در حالی که برخی از اعضای شورای شهر شیراز سخن از بدهی چندهزار میلیاردی و نیروهای مازاد در شهرداری بر زبان می آورند ، مسئولان شهرداری شیراز می گویند که اعتقادی به تسویه حساب و تعدیل نیرو در این نهاد شهری ندارند.
اظهارات شهردار شیراز در اواخر دی 96 در صحن علنی شورای این شهر نشانگر بدهی سه هزار میلیارد تومانی شهرداری شیراز بود.
با نگاهی به عملکرد سایر کلانشهرها در خواهیم یافت که شهرداری های بیشتر شهرهای بزرگ کشور نیز با رقم های بدهی مشابه نظیر هفت هزارمیلیارد تومان ،چهار هزار و 2 هزار میلیارد تومان مواجه هستند.
با نگاه به دلایل انباشت بدهی در مدیریت شهری کلانشهرهای کشور یک مورد در اغلب آنها مشترک به نظر می رسد و آن نیز افزایش بی پایه و اساس استخدام کارکنان جدید در شهرداری ها طی پنج سال گذشته است.
دلایل دیگری نظیر کاهش درآمدهای شهرداری که ناشی از کم شدن ساخت و سازها و ... بوده نیز به کاهش در آمدهای شهرداری ها دامن زده و موجب انباشت بدهی در شهرداری ها شده است.

** هر پست سازمانی سه نفر در شهرداری شیراز
رئیس کمیسیون برنامه ، بودجه امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:حجم زیاد نیروی انسانی موجب ناکارآمدی سازمان شهری شده است، به گونه ای که برای هر پست سازمانی سه نفر در شهرداری شیراز بکارگرفته شده است.
عبدالرزاق موسوی اخیرا مساله تعدیل نیرو در شهرداری شیراز را مطرح کرده که معتقد است این مبحث صرفا برای تامین منابع مالی نبوده و ذکر دو نکته در این بین ضروری به نظر می رسد،نخست آنکه حجم زیاد نیروی انسانی در شهرداری شیراز موجب ناکارآمدی این سازمان شهری شده است.
موسوی ادامه داد: در یک واحد کاری در شهرداری شیراز که یک فرد توانایی انجام آن را دارد سه نفر به کار گرفته شده و این وضعیت سبب شده که انگیزه نیروهای کارآمد نیز کاهش پیدا کند و یکی از مشکلاتی که نیروی مازاد در شهرداری این شهر ایجاد کرده پایین آوردن سطح بهره وری است.
عضو شورای شهر شیراز مساله دوم را هزینه ها عنوان و اظهار کرد: با توجه به مشکلات مالی کشور در زمان کنونی و عدم تامین منابع مالی،شهرداری شیراز جز تعدیل نیرو راهکار دیگری در پیش رو ندارد.

** بازنشسته ها و رابطه دارها در شهرداری شیراز
وی با بیان اینکه مقصود از تعدیل نیرو، اخراج حجم زیادی از کارکنان شهرداری نیست بیان کرد: در بودجه سال 97 شهرداری شیراز مکلف شده که پنج درصد از نیروهای خود را تعدیل کند و بخشی از این میزان را می توان با بازنشسته شدن برخی کارکنان تامین کرد زیرا دلیلی ندارد با توجه به مشکلات موجود، بازنشستگان در شهرداری شیراز سرکار باشند.
موسوی ادامه داد: بخش دیگری از نیروهای شهرداری را که می توان تعدیل کرد نیروهای مامور از سازمانهای دیگر هستند و
گروه سوم کارکنان شهرداری شیراز را که قابل تعدیل هستند ناعادلانه و تنها به دلیل داشتن رابطه استخدام شده اند که برای توزیع عدالت و حل بخشی از مشکلات شهرداری این افراد نیز باید تعدیل شوند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز اظهار کرد:عمده نیروهایی که در سالهای اخیر به استخدام شهرداری شیراز در آمده اند متاسفانه از طریق داشتن رابطه مشغول به کار شده اند.
وی با اشاره به اینکه تعدیل در شهرداری شیراز باید گام به گام و با هدف افزایش بهره وری انجام شود، گفت: سه هزار و 500 پست سازمانی در شهرداری شیراز وجود دارد اما اکنون عملا حدود 12 هزار نیرو در شهرداری مشغول کار هستند که با کاهش یک سوم این نیروها شهرداری می تواند به راحتی وظایف خود را انجام دهد و نه تنها مشکلی ایجاد نمی شود بلکه چارت اداری شهرداری نیز چابک تر خواهد شد.
موسوی که در روزهای گذشته بدهی شهرداری شیراز را دو هزار و 100 میلیارد تومان عنوان کرده بود،گفت: بدهی سنگین تنها منحصر به شهرداری شیراز نمی شود و در شهرداری های دیگر کلانشهرهای کشور نیز وجود دارد ،نفس بدهی امری غیر طبیعی نیست ،شهرداری اگر بدهکار نباشد مشخص می شود که کاری نکرده است.
وی با تاکیدبر اینکه واژه بدهی نه تنها بد نیست بلکه در بعضی موارد می تواند سازنده نیز باشد،افزود: بدهی باید بر اساس برنامه زمان بندی شده تسویه و جای خود را با فعالیت های جدیدی که طراحی شده دهد و همچنین در قبال بدهی ها، ارزش سرمایه های شهرداری نیز افزایش پیدا کرده باشد.
موسوی با بیان اینکه شهرداری شیراز سالانه 750 تا 800 میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد پرسنل هزینه می‌کند، نیمی از نیروی انسانی موجود در این مجموعه را مازاد دانست و گفت: بررسی کارشناسی نشان می‌دهد که شهرداری شیراز حداکثر با پنج هزار نیرو می‌تواند کار کند.

** بی اعتقادی به تسویه حساب و تعدیل نیرو
در این بین قائم مقام شهردار شیراز، اواخر هفته گذشته در مراسمی اعلام کرد: در مجموعه مدیریت شهری اعتقادی به تعدیل نیرو وجود ندارد و بر این باوریم که باید بتوان با خلق فرصت ها و ظرفیت های جدید از سرمایه انسانی شهرداری در جایگاه های مختلف شغلی استفاده کرد.
اسماعیل ارزانی افزود: دیدگاه های افراد مختلف راجع به تعدیل کارکنان شهرداری نباید بر کل مجموعه مدیریت شهری، کارکنان و روند خدمت رسانی به شهروندان تاثیر بگذارد چون اعتقادی به تسویه حساب و تعدیل نیرو در شهرداری وجود ندارد.
بدهی شهرداری شیراز که در مقاطعی بیش از سه هزار میلیارد تومان و در برهه ای 2100 میلیارد تومان عنوان شده اگر به درستی در ادامه راه مدیریت نشود به بحرانی جدی تبدیل خواهد شد که دامن مدیریت شهری کلانشهر شیراز را می گیرد.
حال باید دید با وجود بدهی چند هزار میلیاردی و همچنین وجود دو دیدگاه متفاوت در شهرداری شیراز در خصوص موضوع نیروهای مازاد چه راهکار عملی در این زمینه در دستور کار مدیریت شهری شیراز قرار خواهد گرفت.
9873 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.