات اجرا شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با تاکید بر این که مدیران باید بر اساس شایسته سالاری انتخاب شوند، افزود: متاسفانه علی رغم پیگیری دستگاه ها برای آموزش قانون ارتقای سلامت اداری همکاری نمی کنند و با وجود این که از دستگاه ها خواسته شد برای آموزش اعلام امادگی کنند اما متاسفانه تعداد دستگاه های متقاضی کمتر از انگشتان دست بود.

رحمانیان با انتقاد از عدم درخواست ادارات برای آموزش قانون ارتقای سلامت اداری گفت: متاسفانه برخی از مدیران برای آموزش سهل انگاری می کنند.

معاون انسانی دادگستری استان فارس نیز در این میزگرد از تشکیل پرونده های شخصیت برای متهمان خبر داد و گفت: دستگاه قضایی استان فارس تشکیل پرونده های شخصیت به منظور بررسی وضعیت روحی و روانی متهمان را در کنار دیگر پرونده ها دنبال می کند.

ارسلان اشرافی با تاکید بر این که برای متهمان جرایم مهم پرونده های شخصیت تشکیل می شود بیان کرد: این جرایم مهم شامل جرایم کیفری مهم است.

وی با تاکید بر این که آموزش کارآموزان قضایی در حوزه پیشگیری به جد در دستور کار دستگاه قضایی است، ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهم این است که حبس در مورد جرایم مهم و خشن کارایی دارد اما در مورد جرایم خرد این موضوع صحت ندارد از این رو دستگاه قضایی استان حبس زدایی را در دستور کار دارد.

فرمانده سابق انتظامی استان فارس نیز در این میزگرد با اشاره به این که تک بعدی دیدن پیشگیری اشتباه محض است، گفت: برای رسیدن به اهداف خود در حوزه پیشگیری باید دید که صیانت اجتماعی باید چه فرآیندی را طی کند.

سردار سیروس سجادیان با اشاره به این که در حوزه پیشگیری تمام نشانه ها به سمت دستگاه قضایی است، ادامه داد: عدم آگاهی و اطلاع رسانی باعث شده که همه فکر کنند که در حوزه پیشگیری فقط دستگاه قضایی نقش دارد در صورتی که این گونه نیست.

وی با اشاره به این که پیشگیری به معنای مصون نگه داشتن آحاد جامعه از تهدیدات است، اظهار کرد: در حوزه پیشگیری خانواده ها در آگاه سازی نقش مهمی دارند.

یک استاد دانشگاه نیز در این میزگرد با اشاره به این که در موضوعات مربوط به جرایم بیشتر به مسایل حقوقی آن نگاه شده، گفت: در حوزه جرایم متاسفانه به موضوعات جامعه شناختی نگاه نشده است.

سعید زاهد زاهدانی با تاکید بر لزوم توجه به ساختارهای اجتماعی در جرایم بیان کرد: عمده ترین موضوعات و مسایل در رابطه با جرم مربوط به عدم اصلاح ساختار فرهنگی و اقتصادی کشور است.

وی با اشاره به این که متاسفانه قبح بسیاری از جرایم از بین رفته، اظهار کرد: در حال حاضر جامعه در حال تلاطم است و با این ناسازگاری هایی که در جامعه وجود دارد باید شاهد وقوع جرایم بود.

یک استاد دیگر دانشگاه و جرم شناس نیز با اشاره به این که یک واحد درس پیشگیری در مقطع کارشناسی تدریس می شود، گفت: در حوزه وقوع جرم باید قبل از ارتکاب جرم وارد کار شد و بعد از ارتکاب باید رد حوزه پیشگیری از تکرار آن اقدام کرد.

شهرام ابراهیمی با تاکید بر این که دستگاه قضایی باید آموزش را در دستور کار قرار دهد، بیان کرد: در حوزه پیشگیری از تکرار جرم یک خلاء وجود دارد به گونه ای که باید گفت در مورد زندانی در این بخش کوتاهی شده است.

وی با اشاره به برخی از جرایم از جمله جرایم اقتصادی افزود: از نظر ارتقای سلامت اداری و قانون دسترسی آزاد به اطلاعات باید همه چیز مثل آیینه باشد.

مشروح این میزگرد در شماره هفته آینده به مناسبت هفته قوه قضاییه چاپ می شود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 945075
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.